برخي اينچنين وانمود مي‌كنند كه هاشمي از تندروها هراس دارد و به همين دليل از حضور در نماز جمعه امتناع مي‌ورزد

 ندای گیلان:دوباره خطبه بخوان، ‌اي مرد، دوباره خطبه بخوان‌اي يار، دوباره شور و حلاوت بخش، به جمعه‌ها، دوباره اسب سخن زين كن، كه سخت تشنه تدبيريم» اين شعر را چندي قبل افشين اعلا در پي درخواست هاي فراوان براي بازگشت آيت‌ا… هاشمي به تريبون نماز جمعه سرود و مصرع اول اين شعر خيلي زود به نماد درخواست حضور هاشمي در نماز جمعه در شبكه‌هاي مجازي تبديل شد. بسياري هستند كه دلشان براي شنيدن خطبه‌هاي نماز جمعه هاشمي تنگ شده است و منتظرند كه او بازگردد. در اين باره «آرمان» سوالاتي را از آيت‌ا… هاشمي پرسيده بود كه در ادامه بازنشر مي‌شود:

الان چند وقتي است كه مردم از خطبه‌هاي شما محروم هستند، صداوسيما هم جلسات شما را حدود ۳۰ثانيه پخش مي​كند، جنابعالی هم يك‌بار گفته بوديد كه مايل هستم از همه اين سمت‌هايي كه دارم، كناره‌گيري كنم…

اگر حالت قهر پيدا نكند، بله. ولي من نمي​خواهم از اين نظام جدا شوم و تا حدي كه مقدور است و توان خدمت داشته باشم، مي​مانم.

چرا به نماز جمعه نمي​رويد؟

اگر بخواهم به نماز جمعه بيايم و جمعيتي همانند نماز جمعه آخري بخواهد بيايد، مساله شكل ديگري به خودش مي​گيرد. به علاوه اينكه مايلم افراد ديگري نماز جمعه را اقامه كنند. من همه حرف​ها را در نماز جمعه زده​ام.

الان ستاد نمازجمعه از شما دعوت مي​كند؟

اوايل مدتي دعوت مي​كردند كه من نمي​رفتم. وقتي نرفتم، ديگر دعوت نمي​كنند.

مطرح بود كه در آن نماز عده​اي با كفش نماز خواندند، تعبيري از شما شنيديم كه گفته​ايد قبلا نماز نمي​خواندند، الان با كفش آمدند و مرحله بعدي كاري مي‌كنيم كه كفش​ها را دربياورند و…

نه. من نگفته​ام و جزو شايعات است. حالا همه دردها اين نيست كه چرا با كفش نماز خواندند، كارهاي ديگر را بگوييد.

راز سكوت و پاسخ‌هاي هاشمي

از پاسخ‌هاي آيت‌ا… هاشمي مشخص است كه او رازي را بازگويي نمي‌كند و چون مي‌داند بيانش سبب تنش در جامعه مي‌شود آن را در سينه نهان مي‌دارد. هاشمي بهترين گزينه براي امامت جمعه است كه اين سخن نه باور نگارنده بلكه با رجوع به خاطرات هاشمي عيان مي‌شود، به ويژه بخشي كه درباره سوم فروردين ۱۳۶۴ اين‌گونه نوشته است:

« احمدآقا پيش از ظهر آمد و درباره لزوم اعلام پذيرش پيشنهاد سازمان ملل درباره شهر‌ها، دريا، سلاح‏هاي شيميايي و خطوط هوايي صحبت كرد و قرار شد كه فردا آن را اعلام كنيم. گفت نظر امام اين است كه تا اين وضع و امكان حمله هوايي عراق به تهران ادامه دارد، غير از من و آقاي خامنه‏‌اي كسي به نماز جمعه نرود، زيرا ممكن است كه در هنگام بحران، نتوانند از عهده اداره خطبه‌ها برآيند.»

برخي اينچنين وانمود مي‌كنند كه هاشمي از تندروها هراس دارد و به همين دليل از حضور در نماز جمعه امتناع مي‌ورزد اما غافل هستند هراس پس از خطبه‌هاي هاشمي در قلب و مغز دلواپسان است كه پديدار مي‌شود. البته اين هراس تنها از خطبه‌هاي هاشمي نيست و برخي ديگر هم كه از منافع ملت و لزوم تبعيت از خواست مردم سخن گفتند كمابيش مورد هجمه تندروها قرار گرفتند.

برادرم مشكلي با حضور در نماز جمعه ندارند اما…

رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به غيبت آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني در نماز جمعه گفت: آقاي هاشمي در گذشته كه خطيب جمعه بودند، نشان دادند كه خواسته‌هاي مردم برايشان اهميت داشت به طوري كه راهكار ارائه مي‌كردند و سخنانشان هميشه تاثيرگذار بود. محمد هاشمي تصريح كرد:

الان هم آقاي هاشمي مشكلي با حضور در نماز جمعه ندارند. مردم هم در اين سال‌ها از ايشان خواسته‌اند در نماز جمعه حضور پيدا كنند اما در اين راه موانعي وجود دارد كه اجازه نمي‌دهد آيت‌ا… هاشمي در نماز جمعه شركت كند.

وي ادامه داد: ايشان به خاطر اينكه حرمت نماز جمعه به خاطر شعارهاي عده‌اي در صورت حضور آيت‌ا… هاشمي شكسته خواهد شد در نماز جمعه شركت نمي‌كنند. وي گفت: تنها هدف تندروها تخريب هاشمي است و براي آنها مهم نيست كه در چه مكان يا زماني به او توهين مي‌كنند، به خاطر همين آيت‌ا… براي از بين نرفتن جايگاه و قداست نماز جمعه، خطبه نمي‌خوانند. محمد هاشمي افزود:

همان طور كه در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم اين افراد در حرم حضرت معصومه(س) به علي لاريجاني حمله كردند و عليه وي شعار دادند و حرمت اين حرم مقدس را نگه نداشتند.

اين افراد با نماز جمعه هم همين كار را مي‌كنند و حرمت آن را نگه نمي‌دارند. سابق حزب كارگزاران تصريح كرد:

اگر امسال هم تندروها در كشور جولان دهند و هرجا حاضر باشند و بخواهند هر جمعي كه مخالف آنها باشند را به هم بزنند و شعار بدهند و حرمت را نگه ندارند، قطعا آيت‌ا… هاشمي در نماز جمعه شركت نخواهد كرد.

اگر قانون‌شكنان محدود شوند و همه امور بر اساس قانون پيش برود قطعا آقاي هاشمي در نماز جمعه شركت خواهند كرد. ايشان مشكلي با نماز جمعه ندارد. رفتار اين افراد باعث شده است تا آيت‌ا… هاشمي براي حفظ حرمت‌ها و آرامش كشور در بسياري از مراسمي كه از او دعوت به عمل مي‌آيد حضور پيدا نكند./آرمان