گزارش دیروز شهردار تهران، نقاط قابل تامل و تاسف بسیاری داشت که اگر درصدی از توجه مسئولان قضایی و بازرسی را به خود ببنید، می تواند روزنه هایی از امید را در مبارزه با فساد و دست درازی به بیت المال زنده کرد

ندای گیلان-فرشید اسحاقی:فساد، فساد و باز هم فساد… دیروز شهردار تهران گزارشی مختصر از آنچه در 12 سال گذشته بر سر شهر آمده است، به اعضای شورای شهر ارائه کرد؛گزارشی فارغ از امید به آینده و مملو از سیاهی های 12 سال مدیریت اصولگرایان بر شهر. محمدعلی نجفی دیروز در صحن علنی شورای شهر، بخشی از آنچه در سال های گذشته در شهرداری اتفاق افتاده است ارائه کرد که همه آن‌ها از تخلف و سوءاستفاده مدیران شهری در 12 سال گذشته حكايت داشت. در گزارش دیروز شهردار تهران، خیانت به مردم طی یک دهه گذشته، شاه بیت فصل های مختلف آن بود؛ خیانتی که به گمان نجفی، قالیباف و مدیرانش 12 سال بر سر شهر آوردند تا همچنان، این ناامیدی از آینده باشد که به گوش مردم رسد. آن‌هم مردمی که در این سال ها، از دیدن و شنیدین صدها و هزاران خبر از تخلف، دزدی و اختلاس بسیار خسته شده‌اند و … مردمی که بخشی از آن‌ها همین دوهفته پیش در تهران و برخی شهرها، فریاد اعتراض از فقر ،تبعیض و فشار معیشت بر آوردند و همچنان نیز باید با گزارش فساد مديران زندگی کنند. مردمی که یک روز به راست و یک روز به چپ اعتماد می کنند تا مدیرانی بیایند و کاری برای‌شان کنند اما در عمل آنچه می بینند، عمدتا خیانت و خیانت است.

گزارش هایی که نتیجه ای ندارد

شهردار تهران دیروز و در قالب گزارش سند تحویل و تحول شهرداری، دست به افشاگری هایی زد كه مي‌توان گفت بسيار سياه و تلخ بود. شهردار تهران دیروز از سوءاستفاده های انتخاباتی از سوی تیم قالیباف از امکانات شهری و حقوق بیت المال ، خیانت در حق بازنشستگان شهرداری و از هر آنچه که شهروندان شهر را ناامید تر از همیشه می کند، گفت. شاید خیلی ها منتظر بودند تا شهردار تهران از برنامه ها و تلاش های برای بهبود اوضاع زندگی شهری بگوید، از اتفاقاتی که کیفیت زندگی شهری را بهتر کند، از خدماتی تازه که نشاط را پس از سال‌ها به زندگی مردم آورد و … اما گزارش شهردار، خبر تازه ای نداشت. خبرهای تکراری از دزدی ها و خیانت های مدیران قبل و همان خبرهایی که مدیران سابق درباره مدیران قبل تر گفته بودند. همان خبرهايي بوده كه سال‌هاست روح و روان مردم را مي آزارد اما چاره اي نيست جر گفتن آن‌ها. به قول احمد مسجد جامعی ، در دوره هاي قبلی شورای شهر نيز از تخلفات مالی شهرداری «احمدی نژاد» گفته شد و فقط گفته شد، بی آنکه نتیجه ای در بر داشته باشد و تنها افسوس را برای مردم از اعتماد به مدیران به دنبال داشت. حال گزارش افشاگرانه نجفی نیز از جنس همان گزارش های دست‌درازی ها به حقوق مردم است و این خواست وجود دارد که به سرنوشت قبلی ها دچار نشود. اگرچه هر نتیجه ای هم به دست آید، آب رفته به جوی از بی اعتمادی مردم به مدیران دستگاه‌ها را بر نمی گرداند؛ چنانكه آن‌ها دیگر حوصله ای برای شنیدن تخلفات یک میلیاردی و چندهزاری میلیاردی ندارند. گزارش دیروز شهردار تهران، نقاط قابل تامل و تاسف بسیاری داشت که اگر درصدی از توجه مسئولان قضایی و بازرسی را به خود ببنید، می تواند روزنه هایی از امید را در مبارزه با فساد و دست درازی به بیت المال زنده کرده و امیدی تازه برای مردم بیافریندكه اگر با فاسد، برخورد شود و اثرش در زندگی مردم آید، می تواند مثمر باشد و در غیر این صورت، همچون ده‌ها گزارش مبسوط از تخلفات مدیران، گزارش املاك نجومي، تراكم فروشي ها، تخلفات بانك ها، فروش بشكه هاي نفت و … در بایگانی قرار می گیرد و دیگر هیچ!

گزارش تخلفات گسترده انتخاباتی

اما شهردار تهران در جلسه دیروز شورای شهر با ارائه گزارش صد روزه شهرداری و بررسی عملکرد شهرداری قبلی درباره قراردادهای شهرداری با ناجا که به گفته او پولش صرف انتخابات شده، افشاگری کرد و گفت: اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضا رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است.وی با بیان اینکه متاسفانه آخرین پرداخت به این موسسه اول مرداد ۹۶ و پس از انتخابات بوده و ۸۵۰ میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است، گفت: ما در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر در تاریخ دوم مرداد ۹۶ منعقد شده که در روز قرارداد پرداختی صورت گرفته است.شهردار تهران با بیان اینکه این دو قرارداد مجموعا یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان ارزش داشته است، گفت: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان را به این شرکت داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به ريیس دفتر یکی از معاونان قبلی بوده، واریز کردند و این پول نیز خرج انتخابات شده است. این در حالی است که آن فرد مذکوربه صورت مکتوب اقرار کرده که از ۱۷۳ میلیون تنها ۲۰ میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است.نجفی در بخشی از سخنانش درباره داغ بدهی‌های 12ساله بر دل مدیریت فعلی شهر گفت و با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده که رقم بدهی ثبت شده شهرداری ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است و پیش بینی کردیم که حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم و بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود ۵۲ هزار و صد میلیارد تومان است که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است.بدهی مجموع ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی ۵۲ هزار و صد میلیارد تومان است؛ یعنی سه برابر بودجه سال۹۶، این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم صد در صد محقق نشده است. بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم چهار هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده آن مواردی بود که در قانون بودجه سال های قبل آمده و گفته اند دولت مکلف است این کار را بکند یا نکند و حرف دولت هم درست است.

حراج املاک شهر

هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. شهردار تهران با بیان این مطلب گفت که از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به صورت سلیقه ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است. به طور مثال به یک نهاد نهاد ملکی پنج میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است، واگذار نشد؛ اینکه وجه تمایز چه بوده است، هیچ رابطه ای پیدا نکردیم.به گفته شهردار تهران، وضعیت کارگزاری‌ها که خروجی آن هولوگرام ها و مفاسد برخاسته از آن‌ ها بود، خیلی تاسف بار است: بحث بود كه از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم اما تقریبا برعکس شد؛ یعنی بخشی از وجوه نقد و چک های شهرداری در اختیار کارگزاری‌ ها قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی ها واگذار شد و پنج درصد حق کارگزاری دریافت کردند و این دریافت‌ها از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های سپاه بود.شهردار تهران در ادامه این گزارش یادآور شد: در شهرداری کارمندی با مدرک کارشناسی داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار و کارمند دیگری با همان سابقه کار، حدود پنج و نیم میلیون حقوق می گیرد؛ یعنی کاملا غیر عادلانه است و هیچ ضابطه‌ای نیست و روند مقایسه‌ای کسور تعداد پردازان به تعداد بازنشستگان نشان می دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلند مدت.

خیانت در صندوق ذخیره کا رکنان شهرداری

۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند، در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسائل اقتصادی سرمایه گذاری هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنوان «سارینا‌کیش» سرمایه گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم، بخشی از پول را برگرداندند که در این کار واقعا یک کار خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گفته است.نجفی در گزارش خودبه انتصابات غير قانوني در شهرداري نيز اشاره كرد و گفت كه به ازای هر صد پست، ۴۲۶ نفر در شهرداری حضور دارد. در سال ۹۶ ما حدود ۱۶ هزار پست سازمانی و ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر نیرو داریم. ماه پیش، ۶۸ هزار و ۴۰۰ نیرو داشتیم که ماموران و برخی بازنشسته‌ها، به صورت تک قراردادها لغو شد. همچنین در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که به طور مستمر حقوق می گرفتند. طی سه ، چهار ماهی که انتخابات بوده، ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند به اسم اینکه عده‌ای کارگر پیمانکاران هستند و می‌خواهیم کارمند شهرداری کنیم. در حالی که بعضی از افرادی جذب شدند که حتی سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را هم نداشتند.یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد و اگر بخواهید از سازمان، اطلاعات املاک را بگیرید، هیچ چیزی وجود ندارد.شهردار تهران ادامه داد: اصلا به پروژه هوشمند سازی در شهر پرداخته نشده است و شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کرده‌ایم که اقدامات جالبی انجام می‌شود و خبرهای خوبی در چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت.

واگذاري اراضی عباس‌آباد به نهاد هاي انتظامی و نظامی

شهردار تهران با بیان اینکه اراضی عباس‌آباد می‌تواند یک منطقه استثنایی در شهر تهران از نظر فرهنگی باشد، گفت: در سال ۹۰ قراداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس‌آباد است. همچنین بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی داده شده است و متاسفانه چون قرارداد بسته شده، برای جلوگیری از کار آن‌ها مشکلات حقوقی وجود دارد. نجفی در ادامه گزارش خود میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: سال‌ها پول دادیم كه این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم؛ البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کنداما به طور كلي در موسسه مطبوعاتي همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد. شهردار تهران همچنين با اشاره به اینکه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از چهار برابر شده و ۶۴ درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت ها اختصاص یافته است، اظهارکرد: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین‌کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱ نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند، بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می گیرند. کسی نمی‌گوید 6 نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند، چه می شود؟

نمي‌توانيم همه تخلفات را احصا كنيم

شهردار تهران در جمع خبرنگاران نيز به تخلفات انجام‌شده در مدیریت شهری گذشته اشاره كرد و با بيان اينكه بخشی از این تخلفات در سند تحویل و تحول شهرداری تهران اشاره شده اما نمی‌توانیم همه تخلفات را احصا کنیم، گفت: تا‌کنون هیچ‌یک از تخلفات به قوه قضاییه ارسال نشده اما در چهار یا پنج مورد در حال تهیه و ارسال گزارش‌هایی در خصوص تخلفات انجام شده به قوه قضاییه هستیم.در مدت صد روز گذشته برای تهیه این گزارش، 16 گروه کارشناسی تشکیل شد که از نظرات کارشناسان متعدد در حوزه‌های مختلف بهره گرفته شد و این گزارش در قالب 500 صفحه آماده شد. به شکلی که این گزارش می‌تواند امروز برای مراکز دانشگاهی و علمی به عنوان اعلام صورت وضعیت قابل استفاده باشد و نقاط ضعف و قوت شهر تهران را  مشخص کند.نجفی در پاسخ به این سوال که چه میزان از پروژه‌های واگذار شده در مدیریت شهری گذشته از طریق مناقصه انجام شده، گفت: کمتر از 50 درصد از پروژها از طریق مناقصه بوده و بیش از 50 درصد مابقی بدون انجام مناقصه واگذار شده است. بی‌تردید اصلی ترین راه سلامت یک سیستم  شفافیت در آن است. هرگاه به سمت پنهانکاری حرکت شود، در سیستم شاهد وقوع فساد خواهیم بود. ما قصد داریم که تضمین شفافیت را برای مردم تهران ایجاد کنیم.

بیشترین تخلفات شهرداری قبل در سال‌های 92 تا 94

نجفی در پاسخ به این سوال که نقش نظارت ضعیف شورا در مدیریت شهری گذشته در هنگام حضور نجفی در شورا نیز بوده است، گفت: در خصوص نقش خودم در هنگام حضور در شورای شهر تهران و نظارت انجام شده در آن دوره باید بگویم که طرح تفصیلی از سال 1390 اجرایی شد. به این ترتیب تنها دو سال از آغاز اجرای این طرح من در شورا حضور داشتم؛ این در حالی است که بیشترین تخلفات عمدتا در سال‌های 1392 تا 1394 به وقوع پیوسته و بیشترین تخلفات در حوزه مالی نیز در همین چهار سال اتفاق افتاده است.درمورد استخدام‌های بی‌رویه نیز بیشترین آن‌ها در سه ماه منجر به تغییر مدیریت شهری روی داده است و برخی تخلفات حتی در مرداد و تیراتفاق افتاده است و گذشته از این‌ها در هنگام حضورم در شورای اسلامی شهر تهران، این شورا 15 عضو داشت که از این میان تنها سه نفر عضو اصلاح‌طلب بودیم و ما در حد همین سه نفر تاثیرگذار بودیم.نجفی در خصوص عدم نام‌بردن اسم افرادی که در مدیریت گذشته تخلفاتی را انجام داده‌اند، گفت: به دلیل ملاحظات اخلاقی حتی هنگامی که تخلف برای ما محرز شده باشد، من از نام‌بردن افراد خودداری خواهم کرد و گزارش را به دستگاه‌های ذي‌صلاح ارائه می‌کنم ولی اعضای شورا می‌توانند از افراد متخلف نام ببرند.


مديران شهرداري بايد «حساب» پس دهند

پس از ارائه گزارش يك ساعته شهردار تهران از تخلفات دوره پيشين مديريت شهري، برخي اعضاي شوراي شهر نيز نسبت به آنچه در اين گزارش آمد، واكنش نشان دادند. مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا از جمله اعضايي بود كه در واكنش به گزارش شهردار با بیان اینکه مردم در مساله فساد در شهرداری بسیار حساس هستند، گفت: مردم معتقدند که بیشترین آمار فساد در شهرداری است و باید فکری برای این فساد ستیزی شود.وی با بیان اینکه شهرداری تهران در طول این 12 سال با اخذ وام و واگذاری املاک 121 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند اما می‌بینیم که هیچ آورده‌ای برای شهر نداشته و حالا با حجم زیادی از بدهی‌ها مواجه هستیم، گفت: متاسفانه اجرای سلیقه‌ای بودجه باعث ایجاد فساد و بی انضباطی مالی شده است. محمود میرلوحی، ديگر عضو شورا نيز با بیان اینکه متاسفانه در این گزارش اشاره‌ای به وضعیت قراردادهای شهرداری در دوره قبل شد، گفت: از آنجایی که عمده قراردادها بدون برگزاری مناقصه و طی روال قانونی بوده است، پیشنهاد می‌شود که لیست قراردادهای دوره قبل در سایت شهرداری منتشر شود. احمد مسجدجامعی نیز گفت كه در دوره سوم شورای شهر حدود 300 میلیارد تومان هزینه فاقد در دوره مدیریت احمدی نژاد در شهرداری تهران کشف کردیم اما نمی‌دانیم این گزارش چه شد و پیشنهاد می‌شود این گزارش امروز نجفی هم به مانند سند احمدی نژاد نشود، چرا که در ابتدای دوران قالیباف هم پرونده مدیریتی احمدی نژاد بررسی شد و قول‌هایی داده شد اما می‌بینیم که وضعیت از آن دوران هم بدتر شد! حسن رسولی نیز با بیان اینکه امروز شورای شهر جدی‌ترین جلسه خود را داشت، گفت: از نظر من اگر 52 هزار میلیارد تومانی که بدهی داریم خرج مردم شده باشد، ایرادی ندارد اما می‌بینیم که نه تنها صرف امور مردم نشده بلکه صرف مخارج دیگر شده است.وی با بیان اینکه باید فرهنگ «حساب پس‌دهی» در شهرداری فراگیر شود، تاكيد كرد: عزم جدی برای مبارزه با فساد داریم و از آنجایی که برخی از موارد تخلف است باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد و به افکار عمومی به طور کامل پاسخ دهیم.این عضو شورای شهر با بیان اینکه نفر دوم شهرداری در مدیریت قبلی ماه‌هاست که در بازداشت است و نمی‌دانیم که پرونده‌اش چه بوده، گفت: این فرد از نیروهای با سابقه ارزشی بوده که پرونده‌اش ابهامات جدی دارد و در این بخش هم شهردار تهران به آن توجه نکرده است. هرچند که شاید این بخش از پرونده محرمانه بوده که چیزی نگفتند، اما این حبس اطلاعات درست نیست و لازم است که این موضوع شفاف شود.