روز گذشته فیلم و تصاویری از تجمع کادر بیمارستان آریای رشت به دلیل عدم پرداخت مطالبات مزدی و کاهش حقوق منتشر شد و بازتاب زیادی در فضای رسانه ای داشت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،روز گذشته برخی از رسانه ها و صفحاتی در فضای مجازی با انتشار فیلمی از تجمع کارکنان بیمارستان آریای رشت به دلیل کاهش حقوق و مطالبات مزدی خبر دادند.خبرنگار ایلنا امروز در گفتگو با پرسنل و مسئولان این بیمارستان صحت و سقم ماجرا را بررسی کرده است.

بر اساس شواهد موجود و صحبت های پرسنل کسری حقوق برای برخی از کارکنان صورت گرفته است اما مسئولان بیمارستان معتقدند این کاهش حقوق به دلیل تعطیلی های ماه گذشته و همچنین ثابت شدن شیفت ها توسط بیمارستان است.

طبق قانون روابط کار وزارت کار کارگرانی که کارشان در قالب 12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت باشد به لحاظ اینکه شکل چرخشی کار آنان دو نوبتی است و یک نوبت آن در شب قرار می گیرد مشمول 22.5 درصد فوق العاده نوبتکاری می شوند.

بر این اساس چنانچه فرضا کارگر نوبت کاری در طول ماه 190 ساعت کارکرد داشته باشد و از 176 ساعت اول کارکرد ، حدود 87 ساعت به ساعات شب افتاده باشد فوق العاده نوبت کاری 5/22 درصد خواهد بود .

گفتنی است درصدهای نوبت کاری پیش بینی شده در ماده 56 قانون کار کل مزد ثابت یا مزد مبنای دریافتی ماهانه را شامل بوده و باید برای روزهای تعطیل هفتگی و تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی نیز محاسبه و پرداخت شود.

همچنین بر اساس قانون چنانچه کارفرمایی از قبل به پرسنل نوبت کار خود بابت ساعت شیفت شب ، درصدی علاوه بر حق نوبت کاری پرداخت کرده و این پرداخت ها استمرار یافته باشد تداوم آن جزء شرایط کار تلقی و قابل قطع نیست.

به گفته کارکنان و مدیران بیمارستان پیش از این کارکنان بیمارستان آریا آزاد بودند که شیفت در گردش را خودشان برنامه ریزی کرده و کارکنان صبح کار با تغییر برنامه ها شیفت هایی را در شب به کار می پرداختند تا همچون سایر کارکنان شب کار شامل فوق العاده نوبتکاری شوند که از ماه قبل با فیکس شدن شیفت های کاری مشمول فوق العاده نوبتکاری نشده اند.

در این بین برخی از کارکنان و اعضای هیات مدیره برگزاری انتخابات شورای کار و ایجاد حاشیه در این انتخابات را دلیل تجمع دیروز عنوان می کنند و رئیس بیمارستان آریا نیز مدعی است در زمان تجمع دوربین های مدار بسته لابی بیمارستان هک شده بود.

همچنین به محض ورود خبرنگار ما به بیمارستان واحد حراست در بی سیم به مدیران بیمارستان اطلاع داده بود که شخصی مشکوک با لباس فرم خاص وارد شده و شبیه به همراهان بیماران نیست و در ادامه برخی از کارکنان از پاسخ به پرسش های خبرنگار ایلنا  در مورد وقایع روز گذشته سر باز زدند.مدیران بیمارستان دلیل این مورد را افزایش احتیاط های امنیتی پس از ماجرای روز گذشته عنوان کردند.

رئیس بیمارستان آریا:

حقوق کارکنان به صورت قانونی پرداخت شده است

دکتر شریفیان رییس بیمارستان آریای رشت در گفتگویی در این خصوص اظهار داشت: این مقدار حقوقی که از برخی پرسنل کسر شده است در واقع  به دلیل کاهش نوبت کاری بوده است .

وی با بیان اینکه به کارکنان اطلاع داده شده بود که از ماه قبل نباید در شیفت صبح و عصر برای خودشان  نوبت کاری بدهند زیرا  شرکت توان پرداخت نوبت کاری را ندارد گفت:کسری حقوقی صورت نگرفته و تنها نوبت کاری از آنها گرفته شده است.

 

رئیس بیمارستان آریا با بیان اینکه  همه حقوق ها سر موقع  پرداخته شده است و همگی پایه حقوقی قانونی خود را دریافت کردند افزود: حتی برخی اضافه کار نکرده را نیز دریافت کرده اند

شریفیان در تشریح قطع شدن “نوبت کاری” گفت:آن چیزی را قطع کردیم درواقع زمانی بیمارستان شرایطش طوری بوده که توان پرداختش را داشته و به نوعی جز امتیازات محسوب می شد و کاملا در اختیار کارفرما بوده و اجباری نیست.

 

وی با بیان اذعان بر اینکه شیفت در گردش و تنظیم برنامه برعهده کارفرما است گفت: قبلا این کار را به عهده خود پرسنل گذاشته بودیم که از یک‌ ماه قبل اعلام کردیم دیگر شیفت در گردش به عهده خوشان نبوده و بیمارستان تصمیم می‌گیرد و در شرایط اقتصادی فعلی و با وجود عدم پرداخت بیمه ها به بیمارستان ما حقوق قانونی کارکنان را آخر هرماه پرداخت خواهیم کرد.

دوربین های لابی بیمارستان را هک کردند!

وی با اشاره به تجمع کارکنان و انتشار فیلم مذکور در فضای مجازی مدعی شد :این یک کار برنامه ریزی شده بود دقیقا در ساعتی که این اتفاق رخ‌داده ،دوربین های لابی بیمارستان را هک کردند و فیلمی که در فضای مجازی پخش شده فیلمی است که توسط تلفن همراه گرفته شده است.

 

رئیس بیمارستان آریا در پایان با بیان اینکه با توجه به تعطیلی در ماه خرداد که بیشتر از تیر ماه بود بی شک میزان حقوق بیشتری با توجه به شیفت در گردش بیشتر پرداخت شده است گفت:حقوق پایه و مزایای کارکنان بطور کامل پرداخت شده است و چیزی کم و کسر به پرسنل نداده ایم.

عضو هیات مدیره بیمارستان آریا:

تغییر در شیفت در گردش عامل تغییر حقوق ها بود

دکتر اکبری  عضو هیات مدیره بیمارستان آریا نیز در گفتگویی در رشت در این خصوص با بیان اینکه حق و حقوق کسی کم نشده است بلکه طبق لیست همگی پرسنل دریافت ۳ میلیونی داشته اند اظهار داشت:مثلا کارگران و نگهبانان 3 میلیون و 300 و 3 میلیون و 100 هزار تومان حقوق گرفته اند.

وی با بیان اینکه کارکنان  فیش حقوق خود را با ماه قبل تر مقایسه می کنند و ما در ماه قبل  8 روز  تعطیلی داشتیم افزود: مسلما دریافتی حقوق ماهی که ۲روز تعطیلی داشته با ماه ۸ روز تعطیل  بوده است متفاوت است.

عضو هیات مدیره بیمارستان آریا در خصوص شیفت در گردش بیمارستان گفت: در وزارت کار قانونی وجود دارد که شخصی که شب کار باشد ۱۷ تا۲۲درصد{فوق العاده کاری} دریافت می کند ولی کارکنان صبح کار برنامه ریزی می کند که شب بیاید واین مقدار را دریافت کند.

 

وی با بیان اینکه ما 200 نفر پرسنل اضافی داریم خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کردیم که این شیفت در چرخش ها به نظم رعایت شود.

 

اکبری در خصوص رسیدگی به وضعیت اعتراض کارکنان گفت:اگر  پرسنل اعتراضی به شرایط دارند نماینده انتخاب کنند وبا هم صحبت کنیم نه اینکه با داد و فریاد و ایجاد بی نظمی همراه شوند‌.

وی با بیان اینکه هر کاری راهی دارد اینجا محل مداوای بیماران است گفت : ما نمی‌توانیم بافرم بیمارستان ،بیمار را رها کنیم و در لابی به داد و فریاد بپردازیم که این کار خودش جرم است.

 

عامل تشنج در بیمارستان، برگزاری انتخابات شورای کار بود

یکی از پرسنل بیمارستان آریا در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص کاهش حقوق و ماجرای تجمع روز گذشته اظهار داشت:دیروز در آن زمان انتخاب شورای کار برگزار می شد و یک عده برای بهم زدن جو انتخابات و بیمارستان اقدام به ایجاد این فضا در لابی بیمارستان کردند.

 

وی گفت: پرداخت حقوق پرسنل تا امروز انجام شده است و حتی پول لباس نیز به ما داده شده اما بخشی از دریافتی که جز اختیارات خود کارفرما بوده با توجه به فیکس شدن شیفت در چرخش حذف شده است.