تا کنون 13 گیلانی به انگلی به نام فاسیولا مبتلا شده اند که بیماری انگلی و غیر واگیر است و از طریق سبزیجات منتقل می شود و با شستشو از بین نمی رود،وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،آبتین حیدرزاده از ابتلا شدن ۱۳ گیلانی به انگل فاسیولا خبر داد و اظهار کرد: فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است و از طریق سبزیجات محلی، منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: راه های جلوگیری از سرایت انگل فاسیولا به افراد جامعه، خودداری مردم از مصرف خام سبزی های محلی همچون چوچاق و خالی واش و… است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشانه های ابتلا به فاسیولا را شامل درگیر کردن کبد، ایجاد خارش، تب، اسهال و … عنوان و تصریح کرد: این بیماری از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه معمولا شایع است و ضرورت دارد تا مردم به توصیه ها توجه کنند.

حیدرزاده با بیان اینکه این بیماری با شستشو از بین نمی رود یادآور شد: توصیه می شود سبزی های محلی و فرآورده‌های آن قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا سه روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند.

وی در پایان از آمادگی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا خبر داد و افزود: به مردم توصیه می شود حتی المقدور از مصرف سبزی‌های محلی در فراورده‌هایی چون زیتون‌پرورده و نمک سبز پرهیز کنند.

ییماری فاسیولا چیست؟

با این همه پرسشی که برای بسیاری مطرح می شود این است که بیماری فاسیولا چیست و نگرانی در رابطه با این بیماری تا چه میزان باید باشد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است که تخم این انگل از طریق آب آلوده وسبزیجات محلی (بیشتر در شمال کشور) منتقل می‌شود.

لارو (تخم) انگل به سبزیجات چسبیده و وارد بدن می‌شود؛ انگلی که با شستشو، نمک سود کردن و حتی فریز کردن از بین نمی‌رود و به همین دلیل نگرانی در مورد آن جدی است.

سیر بیماری

در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود، اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود.

وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می‌توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند.

باید دقت داشت که نمی‌توان با شست‌وشو انگل فاسیولا را از سبزی‌زدود و از بین برد؛ این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

علائم بیماری

علائم اولیه این بیماری (در مرحله حاد) تب متناوب، ایجاد خارش، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت‌های روده و کاهش وزن و کم خونی به ویژه در کودکان است و علائم ثانویه بیماری (در مرحله مزمن) تخریب کبد است.

 

اقدامات پیشگیرانه

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز است به نکات زیر توجه کرد؛

-از مصرف سبزی خصوصا سبزی‌های محلی خودداری کنید.

-درصورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شود.

-از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های استفاده کنید.

-مطمین باشید سبزی که مصرف می‌کنید با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است.

-در صورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنید قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود.