در مدت 20 روز از تیرماه جاری تعداد 227 فقره حریق و حادثه در رشت اتفاق افتاد اما چرا؟

پرونده ی ویژه:

به گزارش ندای گیلان،آتش سوزی واقع در خیابان شیک- کوچه زیبایی- جنب پاساژ قدیری که در ساعت ۱۳:۱۷ دقیقه ظهر امروز ۲۰ تیر ماه ۹۵ به مرکز ستاد فرماندهی اطلاع داده شده بود با نبرد ۷۱ تن آتش نشان از ۱۲ ایستگاه آتش نشانی با استفاده از ۲۳ خودروی اطفایی مهار و اطفا شد.

*دلیل آتش سوز های اخیر رشت چیست؟

بابک رمضانی مدیر عامل سازمان آتش نشانی در این باره گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه، مغازه ها و مراکز تجاری متصل به هم بی درنگ چندین ایستگاه آتش نشانی با خودروهای سنگین به محل آتش سوزی اعزام شدند.

 وی با اشاره به اینکه نخستین آتش نشانان اعزامی از بازار رشت  ظرف کمتر از ۲ دقیقه به محل آتش سوزی رسیدند افزود:  ارزیابی و گزارشهای اولیه نخستین فرمانده آتش نشانان اعزامی از محل آتش سوزی حکایت از وسعت زیاد و احتمال گسترش آتش را داشت که بیدرنگ با اعلام وضعیت فوق العاده تمامی افسران ارشد سازمان آتش نشانی به محل آتش سوزی فراخوان شدند.

رمضانی خاطر نشان کرد: به محض پیوستن تیم های اعزامی به یکدیگر از ۴ ناحیه آتش سوزی را محاصره کردند و آرام آرام ضمن پیشگیری از گسترش حریق،  دامنه آتش تنگ تر و توانستند ظرف کمتر از ۲۵ دقیقه حریق را مهار کنند.

رمضانی تاکید داشت: با توجه به اینکه آتش سوزی در ابتدای خیابان شیک اتفاق افتاد خوشبختانه خودروهای آتش نشانی توانستند با دسترسی مناسب به محل حادثه ضمن پیشگیری از گسترش آتش سوزی در کمترین زمان ممکن عملیات مهار آتش را برای آتش نشانان سهل تر کنند.

وی تصریح کرد:  اگر این آتش سوزی در مرکز بازار رشت اتفاق می افتاد به علت عدم دسترسی مناسب خودروهای آتش نشانی گسترش آتش سوزی در کوتاه ترین زمان حتمی بود.

*عدم آگاهی شهروندان

وی عدم آگاهی شهروندان را از جمله دلایل بروز آتش‌سوزی‌های مکرر دانست و تصریح کرد: گرمای هوا، فرسودگی سیم‌های برق و… از دیگر دلایل بروز آتش‌سوزی در شهر رشت است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت با بیان اینکه در مدت 20 روز از تیرماه جاری تعداد 227 فقره حریق و حادثه در رشت اتفاق افتاد، گفت: از این تعداد، 115 مورد مربوط به آتش‌سوزی علفزار، 39 مورد آتش منازل مسکونی و … بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مدت مشابه مذکور 220 مورد حریق، حوادث و خدمات ایمنی در رشت به‌وقوع پیوست، افزود: پیش‌بینی می‌شود در مدت 10 روز باقی‌مانده تا پایان تیر ماه شاهد افزایش این آمار باشیم.

*بیمه ی اتش سوزی در شت

رمضانی ادامه داد: از تعداد آتش‌سوزی‌های مذکور تنها 8 مورد دارای بیمه بودند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وی به میزان خسارتی که در این آتش‌سوزی‌ها تحمیل شد اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی‌های مذکور بالغ بر 2 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

*خطر حریق بزرگ در بازار رشت

این مسؤول وضعیت بازار رشت را نگران‌کننده خواند و یادآور شد: وجود سایبان‌های کاذب، سد معبر و پیشروی‌های غیر مجاز مغازه‌ها در بازار از جمله مواردی است که کار را برای آتش‌نشانان در مواجهه با حریق در بازار سخت می‌کند.

وی گفت: مشاغل خطرناکی که در بازار رشت وجود دارد از جمله وجود انبار اسباب‌بازی در کنار منازل مسکونی جزو موارد نگران‌کننده است.

به گفته رمضانی، اگر حریقی که در بازار رشت اتفاق افتاد در ساعات شب به‌وقوع می‌پیوست بسیار خطرناک‌تر بوده و مهار آن دشوارتر می‌شد.

وی با تصریح بر اینکه آتش‌نشانان برای مهار آتش روز گذشته بازار رشت جانفشانی‌های زیادی کردند، یادآور شد: میزان امکانات سازمان آتش‌نشانی بسیار اندک است.

*روند صعودی حریق در رشت

حجت نجفی  در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت اظهار کرد: زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بیشتر افراد سعی می‌کنند از عمق حادثه فاصله بگیرند، اما آتش‌نشانان برای نجات جان و مال مردم به قلب حادثه می‌روند.

وی با بیان اینکه آمار حریق در رشت روند صعودی دارد و در حال افزایش است، گفت: حریق در حال افزایش شهر رشت در کنار دیگر حوادث غیرمترقبه از دغدغه‌های ستاد بحران استانداری گیلان است.

رئیس امور حوادث غیرمترقبه ستاد بحران استانداری گیلان ادامه داد: در ستاد بحران استانداری گیلان برای خرید تجهیزات سازمان آتش‌نشانی اعلام آمادگی می‌کنیم و یادآور می‌شویم که در اعتبارات سال 95 بودجه خوبی برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر رشت تصریح کرد: ایستگاه‌های آتش‌نشانی باید افزایش یابد تا ماموران در صورت بروز حوادث و حریق به سرعت در محل حادثه حضور یابند.