نماینده رشت گفت:انتظار داریم، وزیرکشاورزی در طی برنامه‌ای اعلام کند ما چه زمانی از وابستگی به محصولات استراتژیک خروج می کنیم

 به گزارش ندای گیلان،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگویی درباره واردات دانه های روغنی برای ایجاد پروسه فرآوری در صنعت کشاورزی،گفت: تن دادن به واردات دانه های روغنی نمی‌تواند در بلند مدت برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد و تنها می تواند درراستای یک طرح برنامه ریزی شده  و گذرا مورد استفاده  قرار بگیرد.

  نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستگی است و این امردر  تمام زمینه های اقتصادی باید در  سرلوحه  امور قرار  بگیرد.

 جعفرزاده ایمن آبادی  افزود: وابستگی به روغن با توجه به اینکه در سبد غذایی تمام ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد، توجیه پذیر نیست اما با توجه شرایطی فعلی تولید روغن در کشور، طبیعی است که باید بخشی از  مواد  خام در ریل واردات  قرار بگیرد، اما ما  انتظار داریم که حجتی در موازات واردات  مواد خام برنامه ای برای  جدا شدن از وابستگی روغن را نیز عملیاتی کند.

وی ادامه داد:ما انتظار داریم، وزیرکشاورزی در طی برنامه‌ای اعلام کند ما چه زمانی از وابستگی به محصولات استراتژیک خروج می کنیم، بنابراین در این راستا  اگر قرار است، دانه های روغنی وارد کشور شود، نباید این روال بیش از 3 تا5 سال  به طول بیانجامدو پس از این مدت باید وابستگی به روغن با تمهیدات اقتصادی کاهش یابد.

 نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه حجتی برنامه‌ای برای خلاصی از وابستگی به محصولات استراتژیک ارائه دهد، افزود:واردات بلندمدت دانه های روغنی دردی از وابستگی روغن دوا نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ،یادآورشد: واردات دانه‌های روغنی برای ایجاد پروسه فرآوری از نظر اقتصاد نباید بلند مدت باشد.

پیش از این وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردبود،جهت گیری دولت واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام است تا ارزش افزوده داخل کشور باقی بماند و هم کنجاله آن برای دام و طیور مصرف شود. به گفته محمود حجتی در صنعت روغن کشی و صنعت تصفیه روغن ظرفیت‌هایی ایجاد شده و در حال بهره برداری است و بخشی از ظرفیت را سرمایه گذاران و کارافرینان باید به این سمت بروند تا فرایند را در داخل کشور ایجاد کنند و هم اینکه اگر وارداتی صورت می‌گیرد برای کشورهای هدف، کالای نهایی را صادر کنند.