فرماندار شفت بر لزوم نگاه راهبردی و بلند مدت به توسعه زیرساخت های کتابخوانی در این شهرستان تاکید کرد.

به گزارش ندای گیلان،  نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت با حضور پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ، دستگاه های ذیربط و معتمدین فرهنگی  امروز – دوشنبه – به ریاست محمدرضا محسنی فرماندار شفت در سالن اجتماعات میرزای شفتی برگزار شد .

فرماندار شفت در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اظهار داشت : فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم و سنت ها است که ترویج و تبدیل آن به هنجارهای اجتماعی نیازمند آگاهی آحاد جامعه است و آگاهی بدون مطالعه محقق نمی شود .
وی با بیان اینکه تاریخ ، تکرار حوادث و رویداد ها است که تنها شکل و زمان وقوع آن تفاوت دارد افزود : مطالعه ی فرهنگ و تاریخ یک جامعه برای برنامه ریزی و مدیریت آتی آن ضروری است .
محسنی با اشاره به اینکه آمار سرانه مطالعه در شهرستان شفت باید توسط دستگاه های ذیربط احصا و با آمار دیگر نقاط استان و کشور مقایسه شود افزود : برنامه ریزی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند اطلاعات جامع و بهره گیری از ظرفیت های مردمی و اقشار مختلف است .
وی در ادامه با بیان اینکه بهره گیری از فناوری های نوین و ابزار الکترونیکی کتابخوانی به مفهوم نسیان و کم توجهی به کتاب نیست افزود : کتابخوانی به روش سنتی ریشه در جامعه دارد و کتاب هیچ وقت کهنه نخواهد شد .
نماینده عالی دولت در شفت بر لزوم نگاه راهبردی و بلند مدت به توسعه زیرساخت های کتابخوانی در این شهرستان تاکید نمود و افزود : کتابخوان ، همچون تشنه ای است که به دنبال آب می گردد و کتابخانه را می یابد .
وی با اشاره به اینکه زمین های مورد تعرفه شهرداری شفت برای ساخت ساختمان اداره کتابخانه های عمومی باید قبل از معرفی مورد بررسی و ارزیابی های حقوقی قرار گیرد افزود : بدیهی است که از دست دادن زمان و فرصت ها به سود این شهرستان نیست .
وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی باید به یک نیاز و باور عمومی تبدیل شود و فرهنگ سازی در این راستا نیازمند تکرار است و حضور فعالان اجتماعی و مردمی به ویژه روحانیون ، شوراهای اسلامی ، دهیاران ، پایگاه های بسیج و هیات امنای مساجد را می طلبد افزود : در ساخت و تجهیز زیرساخت های کتابخوانی باید بستر مشارکت های مردمی و خیرین را فراهم نمود .
محسنی در پایان با اشاره به اینکه رتبه شهرستان شفت در شاخص های کتابخوانی باید ارتقا یابد و آمار ها قابل قبول نیست افزود : توسعه کتابخوانی در روستاها و تبدیل مدارس متروکه مناسب به کتابخانه در این مناطق می تواند راهکار مناسبی برای بهبود جایگاه کتاب و کتابخوانی گردد .
گفتنی است معتمدین و فعالان فرهنگ و کتابخوانی پیش از سخنان فرماندار به بیان دیدگاه های خود پرداختند .