جمشید نژاد گفت:برای کسب نتیجه مطلوب باید با هم افزایی در جهت اعمال سیاست های پدافند غیرعامل گام برداریم و سازمان های مردم نهاد را نیز در این بخش فعال کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ندای گیلان،با همکاری اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، کارگاه آموزشی آشنایی با تهدیدات نوین زیستی پدافند غیرعامل برگزار شد.

در این نشست معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با اشاره به استعدادهای استان گیلان در تولیدات کشاورزی بیان کرد: استان گیلان در زمینه تولیدات کشاورزی، دامی و شیلات استعداد ممتازی دارد که باید با حفظ سلامت و شناخت تهدیدات پیش رو نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

جمشیدنژاد بر لزوم امنیت مرزهای کشور از جمله استان گیلان تاکید کرد و گفت: هدف از ایجاد امنیت زیستی از طریق کنترل بخش های مرزی، جهت جلوگیری از ورود هر گونه عامل بیماری زا و مواردی از این قبیل می باشد که تنها با رصد، پایش و تشخیص به موقع تهدیدات زیستی، امکان پذیر است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با اشاره به سیاست های سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان نمود: در سازمان پدافند غیرعامل کشور سیاست گذاری مبنی بر پیش بینی انجام می شود که بتوان از توانمندی سازمان ها،نهاد ها،ارگان های دولتی در جهت اعمال سیاست ها با همکاری بهینه بخشی بین دستگاه ها شرایط مطلوب و مناسبی را به وجود آورد.

جمشیدنژاد با تاکید بر همکاری دستگاه های دولتی و مردم در جهت اعمال سیاست های پدافند غیرعامل افزود: برای کسب نتیجه مطلوب باید با هم افزایی در جهت اعمال سیاست های پدافند غیرعامل گام برداریم و سازمان های مردم نهاد را نیز در این بخش فعال کنیم.

در ادامه سخنرانی معاون کشاورزی و محیط زیست قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: امنیت غذایی به عنوان یکی از ارکان مهم پدافند غیر عامل محسوب می شود زیرا بیش از ۹۸ درصد از تولید کننده های بخش کشاورزی، بخش های خصوصی هستند و از این رو تلاش سازمان پدافند غیر عامل برای کنترل و مقابله با تهدیدات تلاش دو چندان شده است.

دانایی فر موضوع تهدیدات را نوین و پیچیده دانست و گفت: موضوع تهدیدات موضوع نوین و پیچیده ای است و دیگر نمی توان به راحتی و بدون فراهم کردن زیرساخت با تهدیدات مقابله کرد.

معاون کشاورزی و محیط زیست قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تدوین سه سند سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: سه سند در حوزه پدافند زیستی توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تدوین شده است که این سه سند، شش هدف کلان و شانزده افق را دنبال می کند که به جهت ارتقا و شناسایی و مصون سازی این حوزه تدوین شده است.

در ادامه سخنرانی ها دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان با اشاره به حوزه های پدافند زیستی در چرخه زندگی بیان کرد: در حوزه پدافند زیستی و چرخه ارتباط زیستی با شش حوزه انسان، دام، غذا، محیط، آب و نباتات در ارتباط هستیم که چرخه زندگی محسوب می شوند.

محمدپور با تشریح پدافند زیستی با توجه به قطب کشاورزی بودن استان گیلان بیان داشت: برای تشریح پدافند زیستی باید تهدیدات را دسته بندی کنیم و ابزار مناسب برای اقدامات آن بخش را به کار ببریم.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان راه های مقابله با تهدیدات زیستی را تشریح کرد و گفت: راهکار لازم جهت پیشگیری و یا آماده بودن در برابر بحران های زیستی، پدافند زیستی می باشد که به عبارتی شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و باز توانی منابع، محدود سازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها می گردد.

وی خاطرنشان کرد: گیلان با توجه به مرزی بودن و از سوی دیگر به دلیل موقعیت جغرافیایی از حساسیت هایی برخوردار است که به نوعی می توانند تهدید محسوب شوند لذا استان را باید مستلزم یک سند راهبردی در حوزه پدافند زیستی دانست.