مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از ابلاغ دستورالعمل های لازم برای فعالیت کارگاه های عمرانی در زمان شیوع کرونا خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که بدون خسارت تعهدات با کیفیت مناسب به انجام برسد

مهندس غلامرضا رحیمی، مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در گفتگو یی در خصوص مصوبات اولین جلسه شورای فنی استان و برنامه های پیش بینی شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در سطح پروژه های عمرانی استان اظهار داشت:پاندمی کرونا چالش هایی را در ایران و جهان برای کشورها ایجاد کرده است که یکی از آنها تاثیرشیوع ویروس بر پروژه های عمرانی است.

وی افزود:به همین دلیل در اولین جلسه شورای فنی استان مباحثی در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در اجرای پروژه ها مطرح  شد و دستگاه های اجرایی نظرات خود را بیان کرده و ما نیز پروتکل های اعلام شده در این شرایط را ارائه دادیم.

دستور العمل های کارگاهی در شرایط شیوع کرونا باید برای تمام فعالیت های عمرانی مورد نظر قرار بگیرد

رحیمی با تاکید بر اینکه هم عوامل کارفرمایی و هم عوامل مجری یعنی دستگاه های اجرایی و سیستم نظارتی وظایفی در این خصوص دارند، خاطرنشان کرد: دستورالعمل از سوی سازمان نظام فنی و اجرایی کشور ابلاغ شده است تا پروتکل های لازم  در پروژه های عمرانی اجرا شده و این دستور العمل نیز برای تمام فعالیت های عمرانی مورد دقت نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به نام گذاری سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری با عنوان “جهش تولید” و تاکید بر ضرروت اجرای مناسب پروژه هایی که در این زمره قرار می گیرند، گفت: پروژه های جهش تولید باید به صورت مناسب و به موقع به بهره برداری برسند، از این جهت لازم است با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا تمهیداتی در محیط کارگاه صورت بگیرد که طرح این موارد از دیگر مباحث جلسه شورای فنی بود.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه بیان داشت: مقرر شد اقدامات بهداشتی نظیر رعایت فاصله گذاری ها، ضوابط لازم در محیط ،غربالگری نیروی انسانی،ضوابط لازم در محیط های تردد و سرو غذا و اسکان و… توسط نمایندگان HSE و پیمانکاران در محیط کارگاه اجرا شده و رعایت این دستورالعمل ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهند.

رحیمی با تاکید بر اینکه نمایندگان دستگاه نظارتی و مهندسین مشاوری که در پروژه ها حضور دارند باید ابتدا اشرافیت و سپس دقت لازم را در این خصوص داشته باشند، گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است که انشاا… پروژه های عمرانی را با کمترین تنش ها ادامه داده و تعهداتی که در سال ۹۹ پذیرفته شده را به انجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه  نمایندگان  انجمن های صنفی پیشنهاداتی را در خصوص استفاده از مفاد شرایط عمومی پیمان داشتند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در خصوص چالش هایی که شیوع ویروس کرونا برای پروژه های عمرانی ایجاد کرده است، با تاکید بر اینکه برای حفظ سلامت نیروی انسانی بحث فاصله گذاری مطرح شده و  ممکن است کارگاه ها نتوانند از ظرفیت نهایی خود برای انجام پروژه در بازه زمانی مشخص شده استفاده کنند، تصریح کرد: این عامل در کنار عواملی که باید برای ایمنی و حفظ سلامت نیروی انسانی در محیط کارگاه ها رعایت شود از قبیل کاهش تردد ماشن آلات و کاهش نیروی انسانی ممکن است پیمانکاران را  در بحث زمان بندی اجرای پروژه ها و انجام به موقع تعهدات با چالش روبه رو کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان نیروی انسانی و ماشین آلات مورد نیاز بر اساس زمانبندی پروژه ها تعیین می شود و حالا با شیوع کرونا باید کاهش نیروی انسانی و ماشین آلات صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: بخشی از این چالش می تواند با استفاده بیشتر از زمان قابل پوشش باشد.

رحیمی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت کارگران و عوامل دخیل در انجام پروژه ها ، گفت: ما به دنبال این هستیم که بدون خسارت تعهدات با کیفیت مناسب به انجام برسد.

وی افزود: کارفرمایان باید تمهیدات و تجهیزات لازم را در محیط کارگاهی پیش بینی کرده  و برنامه ریزی ها و اطلاع رسانی های لازم  را مدنظر قرار دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات مناسب باید در خصوص حفظ سلامت نیروهای ثابت در کارگاه ها صورت بگیرد، افزود: از سوی دیگر برای عوامل انسانی که روزانه به محیط کارگاه تردد می کنند باید تمهیدات بیشتری در خصوص شرایط لازم برای ورود به کارگاه، انجام فعالیت و خروج از کارگاه پیش بینی شده و اطلاع رسانی های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشتی در محیط بعدی که در آن قرار می گیرند صورت بگیرد.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان  با اشاره به اینکه از سیستم و ساختار نظارتی می خواهیم که کنترل ها را به صورت روزانه انجام  دهند افزود: همچنین از کارشناس HSE داخل پروژه ها هم این توقع را داریم که امکانات و کنترل های لازم را در محیط پروژه ها فراهم کنند تا محیط کارگاه ها محیط نسبتا امنی باشد و با کمترین آسیب برای سلامتی عوامل یا هزینه ها برای ماشین آلات بتوانیم  این شرایط را پشت سر بگذاریم .