معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بر لزوم تهیه بانک اطلاعات کارآفرینی در حوزه روستایی و شناسایی بنگاه های اقتصادی کوچک و خرد در روستاها تاکید کرد و گفت:امروز به دلیل عدم استفاده صحیح از توانمندی روستایی در برخی مناطق با پدیده مهاجرت مواجه هستیم که این آسیب بزرگ اجتماعی باید مورد تحلیل قرار گیرد.

به گزارش ندای گیلان،علی اوسط اکبری مقدم  در جلسه مشورتی با بخشداران سراسر استان ، بر لزوم تحول در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستا تأکید و خاطرنشان کرد: از  مسائل مهم‌ روستاها حفظ حریم ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گیلان بیش از دو هزار و ۵۰۰ آبادی و یک هزار و ۸۳۲ روستا دارد، گفت: این روستاها بیش از ۹۲۰ هزار نفر را در خود جای داده که ۳۷ درصد از کل جمعیت استان را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی گیلان  ۱۱ درصد از میزان متوسط جمعیت روستایی کشور بیشتر است، بیان کرد:  این رقم نشان می دهد که علاقمندی و پایبندی گیلانیان برای زندگی در روستا بیش از متوسط کشور است که باید در جهت استمرار زندگی در روستا اقدامات موثرتری صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان  تاکید کرد: باید حفظ جمعیت روستایی و نیز توسعه اقتصادی در روستاها مورد توجه قرار گیرد زیرا بیکاری به عنوان عمده ترین دلیل مهاجرت از روستا بوده و توجه به اقتصاد روستا ،‌ در تقویت اقتصاد ملی نیز نقش مهمی دارد.

اکبری مقدم خاطرنشان کرد: باید در زمینه تولید و اشتغال روستامحور امکان سنجی صحیح صورت گیرد و  در حوزه های صنعتی، گردشگری و کشاورزی نیز ظرفیت های روستایی به درستی شناسایی شود.

وی با اشاره به مطالعاتی که در حوزه روستا صورت گرفته ، بر ضرورت به‌روزرسانی نتایج به دست آمده و استفاده از خروجی بررسی ها برای برنامه ریزی  کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت تاکید کرد.

معاون استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش شناسایی فرصت های کارآفرینی در روستا را موضوعی با اهمیت دانست که باید با همکاری و تعامل شوراهای روستا، دهیاران و مردم روستا صورت گیرد .

وی با اشاره به اینکه جوانان با استعداد زیادی از جمعیت روستایی گیلان در دانشگاه‌های مختلف داخل و خارج از کشور تحصیل می کنند ،بیان داشت:این افراد در توسعه همه جانبه روستا بسیار تأثیرگذار هستند ، از این رو باید از ظرفیت، توانمندی و دانش فنی و اقتصادی آنها به بهترین شکل استفاده کرد.

اکبری مقدم گفت: امروز به دلیل عدم استفاده صحیح از توانمندی روستایی در برخی مناطق با پدیده مهاجرت مواجه هستیم که این آسیب بزرگ اجتماعی باید مورد تحلیل قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ اصیل روستا نباید با رکود مواجه شود، یادآور شد: برگزاری جشنواره های بومی محلی در واقع احیای پیشینه اصیل روستایی است که می‌تواند تحول فرهنگی و اجتماعی خوبی را به همراه داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم تهیه بانک اطلاعات کارآفرینی در حوزه روستایی و شناسایی بنگاه های اقتصادی کوچک و خرد در روستاها تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی فاصله بسیاری بین درآمد شهری و روستایی وجود دارد که لازم است نسبت به پایش علمی این پدیده و ارائه راهکارهای عملی در جهت حل آن اقدام شود.

اکبری مقدم امنیت اجتماعی ، فرهنگی و فنی را موضوعاتی مهم در روستاها دانست و بیان داشت: در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه ، بسیاری از اماکن روستایی دچار خسارت می‌شوند که برای جبران این خسارت ها ،‌خانوارهای روستایی مشکلاتی را متحمل می شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تاکید کرد: دهیاران و بخشداران باید مردم را نسبت به اهمیت بیمه و آشنایی با کارکردهای آن آگاه سازند.

وی خواستار تلاش بیشتر دهیاران و بخشداران برای افزایش سطح پوشش بیمه در روستاها شد و گفت: باید به عدد بالاتر از ۸۰درصد در پوشش بیمه روستایی دست یابیم.

اکبری مقدم در پایان بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی در روستاها تاکید کرد و این مهم را گامی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاییان دانست.