فرماندار آستارا گفت:تا زمانی که ما مجبوریم بدون لحاظ کردن جمعیت شناور یا همان گردشگران برنامه ریزی کنیم، همچنان با مشکلات اساسی و محدودیت های فراوانی روبرو خواهیم شد.

به گزارش ندای گیلان از آستارا، دومین جلسه کمیته برنامه ریزی این شهرستان با حضور مدیران ادارات و خانم شهرزاد مشهدی کارشناس برنامه و بودجه استان گیلان، در سالن اجتماعات فرمانداری و به ریاست یونس رنجکش فرماندار این شهرستان برگزار شد.
رنجکش در این جلسه ضمن بر شمردن ویژگی های طبیعی و خاص شهرستان آستارا و در عین حال وجود محرومیت هایی اساسی در این شهرستان گفت: کلیات برنامه ریزی برای تخصیص اعتبارات شهرستانی بر اساس دو شاخص جمعیت و محرومیت، تعریف و برنامه ریزی شده که در این برنامه پروسه، جمعیت شناور دیده نشده است.
وی تصریح کرد: تا زمانی که ما مجبوریم بدون لحاظ کردن جمعیت شناور یا همان گردشگران برنامه ریزی کنیم، همچنان با مشکلات اساسی و محدودیت های فراوانی روبرو خواهیم شد.
فرماندار آستارا ادامه داد: یک شاخصه  دیگر، شاخص محرومیت است که در این باب هم تا به اینجای کار، آمار و ارقام جوری اعلام شده که گویا این شهرستان هیچ محرومیتی ندارد.
وی تصریح کرد: مثلا در بحث آب چنان نشان داده اند که ۹۵ درصد مردم از آب کافی بهره مند هستند در صورتی که در این زمینه باید بحث کیفیت هم مطرح باشد، یعنی باید معلوم شود که چند درصد از جمعیت شهرستان به آب با کیفیت دسترسی دارند.
رنجکش همچنین افزود: یا مثلا در بحث ورزش چنان به نظر می رسد که ما در این امر، جزو رده های بالای کشور قرار داریم.
فرماندار آستارا تأکید کرد: ما اگر بخواهیم همچنان با همین منوال پیش برویم و نیازهای واقعی  شهرستان را لحاظ نکنیم، در آینده با محدودیت ها و مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.
رنجکش با اشاره به بازنگری در این مبحث افزود: به نظر می رسد شاخصه های برخورداری و یا عدم برخورداری از محرومیت های شهرستان باید اصلاح و این اصلاحیه ها اوایل هفته  بعد باید به استان اعلام شود.
وی در خاتمه گفت: هر اعتباری که برای شهرستان در نظر گرفته خواهد شد‌، باید در همان مسیر مصرف شود و اگر ببینم که بودجه  اداره ای در سطح استان و یا در جای دیگری مصرف شده این را از ضعف عملکرد مسئول مربوطه خواهم دید، بنابراین پیشنهاد می کنم که روسای ادارات آستارا، برای پیگیری  بودجه های مربوطه، در سفرهای استانی بدنبال جذب این اعتبارات باشند.
خانم شهرزاد مشهدی نیز در خصوص شاخصه های استفاده از امکانات و اعتبارات برابر آستارا در سخنانی گفت: این امکانات اول قرار بود بر اساس شاخصه های جمعیتی و محرومیت زدایی پرداخت شود ولی بعدها قرار شد بر اساس نیازها باشد که باز دوباره امسال قرار است این اعتبارات بر اساس همان شاخصه ها تخصیص داده شوند.
وی همچنین با تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه کار گفت: امسال اجرای پروژه های جدید ممنوع است.
کارشناس برنامه و بودجه استان گیلان در همین رابطه افزود: ۱۰ درصد از بودجه را می توان صرف پروژه های جدید کرد ولی اولویت اول باید اتمام پروژه های نیمه تمام باشد.
خانم مشهدی در خاتمه، ضمن اشاره به اینکه ۵ تا ۸ درصد از بودجه صرف بنیاد مسکن خواهد شد، گفت: ۱۰ درصد از اعتبارات استانی بصورت جداگانه بین شهرستان ها تقسیم خواهد شد که سعی می کنیم برای شهرستان مرزی  بندر آستارا با همان شاخصه های محرومیتی و جمعیتی، مبلغ بیشتری جذب کنیم.
گفتنی است که جمعیت شهرستان مرزی  بندر آستارا که ۹۲ هزار نفر می باشد، در بعضی از ایام سال، حتی به ۱۲۰ هزار هم نفر هم می رسد.