فرماندار رضوانشهر گفت: تغیرات جوی غیر قابل پیش بینی است و ما هر لحظه باید آمادگی لازم را برای مدیریت حوادث و بحران های احتمالی را داشته باشیم.

به گزارش ندای گیلان ، عسگرحسنی پور در جلسه ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل رضوانشهر با اشاره به این مطلب که ستاد بحران این شهرستان آماده مقابله با حوادث احتمالی است گفت: هر زمان که بحرانی ایجاد شود، وظیفه دستگاهها است که اولویت را به حل بحران اختصاص دهند و تمام امکانات موجود در سطح شهرستان اعم از عمومی و بخش خصوصی باید در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امکانات ادارات شهرستان محدود است گفت: آمادگی برای مقابله با بحران از اهمیت خاصی برخوردار است و همه دستگاه های اجرایی می بایست از قبل برای مقابله با حوادث احتمالی برنامه ریزی کنند و با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند.

نماینده عالی دولت در رضوانشهر افزود: موضوع مدیریت بحران در جوامع کنونی یک علم تلقی می شود که در دانشگاه های مختلف به این مهم می پردازند.
وی با اشاره به این مطلب که شاید بعضا پیش بینی های انجام شده در زمینه وضعیت جوی غلط باشد گفت: بدلایل مختلف شاهد آن هستیم که تغییرات آب و هوایی و وضعیت جوی قابل پیش بینی نیست و در نتیجه ما هرلحظه باید آمادگی لازم را برای مدیریت هرگونه بحران احتمالی داشته باشیم.
فرماندار رضوانشهر بیان کرد: مردم با خیال راحت و در آرامش کامل شب را می خوابند چون مدیران و افراد مسئول در امور مختلف بیدار هستند و باید در این امر توجه لازم را داشته باشیم.
حسنی پور با اشاره به وجود عرصه های جنگلی فراوان در این منطقه افزود: رضوانشهر و پره سر بدلیل داشتن زیست گاه های طبیعی و عرصه های جنگلی بکر و فراوان، از مناطق بسیار زیبا و گردشگر پذیر کشور است که با توجه به فصل برگ ریزان و وزش بادهای گرم احتمال آتش سوزی نیز وجود دارد که باید ضمن اقدامات پیشگیرانه آمادگی مقابله با هرگونه حریق در جنگل را داشته باشیم.
وی به تجربه برف سنگین سالیان گذشته در سطح این منطقه و استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: باید از هم اکنون برای فصل سرما و برف و باران چاره اندیشی کنیم و برای مدیریت برف سنگین آمادگی لازم را داشته باشیم و از امکانات موجود بخش خصوص در این شهرستان استفاده نمائیم.
حسنی پور افزود: در شرایط فعلی چون وضعیت جوی آرام و طبیعی است ممکن است که بگویند چه لزومی دارد که به حوادث و بحران های احتمالی می پردازید، ولی وقتی حادثه بیاید خبر نخواهد داد و همه ما باید از هم اکنون خودمان را آماده نمائیم تا بتوانیم بحران های ناشی از برف و باران را مدیریت نمائیم.
وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه متذکر شد: تحت هر شرایط مدیران باید در مواقع بروز حادثه و بحران در حوزه شهرستان حضور تمام وقت داشته باشند چون حضور مدیر مربوطه در محل حادثه بطور طبیعی بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.
فرماندار رضوانشهر در زمینه تهیه ارزاق عمومی نیز گفت: تدبیر لازم جهت تأمین ارزاق عمومی و امکانات پخت و پز نان از هم اکنون اندیشیده شود و نسبت به تهیه سوخت و انرژی جایگزین برای صنوف نانوایی شهرستان اقدام شود.
وی همچنین افزود: در حوزه دهیاری های سطح این شهرستان امکانات لجستیکی خوبی فراهم کرده ایم که باید آمادگی کافی برای شرایط خاص و بحرانی داشته باشیم و اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز باید از هم اکنون نسبت تهیه و فراهم سازی امکانات برای این امر اقدام نماید.
فرماندار رضوانشهر هم چنین گفت: توجه به امر ارتباطات و مخابراتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید تدابیر لازم برای این امر اندیشیده شود که در مواقع بارش برف سنیگین و تخریب احتمالی دکل های مخابراتی باید پیش بینی های لازم انجام گیرد تا مردم با مشکل مواجه نشوند.
وی خطاب به رئیس اداره آموزش و پرورش و دیگر مدیران گفت: از سقف های شیروانی ساختمانهای تحت مدیریت خود بازدید بعمل بیاورید و اگر چنانچه نیاز به ترمیم و بازسازی دارند اقدام به رفع آن نمائید چون هرگونه نشت آب به داخل ساختمان موجب خسارت های زیاد می شود.
در این جلسه در باره کمبودها و امکانات مورد نیاز، آموزش کارمندان ادارات و دهیاران برای مواقع بحران، استفاده از امکانات و تجهیزات بخش خصوصی برای مواقع بحرانی، مدیریت امکانات موجود و تقسیم کار در مواقع بحران بحث و تبادل نظر شد.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 120 روستا و 810 کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

ایرنا