در شصت و ششمین جلسه شورا، درخواست سفر مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، یک نفر عضو شورا و یک نفر آشپز به گردهمایی خوراک ‌شناسی ۲۰۱۹ یونسکو در ماکائو در صحن شورا اعلام وصول شد.

به گزارش ندای گیلان،در بررسی این درخواست اعضای شورای شهر رشت تاکید کردند که دست آوردهای سفرهای قبلی تاکنون به شورا گزارش نشده است. در پایان با این سفر موافقت و مقرر شد دبیر کمیسیون فرهنگی شورا بجای عضو شورا ، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری را همراهی کند.

این گردهمایی بین المللی خوراک‌شناسی ۳ روزه بوده و از تاریخ ۲۹ دی تا یکم بهمن برگزار می شود و بجز برخی هزینه ها نظیر تنخواه و اهدای هدیه، هزینه های سفر بر عهده کشور میزبان است.

بهراد ذاکری، عضو شورای شهر رشت از کمرنگ بودن دستاوردهای این برند برای شهر رشت گلایه کرد و گفت: تاکنون هزینه‌های زیادی در این سفرها انجام شده ولی نه هزینه ها شفاف به شورا گزارش شده است و نه هیچ گزارشی از دست آوردهای این سفر به صحن شورا ارسال شده است.
وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید ارزیابی شود که این سفرها چه دستاوردی‌های برای رشت خواهد داشت، افزود: متاسفانه تاکنون در زمینه شهر خلاق خوراک هیچ کاری برای شهر رشت انجام نشده است. مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یک بار شفاف توضیح دهد چه برندسازی از شهر خلاق خوراک صورت گرفته و کدام سرمایه گذاری در راستای این برند سازی انجام شده است.

ذاکری گفت: این سفر هیچ دستاوردی از نظر بنده برای رشت نداشته و باید در این ‌باره به مردم پاسخگو باشیم. وقتی نماینده مردم در شورا هستیم باید به شهروندان پاسخ دهیم. بار روانی حضور به کشور خارجی در شرایط بد اقتصادی را باید پاسخ دهیم. وقتی ۹ ماه است دفترچه بیمه پاکبانان رشت تمدید نشده چگونه برای چنین سفرهایی هزینه می کنیم؟! به لحاظ روانی چگونه پاکبانان را توجیه و ضرورتی آن را بیان می کنید.

عضو شورا افزود: بنده مخالف تجربه اندوزی نیستم اما دست آوردهای سفرهای قبلی چه بوده است؟ مخالف با برند سازی در رشت نیستم اما مخالف استفاده انحصاری یک فرد هستم. مدیر روابط ارتباطات و امور بین الملل توضیح دهد، کدام سرمایه گذار در راستای این برند سازی جذب رشت شده است و کدام غذای بومی ما در این سفرها معرفی شده است. موقعیتی که می توانستیم در این ۳ سال برای رشت ثروت اندوزی نماییم.

ذاکری خواستار ارائه گزارش شفاف مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری در صحن شورا شد و تاکید کرد: امروز شفاف می گویم، اگر خانم قدیمی برای گزارش به صحن شورا می آید، باید چند کارشناس فنی هم بیاید و به درستی دست آوردها را ارزیابی نماییم. نه اینکه گزارش یکطرفه باشد.

احمد رمضانپور در این زمینه گفت: اعتقاد ندارم این سفرها را که هزینه آن هم با میزبان است، از دست بدهیم.

عضو شورا با بیان اینکه نباید فردی به موضوع نگاه کرد، افزود: اکنون رشت یک کرسی و جایگاه در شهرهای خلاق دارد. بنابراین باید با نگاه خاص یافته های علمی کشورهای دیگر را بینیم.

وی پیشنهاد داد بجای یک عضو شورا یک نفر از کار کنان شهرداری به سفر برود.

حجت جذب نیز گفت: قرار بود از خانم قدیمی دعوت شود تا دست آورد شهر خلاق را در شورا گزارش دهد ولی تاکنون گزارش شفافی به شورا نرسیده است. در مفید بودن این برندسازی قبلا صحبت کرده ایم ولی اگر اشکالاتی هست باید کمک کنیم تا مسیر اصلاح شود.

وی پیشنهاد داد بحث و بررسی درباره دست آوردهای شهر خلاق در یک جلسه مجزا و با حضور خبرنگاران و کارشناسان صورت گیرد.
سخنگوی شورای شهر رشت نیز یادآور شد: با توجه به عدم تعیین تکلیف سفرهای گذشته فاطمه قدیمی به ماکائو مطرح شدن لایحه گردهمایی بین المللی خوراک ‌شناسی ۲۰۱۹ یونسکو در شهر ماکائو در صحن شورای شهر بی مورد است.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه باید در هر زمینه‌ای منافع شهر رشت و مردم در نظر گرفته شود، ادامه داد: وقتی هنوز زیرساخت‌های مناسبی برای میزبانی شهر خلاق نداریم، هنوز گاری های کبابی پیاده راه فرهنگی ساماندهی نشده اند، چگونه به تداوم هزینه ها ادامه می دهیم.
باید به جای فرصت سوزی زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.
شیرزاد ابراز کرد: بنده مخالف برندسازی نیستم اما زیر ساخت برای میزبانی رشت برای برگزاری اجلاس خوراک شناسی آماده نیست. ما هم علاقه داریم رشت به جایگاه بالا برسد اما دست آوردهای سفرهای قبلی مشخص نیست و هنوز شفاف سازی در مورد این برند سازی به شورا گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه ۳ سال فرصت سوزی صورت گرفته است، ادامه داد: هنوز نتوانسته ایم موزه هایی را که به مردم قول دادیم، راه اندازی نماییم. هنوز موزه مشروطه و موزه بلدیه و مرمت ساختمان سازمان فرهنگی صورت نگرفته است. ایجاد موزه پزشکی هم همچنان بلاتکلیف مانده. بهتر است منطقی و عقلانی برخورد کنیم. گردشگر برای دیدن کدام موزه و بنا باید به رشت بیاید؟

در پایان پس از رای گیری اعضای شورا با این سفر موافقت شد و به پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورا مقرر شد، دبیر این کمیسیون و یک نفر آشپز همراه مدیر ارتباطات و امور بین الملل به ماکائو سفر کنند.