رئیس سازمان صمت گیلان گفت: آستارا دارای زیرساخت‌های مناسب ریلی، بندری و گمرکی بوده و ایجاد یک شهرک صنعتی مرزی در این شهرستان می‌تواند با توسعه و تأثیرات مثبت به‌سزایی از جمله اشتغال‌زایی همراه باشد.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق‌پوش در نشست جمع‌بندی دستاوردهای سفر رئیس جمهور به گیلان در بخش صنعت اظهار داشت: با وجود افتتاح 6 واحد صنعتی در این استان، 5 تفاهم‌نامه صنعتی و تجاری جهت توسعه بخش تولید و تجارت گیلان با حضور استاندار و دیگر مسئولان امضا شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه تحقق این تفاهم‌نامه‌ها موجب حل شدن برخی مشکلات زیرساختی در این استان می‌شود افزود: این تفاهم‌نامه‌ها تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به‌عنوان دبیر کارگروه توسعه صادرات استان گیلان است.

دلق‌پوش با بیان اینکه این 5 تفاهم‌نامه در حضور رئیس‌ جمهور و دارای موضوعات مختلفی است ابراز داشت: بخشی از عناوین مختلف این تفاهم‌نامه در قالب اجرای زیرساخت‌های صادراتی و مراکز نمایشگاهی، اجرای یک شهرک صنعتی مرزی در آستارا با مساحت 250 هکتار است.

وی به تأمین منابع مالی طرح‌های نیازمند سرمایه ثابت و سرمایه در گردش در راستای این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: توسعه همکاری‌ها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی، امور تولید، امور بازاریابی و تبلیغات در حوزه‌هایی نظیر فرش دستباف از دیگر بخش‌های این 5 تفاهم‌نامه‌ است.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای نیز جهت سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها در حوزه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این استان منعقد شد افزود: این تفاهم‌نامه با اهداف تأسیس آزمایشگاه نانوبیو زمین، اکتشاف مواد معدنی منابع غیرفلزی در این استان همراه است.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه طرح ژئوفیزیک هوایی نیز یکی دیگر از اهداف تفاهم‌نامه حوزه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که در این استان منعقد شده است تصریح کرد: این طرح جهت شناسایی ذخایر و کانسرهای معدنی است.

وی مرز آستارا را از مبادی مهم صادرات و واردات کشور دانست و افزود: شهرستان آستارا دارای زیرساخت‌های مناسب ریلی، بندری و گمرکی بوده و ایجاد یک شهرک صنعتی مرزی در این شهرستان می‌تواند با توسعه و تأثیرات مثبت به‌سزایی از جمله اشتغال‌زایی همراه باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به تأثیر احداث شهرک صنعتی مرزی آستارا و تفاهم‌نامه مرتبط با آن گفت: انعقاد این تفاهم‌نامه موجب فعال‌تر شدن شهرک صنعتی فعلی شهرستان آستارا می‌شود و این مساله با توسعه اقتصادی گیلان نیز همراه می‌شود.

دلق‌پوش به تعامل خوب ایران با کشورهای مشترک‌‌المنافع(CIS) اشاره کرد و ابراز داشت: بنابراین منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان آستارا، شهرک صنعتی مرزی در این شهرستان و اجرایی شدن راه آهن رشت-آستارا موجب توسعه اقتصادی استان گیلان می‌شود.