قله تیرو در شهرستان رضوانشهر، رویشگاه لاله واژگون شطرنجی در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته است.

به گزارش ندای گیلان از رضوانشهر ، شهرود امیر انتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: رویشگاه لاله واژگون شطرنجی، تیرو به عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قله تیرو در منتهی علیه غربی مجموعه قلل شهرستان رضوانشهر، بخش پره سر، دهستان ارده قرار دارد، افزود: گل لاله واژگون شطرنجی از گونه‌های در معرض خطر است که  ساقه‌ای به اندازه ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و گل‌هایی به تعداد یک تا ۳ عدد به شکل زنگوله مانند به رنگی تیره یا سبز به صورت طرح‌های شطرنجی یا موزائیکی مبهم بدون بند و خط دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: بخش داخلی گل لاله واژگون شطرنجی یا گل سرنگون شطرنجی به عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر به صورت تخم مرغی به رنگ ارغوانی تیره است.

وی با اشاره به اینکه رویشگاه گل لاله واژگون در بلندترین نقطه شهرستان رضوانشهر است، گفت: زمان گلدهی این گل در اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه است و به صورت پراکنده در دامنه‌های شرقی و جنوب شرقی کوهستان تیرو در محدوده‌ای حدود ۲۰۰ هکتار می‌روید.

امیر انتخابی افزود: به دلیل در خطر بودن این گونه و محدود بودن رویشگاه این گل در ایران، پرونده ثبت این اثر توسط سولماز رئوف و سعید شفقتی چروده تهیه و تنظیم شد و در همایش شورای ثبت ملی آثار طبیعی در تاریخ ۵ و ۶ شهریور ماه در بندر انزلی ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه ثبت این رویشگاه در حفاظت و معرفی آن بسیار موثر است، تصریح کرد: رویشگاه لاله واژگون شطرنجی، تیرو با تایید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت.