کارشناس مسئول دارویی استان گیلان با تاکید بر اینکه قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، گفت: تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می‌تواند باعث تغییر اثربخشی و تأثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند.

ندای گیلان:کارشناس مسئول دارویی استان گیلان با تاکید بر اینکه قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، گفت: تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می‌تواند باعث تغییر اثربخشی و تأثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند.

دکتر حمید قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، ضمن تبریک بمناسبت فرا رسیدن ماه رمضان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بیماران در ماه رمضان روزه‌داری و چگونگی مصرف داروهاست، گفت: در این ماه تغییرات بسیار زیادی در فرایندهای معمولی بدن رخ می‌دهد که این امر می‌تواند بر روی وضعیت بیماری و دارو درمانی افراد تأثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: واحد دارویی مرکز بهداشت استان گیلان با توجه به رسالت خود در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه مصمم است با توصیه‌های ساده اما کارآمد در زمینه مصرف داروها و محدودیت‌های بیماری‌های مزمن به افزایش سطح سلامت روزه‌داران و ایجاد شرایطی مناسب جهت انجام فریضه دینی کمک کند.

کارشناس مسئول دارویی استان گیلان با بیان اینکه در ایام روزه‌داری بیماران هرگز نباید وعده‌‌های دارویی خود را خودسرانه حذف کنند، افزود: این عمل باعث ایجاد اختلال در روند درمان می‌شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

دکتر قهرمانی با تاکید بر اینکه قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، گفت: تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می‌تواند باعث تغییر اثر بخشی و تأثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند.

وی ادامه داد: به صورت کلی غذا می‌تواند باعث کاهش، افزایش و یا تأخیر در جذب دارو شود. اکثر هموطنان در وعده افطار، روزه خود را با غذاهای حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات و چربی به همراه چای باز کرده و یک وعده حاوی پروتئین به عنوان شام بلافاصله بعد آن و یا با 2 تا 3 ساعت فاصله مصرف می‌کنند، معمولا حجم وعده غذای مصرفی در ماه مبارک نسبت به وعده معمولی در سایر اوقات بیشتر است و این نکته حتما باید مدنظر قرار بگیرد چون حجم بالای غذا طبیعتا باعث تأخیر در جذب اکثر داروها می‌شود.

کارشناس مسئول دارویی استان گیلان یادآور شد: تانن موجود در چای می‌تواند با فلزهای دو ظرفیتی مثل آهن و کلسیم ترکیب شده و مانع جذب آنها شود.

دکتر قهرمانی با اشاره به اینکه در مصرف داروهایی که بعد از غذا تجویز می‌شوند باید به این نکته توجه داشته باشیم که در صورت مصرف بعد از سحری احتمال بروز عوارض تحریک گوارشی نسبت به مصرف بعد از افطار بیشتر است، گفت: گرسنگی باعث القای آنزیمی و تغییر در فعالیت آنزیم‌ها می‌شود به همین دلیل ممکن است در اثربخشی و عوارض دارو با مصرف بعد سحر و افطار تفاوت‌هایی را مشاهده کنیم.

وی درخصوص زمان مصرف دارو گفت: جدول زمان‌بندی دوزهای دارویی با توجه به شرایط موجود در ماه رمضان تغییر می‌کند، به طور معمول دو نوع جدول زمان‌بندی مصرف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول دارویی استان گیلان با اشاره به دوز منفرد در طول شبانه‌روز افزود: نحوه مصرف دارو در این نوع درمان در طول ماه رمضان تغییر نمی‌کند چرا که این روش تداخلی با روزه‌داری ندارد، در مورد این نوع نحوه مصرف باید گفت که در صورتی که لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل سحری یا دو ساعت بعد افطار است.

دکتر قهرمانی با اشاره به مصرف داروهای دوز چندگانه در طول شبانه‌روز خاطرنشان کرد: بیمارانی که مجبور به مصرف روزی دو یا چند بار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند، در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آنها و یا تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی‌تر امکان روزه‌داری برای این بیماران فراهم کنند، آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آنها وجود ندارد اما پزشک معالج می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری، آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه‌داری تداخل پیدا نکند.

وی با بیان اینکه انتخاب دارو و راه‌های مناسب مصرف آن نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دارد، گفت: قطره‌های چشم و گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد، تمامی مواردی که از طریق پوست جذب بدن می‌شوند مانند کرم‌ها، پمادها و نوارچسب‌های حاوی مواد دارویی، شیاف‌ها، محلول‌های واژینال و کرم‌های واژینال، آمپول‌های با تزریق زیر پوستی، عضلانی، مفصلی یا وریدی به استثنای تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول‌های تقویتی و شیاف‌ها و پمادهای مقعدی سبب ابطال روزه نمی‌شود.