قرص لاغری مهزل قرص لاغری مهزل ترکیبی از 6 گیاه مرزنجوش, زیره سیاه, زنیان, سُداب, لاک مغسول, بورک می باشد در ادامه به معرفی هر یک از این گیاهان می پردازیم http://www.aftabir.com.مرزنگوش گیاهی علفی، یکساله ودر بعضی مواقع دوساله با ساقه ای راست […]







قرص لاغری مهزل قرص لاغری مهزل ترکیبی از 6 گیاه مرزنجوش, زیره سیاه, زنیان, سُداب, لاک مغسول, بورک می باشد در ادامه به معرفی هر یک از این گیاهان می پردازیم


http://www.aftabir.com.مرزنگوش


گیاهی علفی، یکساله ودر بعضی مواقع دوساله با ساقه ای راست و شاخه و برگ های متقابل بیضی شکل است. گلهای سفید و ریز آن از بغل برگها در خوشه های به هم فشرده ای می رویند. میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است و فقط در مناطق گرمسیری نشکیل می شود. تمام قسمتهای گیاه دارای عطر خوشایند است.


برای مصرف طبی سرشاخه های آن را هنگامی که گیاه کاملاً گل کرده در هوای آزاد می چینند. گیاه پس از مدتی دوباره جوانه می زند. سرشاخه های چیده شده را به صورت دسته ای در می آورند و در محلی که هوا جریان داشته باشد یا در خشک کن با حداکثر ۴۰ درجه سانتیگراد گرما خشک می کنند. آن ها محتوی ۱ تا ۲ درصد اسانس روغنی که ۶۰ درصد آن ترپینئول است، تانن ها و شیره های تلخ، کاروتن ها و ویتامین C هستند و علیه بیماریهای گوارشی موثرند.


مقدار مصرف آن در جوشانده یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب است که روزانه دو فتجان از آن می نوشند. از این گیاه در ترکیب مرهم ها برای درمان روماتیسم استفاده می شود.




2.بورک


بورک درتأثیر بخشی مانند نمک است و تفاوت این است که بورک قوی تر از نمک است و قابض نیست .


گاهی آن را در سفالینی بر آتش بریان می کنند .




خاصیت درمانی :


بسیارزداینده ،شوینده و قشرانداز است ،تنقیه می نماید و خلط های غلیظ را می برد .


آرایش :بورک را اگر برمو بپاشند مو را نازک می کند.ضماد بورک خون را به سطح بدن می کشاند و رنگ رخساره زیبا می شود


.بورک لاغری را علاج می کند .لیکن اگر زیاد بخورند رنگ را سیاه می گرداند .


زخم و قرحه :در زدودن چرک مؤثر و داروی خارش است . بورک و سرکه علاج جرب است .


مفاصل :از بورک و داروهای دیگر مرهم می سازند که بیماری فلج را به تأخیر می اندازد و به ویژه فلج سبک را از بین می برد و داروی پیچش پی ها است .


سر :درعلاج شوره سر مفید است .کف بورک را با عسل در گوش بچکانند در پاک نمودن و باز کردن گوش مؤثرو برای علاج کری سودمند است. بورک مخلوط با آب انگورکهنه یا شربت زوفا صداهای گوش را ازبین می برد.


اندام های غذا :برای معده بد است و معده را تباه می گرداند .ضماد بورک با انجیر استسقا را فرو می نشاند .


اندام های دفعی :برداشتن (حقنه )بورک شکم را روان می سازد . بورک را با آب انگور کهنه و زیره یا پخته فیجن و شبت بخورند درد و پیچش روده (مغص )را از بین می برد .در رفع درد شکم عموماً از نمک مؤثرتر است .


بورک را با برخی از داروهای ضد کرم می نوشند ،کرم ها را بیرون آورد . همچنین شکم و ناف را با آن مسح کنند و نزدیک آتش بنشینند کرم ها را می کشد و در این زمینه نیز از نمک بهتر است .


زهرها :هربورکی و به ویژه بورک آفریقایی سوخته و ناسوخته و کف بورک نیز بهترین پادزهر قارچ سمی است .


در علاج گزیده سگ هاربورک را با پیه الاغ و خوک قاطی می کنند و بر زخم می گذارند .




3.لاک مغسول


لاک گیاهی که به آن لاک مغسول، لاک یا لک نخود، دوس یا دوج نیز گفته میشود یک فراورده گیاهی دارویی است که از شیره یا صمغ خشک شده گیاهی با نام Anacardiaceae به دست می آید. این گیاه به صورت درختچه بوده و زیستگاه آن در اندونزی، ژاپن و قاره آفریقا است. مهمترین خاصیت لاک مغسول استفاده از آن برای لاغری است.




4.زیره سیاه


یکی از مهمترین خواص زیره سیاه وجود آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم در آن است. مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون مفید است. انواع ویتامین های ضروری همچون a، e، c و … از دیگر خواص زیره سیاه است.


چون زیره سیاه دارای آهن است برای درمان کم خونی توصیه شده است. از دیگر خواص زیره سیاه می توان به خواص مدر، بادشکن ، مقوی ، زیادکننده شیر، قاعده آور، نیرودهنده ، ضد کرم ، هضم کننده ، ضد تشنج ، قابض ، معرق ، مقوی معده ، قاطع اسپرم و … اشاره کرد.


از دیگر خواص زیره ی سیاه هم می توان به کنترل بلع هوا، نفخ شکم ، برطرف کردن سوءهاضمه ، تسهیل هضم غذا، دل پیچه کودکان و … اشاره کرد.


برای درمان انگل معده و روده ، دفع بادهای کلیه و مثانه ، تنگی نفس ، خفقان سرد، سکسکه نفخی ، استسقاء و … از خواص زیره سیاه استفاده کنید.




5.سداب


سداب گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع تا حدود یک متر. برگ ها ضخیم و گوشت دار و بدون دندانه هستند که در قسمت های بالای ساقه به صورت ساده و در قسمت های پایین چند قطعه ای می باشند. رنگ برگ و ساقه ها سبز مایل به آبی و کدر و رنگ گل ها زرد است. میوه سداب به صورت کروی و متشکل از پنج برچه است که درون آن دانه هایی به رنگ قهوه ای وجود دارد. کلیه قسمت های هوایی گیاه بوی نامطبوعی دارد. سداب بومی نواحی جنوب اروپاست، ولی در حال حاضر در مناطقی از مدیترانه، اروپا و آسیا به وفور پراکنده است و در نواحی شمالی ایران نیز رویش دارد.


بر طبق مدارک و کتب موجود گیاه سداب از قدیمی ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی ایران و دیگر ملل بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. امروزه نیز به علت اثرات منحصر به فرد در صنعت داروسازی از آن استفاده می شود. سداب گیاه بومی اروپاست اما در کشورهای دیگری نیز به طور گسترده کشت می شود. این گیاه همیشه سبز بوده و دارای گل هایی به رنگ زرد و کوچک است که بوی زننده ای دارد و در گذشته برای مقابله با مرض وبا و بیماری های مسری دیگر از آن استفاده می شده است. بوی نامطبوع، تند و زننده این گیاه، حشرات را دور میکند و از آن برای درمان گزیدگی حشرات استفاده می شود. در طب سنتی ایران این گیاه و گونه های ان به خوبی شناسایی و درمان بسیاری بیماری ها کاربرد داشته است، از نظر ابن سینا این گیاه، بسیار بادشکن و پالاینده رگها است و از خواص سداب برای درمان بیماری های مفصلی، گوش، حلق و بینی، اعصاب، ریوی، گوارشی، زنان، دفع انگل ها و کاهش میزان میل جنسی بهره می برد.




6.زنیان


زنیان (Ajwain) از جمله گیاهان دارویی مفید بوده، از مهمترین خواص زنیان خاصیت میکروب کشی آن است. در ادامه با فواید و خواص زنیان آشنا شوید.


زنیان گیاهی از تیره چتریان، بوته ای، علفی، یک ساله و بدون کرک به ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر و پر شاخ و برگ است. زنیان میوه نوعی گیاه است که به فارسی «زنیان» و گیاه آن در کتب طب سنتی با نامهای “انیسون بری” و “کمون حبشی” نامیده شده است. زنیان به حالت خودرو در هند، ایران و مصر می روید. مهمترین مناطق رویش این گیاه در ایران، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان و خراسان است. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن بوده که دارای مقدار زیادی تیمول است.


از خواص زنیان علاوه بر کاربرد آن در آشپزی به عنوان ادویه، خاصیت دارویی و نگه دارنده مواد غذایی بودن آن است، همچنین در تهیه پودر کاری، ترشیجات، بیسکویت و مواد خوراکی از آن استفاده می شود. از رایحه میوه گیاه زنیان در دهان شویه ها و خمیر دندان ها استفاده می شود. یکی دیگر از خواص زنیان به عنوان ضد کرم و ضد حشره است.

[ad_2]

Source link