قربانی گفت:به شخصه معتقدم وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در حوزه بهداشت و درمان و تاکید بر حضور دکتر هاشمی در کابینه یکی از انتخاب‌های شایسته حسن روحانی بوده است.

به گزارش ندای گیلان،بی‌شک می‌توان طرح تحول سلامت را یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت یازدهم دانست. نگاه کلیشه‌ای به خدمات درمانی در کشور تغییر کرد و از سوی دیگر به نیازمندان و افراد فاقد بیمه با نگاهی حمایتگرانه برای تامین هزینه‌های درمان کمک شد. دولت یازدهم برای اولین بار نگاه جامعی به بخش بزرگی از افراد جامعه داشت که از چشم مسئولان بهداشت و سلامت کشور در دولت‌های گذشته مغفول مانده بودند. محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با «آرمان» درباره عملکرد دولت در زمینه بهداشت و درمان کشور گفت:«عملکرد قاضی‌زاده ‌هاشمی قابل دفاع و مطلوب است. او توانست با اجرای طرح تحول سلامت به ساماند‌هی حوزه سلامت در کشور بپردازد؛ اقدامی که در سالیان قبل چندان به آن پرداخته نشده بود. طرح تحول سلامت نیز گام بسیار خوبی در زمینه توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور بود که به میزان زیادی موفقیت به همراه داشت.»

به نظر شما انتخاب مجدد آقای قاضی‌زاده‌هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، انتخاب مناسبی است؟

اگر وزیر مربوطه سابقه مدیریت در یک سازمان یا وزارتخانه داشته باشد ناخودآگاه کارنامه کاری و رویکرد او می‌تواند معرف و گویای عملکرد مثبت و منفی آن فرد باشد. آقای قاضی‌زاده هاشمی در شرایط بسیار سخت داخلی و بین‌المللی و با وجود مسائل مالی موجود در این وزارتخانه با میزان زیادی اقدام انجام نشده و بر زمین مانده بهداشت و درمان کشور مواجه بود. در دولت یازدهم نگاه اجمالی به مسائل بهداشتی و خدمات درمانی انداخته شد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، مجلس و دولت به کار در این حوزه نگاه خاصی به مسائل درمانی کشور در حاکمیت ایجاد شد. دولت گام بسیار بزرگی را در حوزه سلامت برداشت و وزیر نیز توانست با شهامت، شجاعت، توانمندی، صداقت و ارتباط خوب با مجلس و دولت این گام را بردارد. او با توجه به نظرات موجود در افکار عمومی، حضور میدانی در عرصه بهداشت و درمان داشت و با سرکشی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی حتی در دور دست‌ترین نقاط کشور با مشکلات بهداشتی و درمانی موجود از نزدیک آشنا شد. به شخصه معتقدم وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در حوزه بهداشت و درمان و تاکید بر حضور دکتر هاشمی در کابینه یکی از انتخاب‌های شایسته حسن روحانی بوده است. رضایتمندی افکار عمومی جامعه به ویژه طبقات ضعیف و نیازمند و همچنین رضایتمندی استانداران و ائمه جمعه در سراسر کشور ثمره فعالیت‌های قاضی‌زاده هاشمی و گویای عملکرد مثبت او بوده است. بنابراین ادامه حضور او در منصب وزارت بهداشت منطبق بر واقعیات و متناسب با خواست عمومی جامعه است. انشاءا… مجلس همراهی می‌کند تا بار دیگر ایشان را در جایگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش ببینیم.

اولویت‌های مهم دولت دوازدهم در زمینه بهداشت و درمان چه مسائلی می‌تواند باشد؟

وزارت بهداشت در گام اول دولت باید از ضعف‌ها و نقاط قوت خود طی این سال‌ها درس بگیرد و حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست. قطعا با ذکاوتی که در قاضی‌زاده هاشمی سراغ دارم او از همه کاستی‌ و ضعف‌های دولت یازدهم و مشکلات به جا مانده از آن به عنوان یک الگو برای رفع مشکلات استفاده می‌کند. با توجه به فضای حاکم در دولت و مجلس عمده برنامه‌های دولت در اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت توجه ویژه به حوزه بهداشت و سلامت، تحقق منابع مالی مرتبط با حوزه سلامت و برقراری یک دیپلماسی قوی‌تر با سازمان برنامه و بودجه و مجلس در راستای تامین منابع مالی این طرح است. به این طریق می‌توان گام بزرگی در زمینه خدمات درمانی و بهداشتی در کشور برداشت. با توجه به شرایط فعلی بازگشت به دوران گذشته در این زمینه مقدور نیست. مجلس باور دارد ضعف‌های اندک کنونی در حوزه سلامت که دانشگاه‌های پزشکی سراسر کشور نیز به آن اذعان دارند با تجربه قاضی زاده‌هاشمی رفع می‌شوند.

ممکن است چند نمونه از مشکلات کنونی در حوزه بهداشت و درمان را بگویید؟

یکی از این ضعف‌ها در حوزه اداری و بدنه وزارتخانه است. در واقع باید از مدیران قوی‌تر، توانمندتر و متخصص‌تری در بدنه وزارتخانه استفاده کرد. وزارت باید بیشتر به مشکلات درمان موجود بپردازد و منابع مالی قانونی دولت را در زمینه بهداشت و درمان تامین کند. همچنین این وزارتخانه باید تعامل بهتر با خانواده بزرگ بهداشتی و درمانی کشور و انجمن‌های مختلف پزشکی داشته باشد و به دغدغه‌های جامعه پرستاری و پزشکان رسیدگی کنند. مجموعه این مشکلات در دولت گذشته برای وزارت بهداشت هزینه‌بردار شد. کنترل و رفع مشکلات اشاره شده نیازمند منابع مالی زیاد نیست و تنها سازمان‌بهداشت باید صدای مخاطبان را در این زمینه‌ بشنود. باور داریم آقای هاشمی در راستای رفع این مشکلات گام برمی‌دارد.

به اعتقادتان طرح تحول سلامت چه آینده‌ای را در دولت دوازدهم در پیش دارد؟

بزرگ‌ترین چالش طرح تحول سلامت تامین منابع مالی آن است و برای مدیریت منابع مالی این طرح نیز باید در چارچوب قانون تصویب شده حرکت کرد. برنامه‌هایی مانند نظم‌بخشی به سیستم ارجاع، پزشک خانواده، و صدور کارت الکترونیک سلامت برای تمام افراد از مهم‌ترین برنامه‌های آینده در طرح تحول سلامت است. به‌رغم آنکه تامین هزینه برای اجرای این برنامه‌ها هزینه‌بر است اما به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری دولت در زمینه بهداشت و درمان محسوب می‌شود زیرا در آينده منجر به صرفه‌جویی در منابع مالی درمان می‌شود. طرح تحول سلامت طرحی ملی است و ورای شخص یا گروه خاصی است. بنابراین باید با شرایط بهتری در جامعه اجرا شود.

رویکرد دولت و وزیر بهداشت را در دولت یازدهم درباره توسعه امکانات سلامت در مناطق فقیر و حاشیه‌نشین کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و با توجه به این شرایط آینده توسعه امکانات بهداشتی را در دولت دوازدهم چگونه می‌بینید؟

اقدامات مثبتی که در دولت یازدهم با نگاه محوری مجلس به عملکرد دولت انجام شد، بیمه 11‌میلیون نفر در کلانشهرها، شهرهای کوچک، روستا، مناطق حاشیه‌نشین و گسترش امکانات درمانی به نقاط دوردست، محروم و حتی حاشیه کلانشهرها بود. تاپیش از این توزیع خدمات و مراکز بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط کشور کارشناسی شده نبود اما در حال حاضر خدمات درمانی به نقاط گوناگون و حتی نقاط محروم گسترش یافته است و به افراد زیادی در حوزه‌های مختلف خدمات پزشکی ارائه شده و اقدامات پیشگیرانه مانند ترویج زایمان طبیعی در پیش گرفته شده که سبب کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار می‌شود. نگاه دولت و طرح تحول به مسائل درمانی نگاهی پیشگیرانه و درمانگر است.

آیا می‌توان آقای قاضی‌زاده هاشمی را یکی از وزیران کارآمد دولت یازدهم دانست؟

رمز موفقیت وزرا کارنامه عملکرد آنهاست و قاطبه مجلس که عصاره ملت هستند امروز نگاه مثبتی به عملکرد قاضی‌زاده هاشمی دارند. عملکرد وزیر بهترین مدافع او برای ادامه خدمتش در کابینه است. نمایندگان مجلس گله‌مندی‌هایی نیز از عملکرد آقای هاشمی دارند و این شکایات و نقاط ضعف یا قدرت را شفاف به وزیر انتقال می‌دهند و پیشنهاداتی نیز در رفع این مشکلات برای او دارند. معتقدم وزیر بهداشت فعلی یکی از وزرایی است که به امید خدا با بالاترین میزان رأی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد.

به اعتقادتان با نگاه جزئی‌تر به طرح تحول سلامت بخش مغفول‌مانده در این طرح کدام است؟

یکی از نواقص طرح تحول سلامت عدم تخصیص بودجه قانونی برای آن است. بر اساس قانون 10درصد ارزش افزوده و 10درصد سود حاصله از هدفمندی یارانه‌ها را باید به بخش سلامت اختصاص داد. چهار سال زمان کافی برای اجرای کامل طرح تحول سلامت نبوده و واقعیات این طرح در کفه ترازو قرار نگرفته‌اند. برای مثال قبل از اجرای طرح برآورد از تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت حدود پنج‌میلیون نفر بود. اما در واقعیت و بعد از اجرای این طرح دریافتند که حدود 12‌میلیون نفر فاقد بیمه هستند. این تعداد الزاما باید بیمه می‌شدند اما سرانه بیمه متناسب با تعداد افراد دیده نشده بود. در تمام کشورهای دنیا برای سازماندهی سیستم سلامت بازه‌ای زمانی حدود 20 سال نیاز است. اما دولت منابع اجرای طرح را بر اساس قانون و چارچوب آن اختصاص نداد و به این دلیل طرح تحول سلامت قطعا یکی از موارد ابتر‌مانده در دولت یازدهم است.