روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفت.

به گزارش ندای گیلان،علی اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره اظهار کرد: شورای جهانی صنایع‌دستی به تازگی 3 شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرده است. با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از 10 به 14 رسید تا همچنان ایران رتبه اول جهان را از این لحاظ دارا باشد.

مونسان با اشاره به عناوین شهرها و روستاهای ثبت شده از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی افزود: شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با تبریک به شهرها و روستاهای پذیرفته شده در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار جهانی تا کنون 48 شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که 40 شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، 6 شهر در آمریکای لاتین و 2 شهر در اروپا بوده‌اند.

مونسان با اشاره به حفظ رتبه برتر ایران از لحاظ تعداد شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: ایران با ثبت 11 شهر و 3 روستای جهانی، با مجموع 14 عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارد. کشور چین با ثبت 7 شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از حسن توجه ارزیابان و داوران شورای جهانی صنایع‌دستی و قدردانی از تلاش‌های همکاران معاونت صنایع‌دستی در تهیه این پرونده‌ها به همه مردم ایران خصوصا مردم و هنرمندان استان‌های فارس، زنجان، همدان و گیلان تبریک گفت.

 

.

 

.

fars