جهانگیری: فکر می‌کنید مردم برای خرید سکه صف کشیدند؟ ۱۵۰میلیارد دلار کجاست؟|برخی ۲۵هزار سکه خریدند| دولت ازسیاست جدید ارزی عقب‌نشینی نمی‌کند به گزارش ندای گیلان به نقل از خبرگزاری‌ها، اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما «نظام یکپارچه معاملات ارزی» که در محل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: دولت از سیاست جدید […]

جهانگیری: فکر می‌کنید مردم برای خرید سکه صف کشیدند؟

۱۵۰میلیارد دلار کجاست؟|برخی ۲۵هزار سکه خریدند| دولت ازسیاست جدید ارزی عقب‌نشینی نمی‌کند

به گزارش ندای گیلان به نقل از خبرگزاری‌ها، اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما «نظام یکپارچه معاملات ارزی» که در محل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: دولت از سیاست جدید ارزی عقب‌نشینی نمی‌کند و هر کس فکر می‌کند دولت از آن عقب‌نشینی می‌کند، ما و دولت را نشناخته است. خوشبختانه قوه قضاییه، مجلس و نیروهای امنیتی پای کار هستند که این سیاست به نتیجه برسد و همه نظام از جمله شخص مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور در مورد این سیاست متحد هستند.

جهانگیری با بیان اینکه صداوسیما در سیاست ارزی اخیر به دولت کمک کرده است، گفت: به هر حال منافع ملت در این است و ما باید منافع 81 میلیون جمعیت ایران رادر نظر بگیریم. من با اطمینان می‌گویم که این سیاست موفق می‌شود و امیدوارم که همه به صحنه بیایند و در این راستا کمک کنند.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* متاسفانه در دوره‌ای عده‌ای می‌خواستند با اعتماد مردم بازی کنند. آنها ارز مردم را گرفتند و به گونه‌ای برخورد کردند که بی‌اعتمادی به وجود آمد این در حالی است که بزرگترین سرمایه ایران برای پیشرفت و مقابله با چالش‌ها، اعتماد مردم است و هر مدیری در جایی قرار می‌گیرد باید قدر این اعتماد را بداند.

*صرافی‌ها در روزهای سخت به کمک اقتصاد ایران آمدند؛ گاهی می‌گویند دولت به صرافی‌ها بی‌اعتناست که این ناحق است. آنها مردان روزهای سخت کشور بودند و ما به آنها نیاز داریم البته باید با سیاست‌های بانک مرکزی هماهنگ باشند اما در عین حال لازم است از فعالیت اقتصادی‌شان سود ببرند. ما از بانک‌ها می‌خواهیم در این زمینه بدجنسی نکنند و ارز را فقط به صرافی‌های خودشان ندهند بلکه با صرافی‌های خوشنام و قوی هم کار کنند.

*ترامپ سعی کرده با برخی اقدامات فضای اقتصادی ایران را به هم بزند. آمریکا تلاش وسیع داشته که فضای اقتصادی ایران را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ناامن نشان دهد. متاسفانه حرف‌های ناصحیح او هم ملاک قرار می‌گیرد. او به مردم دنیا می‌گوید 150 میلیارد دلار بعد از برجام در اختیار ایران قرار گرفته که در منطقه چنین و چنان می‌کنند، این 150 میلیارد دلار کجاست؟ بسیار کمتر از این عدد مبلغی بوده که مسدود شده بود و در اختیار ایران قرار گرفته است. این فضاسازی در ماه‌های اخیر تشدید شده چرا که ترامپ نشان داد می‌خواهد در چند ماه آینده دست به اقدام دیگری بزند.

*مردم انتظار داشتند در تلاطم ماه‌های اخیر دولت نشان بدهد که قادر است اقتصاد کشور را از تلاطم بیرون بیاورد و ثبات اقتصادی به هم نخورد. گاهی اینطور گفته شد که بخش عظیمی از مردم برای خرید دلار هجوم آوردند، ما در پیش فروش سکه در مورد تعداد افرادی که هجوم می‌آورند، تعدادی را به دست آوردیم، آیا فکر می‌کنید مردم برای پیش فروش سکه صف کشیدند؟ کل کسانی که اقدام به پیش خرید سکه کردند 65 هزار نفر بودند که چند میلیون سکه خریدند. بعضی از آنها 25 هزار سکه یکجا خریدند در واقع عده‌ای محدود ماموریت‌شان را در این دیدند که اگر تشخیص دادند چنین شرایطی پیش آمده کاری کنند فضای اقتصادی کشور به هم ریخته شود.

*بانک مرکزی بنایش بر این بود که سامانه‌ای را برای رصد، مدیریت و نظارت بر منابع ارزی ایجاد کند. مگر می‌شود بانک مرکزی یک کشوری نداند چه بلایی بر سر ارزی می‌آید که در کشور وجود دارد. گاهی اوقات ارز گرفته می‌شد اما کالایی وارد نمی‌شد بنابراین ما نیازمند سامانه‌ای بودیم که امکان نظارت الکترونیکی در آن وجود داشته باشد. در حال حاضر هم سامانه الکترونیکی نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) این امکان را فراهم می‌کند و در واقع واردات کالا و خدمات به کانال‌های رسمی واگذار می‌شود این در حالی است که پیش از این نمی‌دانستیم ارزی که خریداری می‌شود به چه منظوری است، آیا آن را به خانه می‌برند یا با آن کالای قاچاق خریداری می‌کنند؟ ما که مسئول تامین این ارز نیستیم و اول باید نیاز اصلی مردم تامین شود.

*{با بیان اینکه بخشی از ارز مورد نیاز برای قاچاق از ارز موجود در بازارها تامین می‌شده} ما قصد مبارزه با قاچاق را داریم و کسی هم نمی‌گوید که کالای قاچاق خوب است اما یک بار پرسیدیم که ارز آن از کجا تامین می‌شود؟ حالا خروج سرمایه هم بحث دیگری است که دوستان درباره آن صحبت کردند.

*مهمترین پیام سیاست‌های جدید ارزی، شفافیت کامل در عرضه و تقاضای بازار ارز است، این کار موجب شفافیت و جلوگیری از فساد می‌شود. البته به دلیل اینکه ما مجبور شدیم این سیاست را زودتر اتخاذ کنیم برخی راهکارها و سازوکارها آماده نبود و دوستان ما در دو هفته به زحمت افتادند اما همه سازوکارهای متناسب در حال حاضر آماده شده است. در این میان چند نوع اشکال هم وجود دارد، بخشی از آنها اشکالات واقعی است که فعالان اقتصادی با آن مواجه شدند و ما باید به سرعت این اشکالات را برطرف کنیم.

*میزان واردات در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته سه تا چهار درصد کاهش یافته؛ انصافا دوستان ما در بانک مرکزی خوب کار کردند این در حالی است که شبکه‌های خارجی اصرار دارند بگویند این طرح شکست می‌خورد. ممکن است یک گردشگر خارجی و یک ایرانی ارز داشته باشد و بخواهد آن را بفروشد که با مشکل مواجه می‌شود. بانک‌ها باید در صورتی که کسی می‌خواهد ارز خود را بفروشد آن را به قیمت اعلامی خریداری کنند.

*من فضاهایی که علیه بانک‌ها می‌سازند را قبول ندارم و معتقدم خدمتی که بانک‌ها به اقتصاد کشور می‌کند را هیچ بخشی نمی‌کند اگرچه اشکالاتی هم در این زمینه وجود دارد.

29216