محققان مرکز عصب‌شناسی “ویس” در سوئیس یک رابط رایانه‌ای جدید برای برخی از بیماران مبتلا به ALS که به هیچ عنوان نمی‌توانند هیچ عضوی از بدن خود را تکان دهند طراحی کردند تا به کمک آن بتوانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس آلرت، فناوری استفاده از رایانه برای خواندن ذهن افراد سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما محققان به تازگی توانسته‌اند تغییراتی در این فناوری ایجاد کنند تا افرادی که میزان ناتوانی آنها شدید است نیز بتوانند احساسات و نیازهای خود را با اطرافیان مطرح کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) که موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی(مغز و نخاع) می‌شوند پس از مدتی  قادر نیستند که اعضای بدن خود را تکان دهند و در حالات پیشرفته این بیماری حتی امکان پلک زدن و حرکت دادن چشم نیز وجود ندارد.

مشهورترین دستگاه مشابه در این زمینه از سوی استیون هاوکینگ دانشمند مطرح انگلیسی که به ALS مبتلاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هاوکینگ می‌تواند چشم‌های خود را حرکت دهد.

تفاوت این فناوری جدید با نمونه‌های قبلی در این است که پیش از این برای افرادی که به طور کامل ناتوان بودند، هیچ امکانی برای برقراری ارتباط با اطراف وجود نداشت.

محققان مرکز عصب‌شناسی ویس در سوئیس که این رابط کامپیوتری جدید را طراحی کرده‌اند نتایج تحقیقات خود را در ژورنال زیست‌شناسی PLOS منتشر کرده‌اند.

محققان این مرکز با استفاده از امواج الکتریکی موجود در مغز و بررسی میزان جریان خون موجود در مغز در حالات مختلف توانسته‌اند به نوعی احساسات افراد را تفسیر کنند. به صورتی که در این روش محققان می‌توانند پاسخ‌های بله یا خیر را با توجه به وضعیت مغزی تفسیر کنند.

نیلز بیلبامر یکی از محققان تیم تحقیقاتی گفت: در حال حاضر این فناوری در قدم‌های ابتدایی خود قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با استفاده از بررسی امواج مغزی میزان برقراری ارتباط بین بیماران و اطرافیان را گسترش دهیم.