شهردار رشت استفاده از ظرفیت های تیم های ورزشی را یک استراتژی مناسب در مسیر تحقق اهداف مدیریت شهری دانست

به گزارش ندای گیلان از رشت،  شهردار رشت در راستای درخواست واگذاری یکی از دوتیم سپیدرود و داماش به شهرداری رشت با مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان دیدار کرد

در این دیدار ثابت قدم شهردار رشت طی سخنانی به دلایل و نحوه حضور شهرداری در عرصه های ورزشی اشاره کرد و اظهار داشت : ما بر اساس بودجه مصوب سازمان فرهنگی ورزشی که توسط شورای این سازمان در سال گذشته تصویب شد و باتوجه به اینکه این بودجه تعیین کننده خط مشی فعالیت های سازمان در سال آینده خواهد بود و در واقع فصل الخطاب محسوب می شود، عنوانی را برای خرید و مالکیت تیم های ورزشی داریم و اساساً خرید تیم های ورزشی در حوزه کاری ما هست.

وی افزود:از سوی دیگر ما بر آورد هزینه هایی را داشتیم و ریزهزینه ها و توجیه آن همان موقع همراه بودجه به کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه شده بود.

شهردار رشت در ادامه صحبت های خود به عناوین مختلف تیم های ورزشی تحت مدیریت شهرداری رشت اشاره کرد و گفت : ما تحت عنوان های  تیم های فوتبال پایه زیر۱۴سال، نوجوانان، جوانان، پیشکسوتان، کارکنان شهرداری، تنیس روی میز کارکنان، آمادگی جسمانی کارکنان، فوتسال بانوان، شطرنج، دارت، کشتی و در ورزش فوتسال هم در مراحل مختلف هستیم و آخرین موفقیت که توسط یک تیم تحت مدیریت شهردرای کسب شده است صعود تیم فوتسال بانوان شهرداری به لیگ برتر فوتسال بانوان است و از همین رو ما تمام توجیهات فنی ومالی کار را داریم .

دکتر ثابت قدم در ادامه بیان داشت : فلسفه مدیریت شهری حمایت از ورزش است، در مرحله اول حمایت از ورزش همگانی و در گام دوم حمایت از ورزش قهرمانی در دستور کار است. وی افزود : دربحث سخت افزاری هم ایجاد زیرساخت ها، افزایش زمین های ورزشی و سالن های ورزشی در سال جاری در دستور کار شهرداری قرار دارد.همه مطالبی که عرض کردم همگی درباره چرایی و علت حضور شهرداری در بحث ورزش بودند.

شهردار رشت در بخش دیگری از صحبت های خود به حمایت های سال گذشته شهرداری از تیم های فوتبالی اشاره کرد و ابراز داشت : در سال های گذشته بحث کمک وجود داشت ولی در سال گذشته بصورت مشخص در زمینه باشگاه های شهر رشت، به دو تیم شاخص استانی سپیدرود و داماش که به مسابقات ورود کردند، کمک هایی انجام شد.

وی در ادامه به کمک های شهرداری به باشگاه سپیدرود اشاره کرد و تصریح کرد : ساختار باشگاه سپیدرود و حضور دو عضو شورای شهر در هیات مدیره این باشگاه خود به خود کمک هایی را به سمت باشگاه سپیدرود جاری کرد اما این کمک ها با برنامه زمان بندی و با آگاهی کامل از نحوه پیشبرد کار بوده و صرفا یک تامین کننده مالی نبودیم.

pen2

دکتر ثابت قدم در ادامه به ابلاغیه توصیه ای وزیر کشور اشاره کرد و بیان داشت :فلسفه تیم داری استراتژی اول شهرداری نیست اما در جایی هم به عنوان منع قانونی و یا اینکه خلاف جریانات شهرداری است نیامده و تنها در ابلاغیه وزیر محترم کشور بصورت توصیه آمده، نه منع اکید برای تیم داری و مصداق عینی آن هم شهرداری ارومیه است که در ورزش والیبال حضور فعال دارد و قهرمانی کشور را به دست آورده و یا تیم فوتبال شهرداری تبریز که در لیگ برتر حضور داشته است.

وی افزود : تیم داری برنامه و اولویت اول شهرداری ها نیست اما به دلایلی که امروزه با استراتژی که شهرداری و کمیسیون فرهنگی دارند نگاه ما این است که رشت برای این که بتواند در حوزه دیپلماسی شهری و برند سازی خودش را مطرح کند و بتواند از فضای روانی موجود ورزش های پرطرفدار استفاده نماید و ازسوی دیگر هم موضوع سرمایه اجتماعی که در ورزش است را افزایش بدهد و هم از فضاهای موجود در ورزش در بحث برند سازی استفاده شود.  در نهایت تصمیم گرفته شد که شهرداری با شرایط موجود و برای دستیابی به سایر اهدافی به تیم داری بپردازد.
شهردار رشت با اشاره به هدفمندی کمک های مالی به باشگاه سپیدرود در سال گذشته ، گفت : ما در سال گذشته کمک های مالی را با برنامه و باآگاهی انجام دادیم و در کنار حضور دو عضو شورای شهر در هیأت مدیره این باشگاه حضور یکی از اعضای تیم مدیریت شهری به عنوان سرپرست این هم در هدفمندی این کمک ها موثر بود که با مشورت و اطلاع بنده کمک ها به باشگاه انجام شد.
وی در ادامه خاظر نشان کرد : این کمک ها در سالهای قبل هم بوده اما در سال گذشته با برنامه و منظم انجام شده تا در نهایت به نتیجه رسیده است، لذا به این دلایل که گفته شد ما به دنبال رسمی کردن این فعالیت و تبدیل کردن آن به خروجی هستیم که مدیریت شهری به دنبال ان است.

دکتر ثابت قدم استفاده از ظرفیت های تیم های ورزشی را یک استراتژی مناسب در مسیر تحقق اهداف مدیریت شهری دانست و گفت : ما باید از حوزه تبلبغات به خصوص در بحث غذا و برندسازی استفاده کنیم و کاملا با برنامه ریزی تمایل به اداره تیم داریم و این برنامه هم در جهت برند سازی شهر رشت است و هم در جهت صعود تیم باشد.

وی بحث مقام آوری و پیشرفت را هم در کنار موارد گفته شده دارای اهمیت برشمرد و تصریح کرد : اینطور نیست که بگوییم یک تیمی برود و در مسابقات شرکت کند و فرقی هم ندارد پنجم بشود یا هشتم یا سقوط کند بلکه به دنبال مقام آوردن هستیم و بدون مقام این مساله هیچ جذابیتی برای ما ندارد، چرا که این مقام می تواند غرور شهروندی را به شهروندان برگرداند و افزایش دهد و سرمایه اجتماعی را به سطوح بالاتر ارتقا بدهد، بنابراین همه این گفته ها دلیل محکم ما برای درخواست این مساله و واگذاری یکی از تیم ها است.

ثابت قدم در ادامه شهرداری را یک نهاد پاسخگو دانست و اظهار داشت : ما اشاره کردیم به اینکه شرایط را باید بدانیم به این دلیل که ارگانی هستیم که به نهادهای نظارتی باید پاسخگو باشیم، لذا باید شرایط مالی و حقوقی را به صورت شفاف بدانیم و امروز هم بر حسب دعوتی که فرمودید خدمت رسیدیم که به صورت شفاف همه موضوعات را بدانیم که نقطه صفر این باشگاه ها کجاست و نقطه صد آن ها کجاست و ما با کمک شورای شهر رشت ان شاء الله کار را پیش می بریم و از خروجی های آن ان شاء الله شهروندان راضی باشند