آبایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ فروند کشتی ایرانی در دریایی خزر با فعالیت ۴۰۰ دریانورد ایرانی ثبت شده است، گفت: در استان گیلان بر اساس آمارها تاکنون ۱۲۰ هزار گواهینامه برای دریانوردان صادر شده است

به گزارش ندای گیلان،حمیدرضا آبایی در همایش روز دریانوردی در انزلی با اشاره به ایجاد سازمان بین المللی دریایی در سال ۱۹۴۸، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مباحث مد نظر این سازمان یکپارچگی و ایجاد همبستگی در میان کشورهای عضو بود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال طول کشید تا این سازمان مستقل زیر نظر سازمان ملل تشکیل شود، افزود: ایمنی و توجه به امنیت بین المللی دریایی به ویژه با منشأ آلودگی های نفتی از مهم ترین مسائلی بود که این سازمان بدان توجه داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با اشاره به ایجاد کنوانسیون‌های مختلف، قوانین و مباحث مختلف ایجاد شده در این خصوص، گفت: بر همین اساس استانداردهایی برای ارزیابی عملکرد کشتیرانی ها مد نظر قرار گرفت و خطاهای انسانی  از مهم ترین موارد مود توجه سوانح دریایی بود زیرا در گذشته بیش از ۸۰ درصد این حوادث براساس همین عامل رخ می داد لذا طرح‌های مشخص و بررسی‌های دقیق انجام شد و کنوانسیون‌هایی به وجود آمد که بر فعالیت دریانوردان در صنعت کشتیرانی توجه کرده و بر اساس آن سازمان دریانوردی استانداردهای آموزشی در کشورها را ملاک عمل و تعهد قرار داد.

وی ادامه داد: هرساله نیز در همین رابطه مقایسه‌ای در میان اعضا انجام شده و بر اساس رعایت استانداردها، کشورها در لیست سفید، سیاه و خاکستری رتبه بندی می شدند که خوشبختانه ایران همواره در لیست سفید این سازمان قرار داشته است.

آبایی به استقبال اندک بانوان از فعالیت در صنعت دریایی و دریانوردی اشاره و بیان کرد: امسال سازمان بین‌المللی دریانوردی تصمیم گرفت در خصوص توانمندسازی بانوان در صنعت حمل و نقل دریایی شعاری تعیین و آن را به کشورهای عضو اعلام کند تا اعضا با ایجاد تسهیلات و زیرساخت های لازم به این سمت حرکت کرده و شرایط را برای فعالیت بانوان در این حوزه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دریانورد در کل دنیا فعالیت می کنند که از این تعداد ۹۴ درصد آقایان و ۶ درصد بانوان تشکیل می دهند، ادامه داد: بیشتر بانوان نیز در صنعت کشتی‌رانی مسافربری مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه سازمان در تلاش است تا یک راه و سیستم جدید برای حضور بیشتر زنان و فعالیت‌ در حوزه های دریانوردی به ویژه در صنعت کشتیرانی ایجاد کند، اظهار کرد: ظرفیت سازی برای حضور بانوان از سال ۱۹۸۸ در دستور کار قرار گرفت و نماینده سازمان بنادر و دریانوردی و حمل و نقل ایران در این سازمان بین المللی یک خانم است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از گام‌های اساسی در این زمینه ایجاد موسسات آموزشی دریانوردی است که نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، افزود: امیدواریم با ایجاد شرایط و تسهیلات لازم شاهد حضور بیشتر بانوان در فعالیت‌های دریانوردی باشیم.

آبایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ فروند کشتی ایرانی در دریایی خزر با فعالیت ۴۰۰ دریانورد ایرانی ثبت شده است، گفت: در استان گیلان بر اساس آمارها تاکنون ۱۲۰ هزار گواهینامه برای دریانوردان صادر شده است. بندر انزلی با توجه به موقعیت و شرایط موجود و با توجه به عضویت ایران در ۳۰ کنوانسیون هدف اصلی ایجاد تسهیلات همکاری و مبادله اطلاعات با سایر کشورها است.

وی در ادامه به هماهنگیهای ایجاد شده با شرکت کشتیرانی دریای خزر، تأکید کرد: امیدواریم طی سالهای آتی هیچ دریانورد خارجی در ناوگان های ایرانی فعالیت نکنند. باید بتوانیم از تمام پتانسیل های کشور در راهبرد ناوگان دریایی استفاده کرده و نیرو و دانش فنی به کشورهای دیگر انتقال و اعزام کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقداماتی خوبی برای توسعه فعالیت های بندری انجام شده است، تصریح کرد: بندر انزلی در سال های گذشته براساس شرایط و ماهیت کالایی که داشت با عقب ماندگی نسبت به سایر بنادر دریای خزر مواجه شده بود که امیدواریم با استفاده از زیرساخت ها و اقدامات شرایطی فراهم شود که آسایش و رفاه برای بندرنشینان و ایمنی و امنیت برای ناوگان های ورودی به این بندر ایجاد شود.

وی با تأکید بر لزوم همکاری همه مسئولان برای ایجاد تسهیلات مناسب بندری در این شهر، بیان کرد: شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که مراکز تولید در کنار مراکز نگهداری بار قرار گرفته و کالاهای ما دیگر از خارج وارد نشود و حتی در خارج از کشور نیز صادرات داشته باشیم.

مهر