فطر برای کسی عید است که خدا روزه او را قبول کرده و با مال حلال شب زنده‌داری و استغفار کرده باشد، اگر این برنامه‌ها برای خدا باشد از ما تشکر می‌کند و روزی که در آن معصیت خدا را نکنیم عید است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،آیت‌الله زین‌العابدین قربانی صبح امروز در نماز عید فطر در محوطه مصلای امام خمینی‌(ره) این شهر با تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: عید فطر عید بزرگ اسلامی است و پس از یکماه روزه‌داری در نماز عید فطر شرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر ملت و قومی روزهای پرشکوه و عظمتی را به عنوان عید انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: روزهای پیروزی بر دشمن و ایامی مانند نوروز، 22 بهمن و 12 فروردین که بساط اسلامی را پهن کردیم، عید است.

خطیب جمعه رشت با اشاره به اینکه اسلام دو عید را عید مسلمانان می‌داند، گفت: یکی از آنها عید قربان و دیگری عید فطر است.

وی با اشاره به اینکه عید قربان روز تسلیم بنده در برابر خدا است، تصریح کرد: خدا را شاکریم ملت ایران اسماعیل‌های بسیاری تقدیم اسلام کرده است.

قربانی اظهار کرد: 240 هزار شهید در کشور و هشت هزار شهید در گیلان تقدیم انقلاب اسلامی شده است و اکنون مدافعان حرم به شهادت می‌رسند‌.

وی عید دوم را فطر عنوان کرد و گفت: مردم در روزهای بلند روزه گرفتند و در روز جهانی قدس شرکت کردند و در شب‌های قدر حاضر شدند و مراسم احیا را به‌جا آوردند.

امام جمعه رشت افزود: فطر برای کسی عید است که خدا روزه او را قبول کرده و با مال حلال شب زنده‌داری و استغفار کرده باشد، اگر این برنامه‌ها برای خدا باشد از ما تشکر می‌کند و روزی که در آن معصیت خدا را نکنیم عید است.

وی زکات فطره را مکمل روزه دانست و ادامه داد: کسی که روزه می‌گیرد یا اینکه معذور باشد وظیفه دارد سه کیلو قوت خود و خانواده‌اش را به هشت طایفه نیازمند بدهد، فامیل نزدیک و همسایه مقدم هستند.

قربانی جامعه اسلامی امروز را گرفتار سه بلای بزرگ خواند و خاطرنشان کرد: بلای اول اینکه معروف را جای منکر می‌دانند مانند داعش که مسلمانان را می‌کشد و باید معرفت مردم در این زمینه بالا برده شود.

وی به گرفتاری دوم جامعه اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: دوستان را به جای دشمن و دشمن را دوست خود می‌دانند، رژیم صهیونیستی را دوست و ایران اسلامی و حزب‌الله را دشمن دانسته و گرفتاری سوم اینکه دوست را دشمن می‌دانند.

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه روز گذشته انفجار در عربستان اتفاق افتاد، تصریح کرد: این معضل دامن آل‌سعود را گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: این روزها شاهد از دست دادن روحانیون بزرگ سید‌علی میر عبدالعظیمی و عظیم جهانگیری در گیلان بودیم، ضمن اینکه در ایام سالگرد رحلت آیت‌الله محمدی گیلانی هستیم و یاد و خاطره این علما را گرامی می‌داریم