بنده معتقدم که برای ورود به مجلس بیشتر باید به وحدت توجه داشته باشیم و حضور افراد به صورت انفرادی به اتحاد اصولگرایی آسیب می رساند و به صلاح مملکت نیست.

ندای گیلان:اختصاصی/خزرآنلاین: بنده معتقدم که برای ورود به مجلس بیشتر باید به وحدت توجه داشته باشیم و حضور افراد به صورت انفرادی به اتحاد اصولگرایی آسیب می رساند و به صلاح مملکت نیست.

به گزارش خزرآنلاین، هاجر تحریری نیک صفت اولین و تنها بانوی گیلانی است که به مجلس شورای اسلامی راه یافته است. وی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دارای مدرک دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است.

نمایندگی مردم رشت و نائب رئيسی كميسيون آموزش و تحقيقات در مجلس هفتم، معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور، مدیر عاملی مؤسسه خیریه درمانی امید پورسینا بخشی از سوابق ایشان است.

آنچه می خوانید گفتگوی خبرنگار خزرآنلاین با دکتر هاجرتحریری نیک صفت است که از نظرتان می گذرد.

فضای سیاسی استان را چطور می بینید؟

در حال حاضر فضای سیاسی گیلان تا حدی متشنج است. متاسفانه دشمنان داخلی و خارجی نظام مهمترین مسئله ای را که درنظر گرفته اند بحث حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است. در همه دنیا هرجا که مسئله ملی مطرح باشد احزاب سعی می کنند با وحدت منافع ملی را حفظ کنند، اما ما در عمل به فکر منافع ملی نیستیم.

به فرموده مقام معظم رهبری باید سعی کنیم مسئله وحدت، همدلی و همراهی به دور از سوء استفاده دشمن باشد.

مردم باید لذت خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران را بچشند و نسبت به حاکمیت بیش از گذشته دلگرم باشند. باید در حفظ حاکمیت تلاش کنیم. مسئله ای که متاسفانه مغفول واقع شده است.

عملکرد مجلس نهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر دوره ای از مجلس نکات مثبت و منفی دارد. بعضی از موضع گیریهای نمایندگان مجلس نهم در مسائل هسته ای قابل تمجید است.

انتظار مردم این است که مجلس بیشتر به موضوعاتی بپردازد که نیازهای مردم را مورد توجه داشته باشد.

نمایندگان هم در مقابل مردم باید صادق باشند و جایگاه خود را به عنوان خدمتگذار درک کنند. در نظام جمهوری اسلامی ایران پست و مقام به مانند سایر کشورها نیست، بلکه باید به عنوان یک فرصت تلقی شود.

انشالله که نمایندگان مجلس نیز در این مسیر گام برمی دارند.

شما با سابقه حضور در مجلس، فکر می کنید یک نماینده تا چه اندازه قدرت پاسخگویی به همه انتظارات مردم را دارد؟

مردم گاهی از یک نماینده پاسخگویی به نیازهایی را مطالبه می کنند که در حوزه کاری نمایندگان نیست. از سوی دیگر برخی نمایندگان هم وعده هایی به مردم می دهند که در حوزه اختیاراتشان نیست.

این موارد باعث تداخل در انجام مسئولیتها می شود و شأن نماینده را پایین می آورد و از اینرو آنجایی که نماینده باید قاطعانه از حقوق ملت دفاع کند، قدرت لازم را نخواهد داشت.

توصیه مقام معظم رهبری این است که نمایندگان مجلس با مسئولین اجرایی نه رفیق باشند و نه رقیب. رفیق نباشند به دلیل اینکه بتوانند به درستی بر عملکرد دولت نظارت کنند و رقیب نباشند به خاطر اینکه کدورت و دشمنی مانعی برای انجام دادن کار مردم ایجاد نکند.

مردم هم نباید مطالبات کارهایی که در حوزه اجرایی است از نماینده طلب کنند. مردم می توانند نمایندگان خود را قدرتمندتر کنند.

کار اصلی نماینده مطالعه و بررسی کار کارشناسی است تا قوانینی که تصویب می کنند از ثبات برخوردار باشد. از طرف دیگر نمایندگان فرصت بسیار خوبی برای نظارت مودبانه و منصفانه بر روی مسئولین اجرایی باید داشته باشند.

آیا در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدا حضور خواهید داشت؟

بنده معتقدم که برای ورود به مجلس بیشتر باید به وحدت توجه داشته باشیم و حضور افراد به صورت انفرادی به اتحاد اصولگرایی آسیب می رساند و به صلاح مملکت نیست.

با توجه به فضای موجود احساس می کنم حضور در عرصه الزامی است. خوشبختانه هم در حوزه تقنینی و هم در حوزه اجرایی تجربه دارم.

در صورت راهیابی به مجلس چه اولویتهای در دستور کار شما قرار خواهد گرفت؟

برای ورود به مجلس باید اولویتهایی از قبیل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … داشته باشیم. در حال حاضر اولویت بنده فرهنگی است. چرا که مسایل فرهنگی روح حاکم بر همه نیازها است. عدم توجه به مسایل فرهنگی بقیه نیازها را تحت- الشعاع قرار می دهد.

البته در کنار اولویتهای فرهنگی، به نیازهای معیشتی مردم هم توجه شود. مردم ما شایسته خدمت هستند. حرمت آنها باید حفظ شود.

مسئله دیگر، اشتغال جوانان است که تا به امروز نتوانسته ایم معضل بیکاری را حل کنیم. علاوه بر این موارد نظام آموزش و پرورش نیز با توجه به پیشرفتهایی که صورت گرفته، نیازمندبازنگری است و به تولید علم و دانش و همچنین خدمت علم به صنعت باید بها داده شود.

در مورد مسائل سیاسی هم به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت توجه داشته باشیم؛ به طوریکه استقلال و هویت ما مخدوش نشود.

با توجه به اینکه شما را بیشتر به عنوان چهره ای فرهنگی می شناسند و همین طور در ادوار گذشته مجلس نائب رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات بودید، برای معلمین و سیستم آموزش و پرورش چه برنامه ای دارید؟

سیستم آموزش و پرورش عالی بی ارتباط با هم نیست. ارتباطشان باید قوی باشد.

در بحث محتوای کتابهای درسی کارهای خوبی صورت گرفته است اما در موضوع تربیت معلم باید بهتر کار کنیم و دقت بیشتری داشته باشیم، بعد از تربیت باید به منزلت اجتماعی معلمان بپردازیم که این مورد را با شعار نمی توان عملی کرد.

باید تمهیداتی اندیشیده شود که اگرفردی خواست رشته ای را انتخاب کند اولویت اول او معلمی باشد.

محتوا و تربیت معلم و مسایل مربوط به آموزش و پرورش باید یک پیوستگی با نظام آموزش عالی داشته باشد.

در توسعه آموزش عالی و دانشگاهها از لحاظ کمی پیشرفتهایی داشته ایم اما از لحاظ کیفی افت کرده ایم. دانشگاههای خصوصی به سمت و سویی حرکت می کنند که نیاز مالیشان را تأمین کنند. دانشگاه ها باید دانشجویان را خوب تربیت کنند و با آموزش صحیح مهارتهای آنان را به عنوان تکنسین و متخصص به بازار کار تحویل دهند.