فروپاشی خانواده‌ها و انحطاط اخلاقی دو مشکل فرهنگی است که با آن روبرو هستیم این دو مشکل در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده تا برای رفع آن اقدام شود.

ندای گیلان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس مدیران استانی گفت: فروپاشی خانواده‌ها و انحطاط اخلاقی دو مشکل فرهنگی است که با آن روبرو هستیم این دو مشکل در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده تا برای رفع آن اقدام شود.

دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و محمدحسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در هتل انقلاب برگزار شد.

جنتی در این نشست در سخنانی گفت: اگر وزارت ارشاد امروز دستاوردی داشته باشد، محصول تلاش جمعی همه دوستان است. دو سال از عمر دولت می‌گذرد که در طول این دو سال دولت با فرازو نشیب‌های بسیاری روبرو است بخشی از مشکلاتی که مربوط به گذشته و دامن گیر کشور بود. از جمله مهمترین آنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که موجب شده بود در طول ۱۰ تا ۱۲ ساله اخیر به تدریج تحریم‌هایی را وضع کرده بودند و در سال‌های اخیر عملاً کشور به نوعی فلج اقتصادی شده بود. دشمنان تلاش می‌کردند با ایجاد تحریم‌ها و مشکلات بین نظام و مردم فاصله بیاندازند و به این وسیله جمهوری اسلامی ایران را با قدرت نرم از میان بردارند.

وی ادامه داد: در زمانی که دولت جدید کار را تحویل گرفت، میزان نفتی که فروش می‌رفت کاملاً حساب شده بود و سقفش را برای ما تعیین کرده بودند. ایران کشوری که در سال‌های گذشته بیش از دو میلیون بشکه صادر می‌کرد تنها می‌توانست ۷۰۰ تا ۸۰۰ بشکه نفت صادر کند پول حاصل از فروش این نفت نیز بلوکه می‌شد و راه بازگشت به کشور نداشت. همچنین دولت در شرایطی کشور را تحویل گرفت که حتی از نظر مواد غذایی نیز مخازن تخلیه شده بود و برخی از اقلام مانند گندم نگران‌کننده بود و تورم ۴۰ و چند درصدی حاکم بود.

وزیر ارشاد با اشاره به شعار اولیه حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شعار رئیس جمهور نیز این بود که برای این مسئولیت را می‌پذیرد که مسئله هسته‌ای را حل کند و در طول این دو سال تمام اهتمام و بخش قابل توجهی از مجموعه وزارت خارجه و شورای امنیت ملی را پیگیر این مذاکرات کرد و با همه این تلاش‌ها و با مقاومت ملت، سرانجام دشمن به زانو درآمد. دشمن احساس کرد که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر مقاومت مردم ندارد و باید مذاکره را بپذیرد.

وی ادامه داد: امروز شاهد موفقیت بسیار بزرگی در این زمینه هستیم و امیدواریم این توافق مو به مو انجام شود. رونق اقتصادی در کشور حاصل شود و بسیاری از مشکلات و رکودی که در صنایع و معادن، بازرگانی و تجارت به تدریج حل و فصل شود.

جنتی افزود: سال گذشته سال سختی برای جمهوری اسلامی ایران بود و امسال سال سخت‌تری خواهد بود. امسال ما در همان ابتدای سال دچار مشکلات اقتصادی هستیم و دولت سیاست ریاضتی را دنبال می‌کند. در سه ماهه نخست سال جاری وضع درآمد خزانه به گونه‌ای بود که حتی یک ریال هم صرف درآمدهای عمرانی نشد. امیدواریم با توافق انجام شده به تدریج ظرف شش ماه آینده گشایشی حاصل شود. پول‌های بلوکه که در خارج از کشور داریم وارد کشور شوند و سیستم بانکی راه بیفتد. تحریم‌هایی که تحمیل شده برداشته شود.

وی به مدیران کل ارشاد استان‌ها توصیه کرد برای پی بردن به عمق فشارها و تحمیل‌هایی که برنظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته وجود داشته ترجمه رسمی متن برجام را که با ضمائم ۱۵۰ صفحه‌ای در سایت وزارت خارجه است مطالعه کنند تا ببینند چه تحریم‌هایی بوده که حالا اشاره شده باید برداشته شود. حتی هزار نفر از شخصیت‌های اصلی کشور ما مورد تحریم بودند. ۸۰۰ نفر‌ آنها از تحریم خارج شده ولی ۲۰۰ نفر همچنان در تحریم هستند.

وزیر ارشاد با بیان این مطلب که دولت برای کاهش هزینه‌ها به وزرا توصیه کرده که سفرهای خارجی خود را مگر در حد ضرورت کنسل کنند، گفت: مشکل دیگری که با آن روبرو است، بار سنگینی است که یارانه‌ها تحمیل کرده. بدهی دولت به بانک‌ها بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و . از دیگر مشکلات است. فعالیت‌های بابک زنجانی و پول‌هایی که مشخص نیست به کجا رفته دیگر مشکل امروز دولت است. شرکت‌ها و مؤسسات اعتباری تعاونی‌های وابسته به دولت و غیره در این جریان پول‌های کلانی را اختلاس کرده و فساد گسترده‌ای داشته‌اند این اقدامات موجب بی اعتمادی مردم به نظام می‌شود وقتی می‌بینند امضای برخی مسئولان دولتی پای این پول‌ها است بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود. از میان برداشتن این آثار زمان بر است.

جنتی با اشاره به یک مشکلی که جامعه در سطح عموم با آنروبرو است از انحطاط اخلاقی نام برد و گفت: انحطاط اخلاقی در جامعه و در سطح دستگاه‌های دولتی و نهادهای ارزشی دیده می‌شود برخلاف گذشته که نوعی التزام عمل نسبت به ارزش‌های دینی و اخلاقی دیده می‌شد. حتی آثار این انحطاط اخلاقی در برخی رسانه‌ها هم دیده می‌شود که به شایعه پراکنی می‌پردازند حتی گاهی در بین مسئولان سیاسی نیز دیده می‌شود که منافع شخصی را بر مسائل ملی کشور ارجح می‌دانند.

وی از فروپاشی خانواده‌ها به عنوان دیگر مشکل فرهنگی جامعه نام برد و افزود: طلاق‌ها وجدایی‌ها، طلاق‌های توافقی از دیگر اموری است که ما با آن روبرو هستیم بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۵ سال نخست بسیاری از ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد این موضوع را ما در دستور کار شورای فرهنگی قرار دادیم تا با آن مقابله شود. بی‌رغبتی به ازدواج و رواج ازدواج سفید که یک ازدواج نامشروع است و اختلاف‌هایی که در خانواده‌ها روی می‌دهد، باید چاره‌اندیشی کرد. همه شوراهای فرهنگی عمومی در سطح کشور موظف شده‌اند به این امر بپردازند.

وزیر ارشاد ادامه داد: خوشبختانه در طول یکی دو سال اخیر تورم تا اندازه‌ای مهار شده و بعد از مذاکرات نیز اقبال عمومی برای رفت و آمد به ایران زیاد شده است که ما در آینده نزدیک با کمبود هتل روبرو خواهیم شد و باید مانند شهرهای زیارتی مانند مشهد از منازل مسکونی نیز استفاده کنیم. تا چندی قبل معاونان وزرای خارجی نیز حتی حاضر به دیدار با وزرای ما نبودند، اما اکنون صف کشیده‌اند ما باید بیشترین بهره گیری را داشته باشیم تا سرمایه‌های خارجی جذب شوند.

وی ادامه داد: در عین حال توقعات نابجا را باید مهار کرد نباید تصور کرد که همه مسائل کشور پس از رفع تحریم‌ها حل خواهد شد اقتصاد ما بالاخره یک اقتصاد بیمار است که اصلاح آن زمان می‌برد و توقعات و مطالبات مردم را باید کنترل کرد تا به تدریج مشکلات حل شود.

وزیر ارشاد سخنان خود را با طرح مباحثی که بیشتر ناظر بر مسائل عام فرهنگ و مباحث داخلی کشور بود، ادامه داد و در اقدامی تأمل‌برانگیز از خبرنگاران خواست تا سالن محل برگزاری اجلاس را ترک کنند تا او شفاف‌تر با مدیران استانی خود صحبت کند./تسنیم