به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، بر اساس آمارهای بانک شهر بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران از نخستین روز نمایشگاه تا ساعت 15 امروز شنبه 15 اردیبهشت مجموع تراکنش ها 493 هزار تراکنش بوده است. هم چنین فروش سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تا امروز 233 میلیارد ریال بوده است. پیش از این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، بر اساس آمارهای بانک شهر بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران از نخستین روز نمایشگاه تا ساعت 15 امروز شنبه 15 اردیبهشت مجموع تراکنش ها 493 هزار تراکنش بوده است.

هم چنین فروش سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تا امروز 233 میلیارد ریال بوده است.

پیش از این مسئولان نمایشگاه کتاب از افزایش بیست درصدی میزان فروش نسبت به سال گذشته خبرداده بودند.

 

انتقاد قائم مقام نمایشگاه کتاب از بانک مرکزی

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب پیش از پاسخ به سوال اهالی رسانه اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با این وسعت و تنوع ابعاد و نهادهای تصمیم‌گیرنده در آن یک ابرپروژه است و مدیریتش سخت است.

وی گفت: تلاش‌هایمان را کرده ایم و فکر می‌کنم در مجموع توانسته باشیم قدم‌های مثبت نسبت به گذشته برداریم. در مجموع در چند حوزه قدم‌های رو به جلو نسبت به قبل برداشته شده است.

شهرام‌نیا درباره این قدم‌های مثبت نسبت به سنوات گذشته تصریح کرد: نخستین محور بحث واسپاری بود که تقریبا مسیر خود را ادامه داده و می‌دهد و امیدوارم شرایط واسپاری بیشتر فراهم شود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در بعد بین المللی شخصا از فعالیت این دوره راضی هستم. مسیری که درباره جایگاه بین المللی شدن نمایشگاه قبلا صحبت شده بود، آرام آرام در حال رسیدن به آن هستیم.

به گفته این مقام مسئول محورهایی چون موضوع کشور و شهر مهمان نمایشگاه، بورسیه، کشورها، اتحادیه‌های نشر، ناشران خارجی و… شرایط رو به رشدی را رقم زد و ما شاهدیم نمایشگاه جنبه بین المللی اش بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

شهرام نیا با بیان اینکه جنبه سوم تقویت بعد نمایشگاهی و فعالیت‌هایی است که منجر به تخصصی شدن نمایشگاه می‌شود، گفت: جایگاه نمایشگاه در اقتصاد نشر بسیار مهم است چرا که ناشران ما در روزهای سخت اقتصادی در حوزه نشر به سر می‌برند. بنابراین نمی توانیم به یک باره دست به آن ببریم. باید مراقب باشیم که صنعت نشر ما آسیب نبیند. اینکه به موازات آن صنعت نشر حضور اهالی قلم و چهره‌های مرتبط و حتی سیاسی و امنیتی را داشته باشیم به نحوی که موجی برای کتاب و کتابخوانی ایجاد شود که در این راستا تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

در ادامه نشست قائم مقام نمایشگاه به پرسش اهالی رسانه پاسخ گفت و در مورد تراکنش‌های سه روز اول این آمار را به زمان دیگری به دلیل مشکلات بانکی موکول کرد.

وی مبنی براینکه آیا در سه روز نخست گزارشی از تخلفات وجود دارد یا خیر، گفت: ما با دو دسته تخلف در نمایشگاه مواجه هستیم یک دسته تخلفات مرتبط با موضوعات مالی و دیگری تخلفات آیین نامه‌ای. در حوزه مالی همیشه وقتی بحث یارانه مطرح می‌شود عده‌ای سودجو به شیوه‌هایی چون نقد کردن بن‌ها، استفاده از افراد غیرمسئول و … به تخلف می‌پردازند. از همین رو ما از حدود 5 ماه پیش جلسات مختلفی را با کارگزاران بانکی برگزار کردیم و راهکارهایی اتخاذ شد از جمله اینکه سیستمی برای بن دانشجویی درنظر بگیریم. مبلغی که برای بن اختصاص پیدا می‌کند 10 میلیارد دلار است که دو میلیارد برای طلاب و 8 میلیارد برای دانشجویان است. سال‌های گذشته ثبت‌نام آنلاین با استفاده از کد دانشجویی انجام می‌شد اما این موجب شد تخلفات زیادی انجام شود. برای نمونه در یکی از شهرستان‌ها یکی از افراد در خوابگاه کارت دانشجویی 300 دانشجو را کپی کرده و به جای آنها ثبت‌نام کرده بود. پولی را قرض گرفته و بعدا با نقد کردن بن‌ها درآمد خوبی کسب کرده بود. امسال با توجه به اینکه هر دانشجو با کد ملی می‌توانست ثبت‌نام کند و همکاری سازمان ثبت احوال تخلفات به صفر رسید.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران افزود: امسال از دو شیوه استفاده شد بیش از 40 درصد مستقیما از کارت هوشمند ملی خود برای دریافت کردند و برخیاز سرویس nfc و عده کثیری به صورت فیزیکی دریافت کنند استفاده از کد ملی و کد دانشجویی موجب شد که تخلفات در این زمینه به صفر برسد.

شهرام نیا با اشاره به تخلفات داخل غرفه‌ها گفت: برخی تخلفات در شرایط عادی بسیار معمول است اینکه ناشری کتاب دیگری را بفروشد در نمایشگاه‌های کتاب دنیا معمول است اما طبق ضوابط نمایشگاهی ما تخلف محسوب می‌شود. به هر حال گزارش تخلفات در سه روز گذشته اندک بود. البته هیئت رسیدگی به تخلفات دو حکم صادر کرده است. این دو حکم در حوزه تخلفات جدی‌تری چون قاچاق کتاب فروش کتاب جعلی و بدون مجوز بوده است در این زمینه ما به شدت برخورد می‌کنیم. دیروز نیز هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران نمایشگاه رأی بسته‌شدن دو غرفه را صادر کردند.

این مقام اجرایی نمایشگاه درباره جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه طی سه روز گذشته گفت: ما درسال‌های گذشته روال را براین گذاشتیم که عدد را اعلام نکنیم چرا که این اعداد چندان دقیق نیست اما در سرشماری‌های رندم ما در سه روز گذشته روز نخست نسبت به روز اول سال گذشته 30 درصد رشد در تعداد بازیدکننده داشته‌ایم. روز دوم نیز تعداد بازدیدکننده‌ها 15 تا 20 درصد رشد داشته و روز سوم بین تا 10 درصد رشد داشته است. در مجموع 10 تا 12 درصد رشد در سرشماری‌های موضعی و مقطعی از بازدید نمایگاه امسال نسبت به سال گذشته داشتیم.

شهرام نیا همچنین درباره کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب و اینکه چک دریافتی از این کمیته وصول شده است یا نه، گفت: این تعهد هنوز کامل پر نشده ولی من عدد و رقم را افشا نمی کنم چرا که این کمیته در اختیار صنف است.

وی درباره فعالیت کمیته خرید کتاب از نمایشگاه کتاب گفت: وقتی نمایشگاه به مصلا بازگشت تصمیم اولیه بر عدم خرید در نمایشگاه بود اما در کمیته خرید کتاب که به ریاست دکتر جوادی معاون فرهنگی برگزار شد تصمیم گرفته شد به دلیل تنوع نوع و آثار نمایشگاه کتاب و حمایت، این امر رخ دهد و مطابق آئین نامه سال گذشته قرار است عمل شود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره عدم مجوز ارشاد به یک موسسه ایتالیایی که از سوی مقامات ایتالیا یکی از موانع حضور ایران در نمایشگاه‌های این کشور مطرح شده،توضیح داد: من در جلسه ای که سفیر ایتالیا این موضوع را مطرح کرد حضور داشتم و در ادامه آنها دیدارهایی با سفیر ایتالیا صورت گرفت البته تاکید می‌کنم این موضوع به عنوان پیش شرط مطرح نشده ولی ایتالیایی‌ها خواهان آن هستند موسسه ایتالیا و ایران در ایران دایر شود. در این حوزه کشور فرانسه دفتری داشت که در پی تمدید مجوز است و ایتالیایی‌ها قصد تاسیس و راه اندازی یک دفتر دارند. اینکه مجوز در چه مرحله ای به سر می‌برد را مطلع نیستم ولی آنها اعلام کردند ما یک سال است  درخواست مجوز داده ایم اما پاسخی داده نشده است.

شهرام نیا درباره بی رغبتی مسئولان دولتی و کشوری برای بازدید از نمایشگاه کتاب هم گفت: روز گذشته جلسه اعضای شورای شهر برگزار شد. آنها دیروز دو بار از مصلا بازدید داشتند ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش و خانم ابتکار روز گذشته به نمایشگاه آمدند اما درباره عدم حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه و یا معاون اول ایشان باید بگویم که رئیس جمهور تا دقایق پایانی قرار بود حضور داشته باشد و یا به جای ایشان آقای جهانگیری نمایشگاه را افتتاح کنند ولی آقای جهانگیری بنا به دستور رهبر انقلاب در برنامه دیگری حضور یافتند و این به معنی بی توجهی اعضای دولت نیست.

وی درباره اینکه بخش خبرساز نمایشگاه کتب خارجی بوده و ارز این بخش چگونه تامین خواهد شد،در پاسخ به فارس گفت: شرایط کشور در حوزه ارزی واضح بوده و نیاز به توضیح از سوی من نیست. همه باید در شرایط کنونی هم صدا با هم دولت را کمک کنیم تا از این بحران عبور کند. طبیعی است مثل سایر صنایع موضوع کتاب هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: نرخ رسمی فروش کتاب نرخ رسمی اعلام شده دولت است. (4هزار و 200 تومان) ما مکاتبه ای با بانک مرکزی انجام دادیم و درخواست تخصیص ارز را داشتیم آنهم با قیمت مصوب دولت. ولی هنوز پاسخی داده نشده است. ما به ناشران گفتیم تا زمانی که این قیمت و ارز دولتی قطعی نشده شما می‌توانید بر مبنای ارزی که تهیه می‌کنید قیمت را محاسبه کنید و سعی شود در تخفیف‌ها این مسئله جبران شود تا به ارز دولتی نزدیک شویم. البته همه این موضوعات در مورد کتاب‌های سال‌های 2017 – 2018 است و در مورد آثار پیش از این سال‌ها باید و ملزم هستند به نرخ دولتی کتاب‌ها را عرضه کند و ما به شدت در این امر سخت گیری خواهیم کرد.

شهرام نیا درباره عرضه متراژ بخش کتاب‌های لاتین وعربی بیش از درخواست متقاضیان هم گفت: ما یک مشکلی داریم و آن هم این است که نمی توانیم بخش‌ها را ادغام کنیم. در بخش عمومی و کودک تقاضا بسیار بالاست و در بخش آموزشی فشار کمتر است. امسال در چینش به این دلیل که این ناشران یعنی کتاب خارجی در بخش منهای یک حضور داشتند این اتفاق رخ داد که ما فشار کمتری را در این بخش داشتیم. اما اینک مازاد بر ثبت نام متراژی ارائه شده باشد اینگونه نیست.

این مقام مسئول در نمایشگاه به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: تعدادی از ناشران متخلف که سال گذشته امکان تخصیص غرفه را از دست داده بودند با یک نام فرعی در بخش خارجی ثبت نام کردند اما بعدا که تعلیق‌ها اعلام شد به اسم‌های اصلی خود بازگشتند و تقاضاهای خود را ارائه کردند. این باعث شد بخش‌هایی خالی بماند ولی واقعیت این است که در بخش خارجی دست مان در تخصیص متراژ بازتر بود.

وی در پایان در مورد تبلیغات نامتعارف گاج و فیدیبو گفت: ما در تبلیغات به این دو تذکر داده ایم که سریعا بنرها را تغییر دهند البته بخشی نیز جمع آوری شده و باقی در دست خروج از نمایشگاه است.