فیروز فاضلی در جلسه ای با موضوع «قدرت و نقش آن در سبک زندگی اسلامی» که صبح امروز دوشنبه 18 خرداد 94 در نمازخانه این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: قدرت بحثی است که در سه حوزه فلسفه، جامعه شناسی و علوم سیاسی مطرح می شود.

ندای گیلان:فیروز فاضلی در جلسه ای با موضوع «قدرت و نقش آن در سبک زندگی اسلامی» که صبح امروز دوشنبه 18 خرداد 94 در نمازخانه این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: قدرت بحثی است که در سه حوزه فلسفه، جامعه شناسی و علوم سیاسی مطرح می شود.

وی با اشاره به ارتباط بحث قدرت با عاملیت و اراده انسان، تصریح کرد: در مقوله قدرت، وقتی می گوییم فردی عامل است در مقابل آن فردی منفعل وجود دارد و زمانی که از اراده کسی سخن به میان می آوریم یعنی در مقابل او کسی پذیرش دارد.

فاضلی با بیان اینکه مباحث قدرت از لحاظ تاریخی به چهار دوره تقسیم می شود، افزود: این دوره های تاریخی عبارتند از کلاسیک، میانه یا قرون وسطی، مدرن و پسامدرن.

به گفته وی؛ مباحث قدرت در دوره کلاسیک که از پیش از میلاد مسیح تا قرن پنجم میلادی است از «فرد» به عنوان منبع قدرت شروع شده و سپس در «انجمن» و «جامعه» مطرح می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دوره میانه نیز که با حمله مقدونیه و فراگیری یأس در جوامع غربی و پناه مردم به کلیسا آغاز شد، مبانی قدرت «الوهیت» معرفی می شود.

فاضلی بیان کرد: در دوران و جهان مدرن که با فلسفه اُمانسیم ایجاد شده با مباحث انسان و عقلانیت روبرو می شویم و دوره پسامدرن نیز به مقوله گفتمان که زبان یک کنش اجتماعی است می رسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سبک زندگی، با اشاره به دیدگاه “بوردیو” گفت: از دیدگاه این دانشمند، آنچه که سبک زندگی را می سازد «تمایزها» است و این تمایزها می رسد به دنیای نمادین و همان چیزی که گفتمان انسان ها را می سازد.

وی بیان کرد: در مقوله سبک زندگی، اصل فرهنگ است، فرهنگ هویت را می سازد و هویت «سبک زندگی» را؛ که در کشور ما هر سه این موارد بر مبنای اسلامی و ایرانی بودن ما شکل می گیرد و در نتیجه سبک زندگی اسلامی ایرانی است که ما را از جهانیان متمایز می کند.

فاضلی با اشاره به 20 سوال مهم و حیاتی مطرح شده مقام معظم رهبری در دیدار با مردم خراسان شمالی، اظهار کرد: در مجموع مباحث مذکور در برابر «قدرت و سبک زندگی اسلامی» میتوان «ضعف و سبک زندگی اسلامی» را قرار داد و کلیدواژه های بیانات آقا را در این دو بخش با هم مقایسه کرد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: «کار جمعی»، «ازدواج»، «رعایت انظباط»، «رعایت حقوق شهروندی»، «تفریح سالم» و «صداقت» به عنوان مبانی قدرت به ترتیب در برابر «کار فردی»، «طلاق»، «بی انظباطی»، «نقض حقوق شهروندی»، «تفریح ناسالم» و «دروغ» به عنوان مبانی ضعف در سبک زندگی ما قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: همچنین «صبر»، «منطق»، «اخلاق رسانه ای»، «قانون مداری»، «وجدان کاری»، «کار با کیفیت»، «عمل گرایی»، «روزی حلال»، «استحکام خانواده»، «تولید» و… نیز از دیگر کلیدواژه های سخنان مقام معظم رهبری به عنوان مبانی قدرت در سبک زندگی اسلامی محسوب می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با تأکید بر شعار روز معارفه خود، یادآور شد: اصل در فعالیت های این اداره‌کل، «صداقت»، «سلامت» و «کار» است.