فاضلی ماموریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را در سه حوزه فرهنگی، هنری و قرآنی دانست و اظهار کرد: وظیفه ما فرهنگ‌سازی است و فرهنگ‌سازی طی سه مرحله اندیشه، متن و مفاهمه و رفتار و گفتمان انجام می‌شود لذا پدیده‌های فرهنگی زمان‌بر هستند.

به گزارش ندای گیلان،فیروز فاضلی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرهنگ از دیدگاه جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روان‌شناسی،‌ معرفت‌شناسی و زبان‌شناختی تعریف می‌شود، اظهار کرد: عاملیت و کلیت این تعاریف را به هم مرتبط می‌کند.

وی، انسان را مولفه عاملیت فرهنگ و نیازهای انسان را مولفه کلیت فرهنگ دانست و افزود: براساس تعریف شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ نظام‌واره‌ای از عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه‌دار،‌دیرپا، نمادها و مصنوعاتی است که ادراک، رفتار و مناسبات جامعه را شکل می‌دهد و هویت آن را می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه فرهنگ به سه لایه مدیریت‌پذیر از جمله فرهنگ ملی ایرانی – اسلامی، فرهنگ عمومی و فرهنگ حرفه‌ای تقسیم می‌شود،‌ گفت: جمع‌گرایی، ادب اجتماعی، قانون‌پذیری، تناسب، تعادل و انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و وجدان فردی و اجتماعی مولفه‌های فرهنگ عمومی را تشکیل می‌دهد و فرهنگ عمومی ما را از سایر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند.

فاضلی، فرهنگ را شامل خرده فرهنگ‌های مثبت و منفی دانست و یادآور شد: فرهنگ عمومی با ارزش‌گذاری معنا می‌شود و بایدها را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به ساختار شورای فرهنگ عمومی در استان­ها، اضافه کرد: نماینده ولی فقیه در استان به‌عنوان رئیس، استاندار به‌عنوان نائب رئیس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر و رئیس‌کل دادگستری، مدیرکل اطلاعات، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی،‌ مدیرکل صدا و سیما، یکی از نمایندگان استان در مجلس، یکی از روسای دانشگاه‌ها،‌ مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار مرکز استان، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، مدیرکل تربیت بدنی، مسئول امور مساجد، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مدیرکل بنیاد شهید، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و یکی از اعضای فعال شورای اسلامی استان و سه شخصیت فرهنگی و هنری اعضای تشکیل‌دهنده این شورا هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی در این استان از آبان‌ماه سال گذشته تا کنون ۴۷ اولویت فرهنگی گیلان را رصد کردیم، متذکر شد: خشونت کلامی، عفاف و حجاب، سند قرآنی، برنامه‌های تبلیغی، سالم‌سازی سواحل، تشکیل کارگروه سه‌گانه قرآنی شامل آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش و آموزش و… از جمله این اولویت‌هاست.

فاضلی ماموریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را در سه حوزه فرهنگی، هنری و قرآنی دانست و اظهار کرد: وظیفه ما فرهنگ‌سازی است و فرهنگ‌سازی طی سه مرحله اندیشه، متن و مفاهمه و رفتار و گفتمان انجام می‌شود لذا پدیده‌های فرهنگی زمان‌بر هستند.