ندای گیلان:هر کس روایت تازه‌ای از ماجرای مهاباد ارائه می‌کند؛ اما هر روایت٬ که بیشتر آن از سوی مسئولان گفته می‌شود٬ به جای آنکه ابعاد جدید ماجرا را روشن کند، موجب پیچیدگی بیشتر آن شده است. در کنار روایت‌های رسمی مختلف٬ روزهای گذشته ده‌ها شرح مختلف از این ماجرا در رسانه‌های مختلف رسمی و غیر […]

ندای گیلان:هر کس روایت تازه‌ای از ماجرای مهاباد ارائه می‌کند؛ اما هر روایت٬ که بیشتر آن از سوی مسئولان گفته می‌شود٬ به جای آنکه ابعاد جدید ماجرا را روشن کند، موجب پیچیدگی بیشتر آن شده است. در کنار روایت‌های رسمی مختلف٬ روزهای گذشته ده‌ها شرح مختلف از این ماجرا در رسانه‌های مختلف رسمی و غیر رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ابهام اول: شغل فریناز

ماجرا از روزی شروع شد که یک دختر از طبقه چهارم هتل تارا مهاباد به زمین افتاد و جان باخت. این اتفاق ابهامات زیادی با خود داشت. اول اینکه «فریناز خسروانی» خود کارمند‌‌ همان هتل بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار ایلنا برای مشخص شدن شغل او در هتل به روایت‌های مختلف مردم محلی و مسئولان انجامید؛ برخی وی را منشی و تلفنچی هتل می‌دانند و برخی او را مسئول خدماتی و نظافتچی و مهماندار هتل معرفی می‌کنند که به خاطر افسردگی شدید اقدام به خودکشی کرده است٬ اما آنچه مسلم است این است سناریوی اقدام به خودکشی «فریناز» به خاطر افسردگی شدید٬ خیلی واقعی به نظر نمی‌رسد٬ زیرا ماجرا از اتاقی آغاز شده که فردی داخل آن بوده و معمولا هیچکس برای خودکشی به اتاقی که کسی از آن استفاده می‌کند٬ نمی‌رود.

ابهام دوم: شغل «س.م.ه»

«فریناز خسروانی» قبل از مرگ در اتاق در کنار فردی بوده که هویت اصلی او هنوز افشا نشده است. فرد داخل اتاق که نام کامل او منتشر شده٬ «س-م-ه» معرفی شده است. در گزارش‌هایی که سایت‌های اینترنتی مخالف نظام منتشر کرده‌اند٬ شغل «س-م-ه» مامور امنیتی عنوان شده است؛ عنوانی که به نظر می‌رسد بیشتر برای بهره‌برداری سیاسی به کار رفته باشد. در گزارش‌های مقام‌های رسمی ایران عنوان شد که او مهندس و متخصص طراحی داخلی ساختمان است و فعالیت وی در زمینه ارتقای استاندارد هتلداری است و قرار بوده به این هتل برای گرفتن یک ستاره جدید کمک کند.

در شایعات محلی که در ادامه مطرح شده٬ اینطور مطرح شده که «ن-م» مدیر هتل که از ثروتمندان محلی بوده٬ یکی دو ماه پیش این هتل را خریده و «س-م-ه» به او گفته در ازای در اختیار گرفتن فریناز حاضر است مجوز یک ستاره جدید به این هتل بدهد.

در اخبار بعدی ادعا شد که متهم کارمند شرکت «تلاشگران اندیشه» بوده است. پیگیری‌های خبرنگار ایلنا نشان باعث شد این خبر نیز به جمع روایت‌های گوناگون بپیوندد٬ چه اینکه مدیر روابط عمومی شرکت «تلاشگران اندیشه» در گفت‌وگو با ایلنا هرگونه ارتباط با حادثه مهاباد را تکذیب کرد.

فرماندار «مهاباد» هم به خبرنگار ایلنا می‌گوید که اسم شرکت «تلاشگران اندیشه» به اشتباه مطرح شده بود و از مدیران این شرکت عذرخواهی می‌کنم.

ابهام سوم: هتل کویستان!

هتل کوهستان (کویستان در زبان محلی) یکی دیگر از هتل‌های شهر مهاباد است.

جعفر کتانی، فرماندار مهاباد پیش از این گفته بود که متهم این پرونده مدتی قبل در هتل «کویستان» مهاباد مشغول به کار بوده و به این هتل در ارتقای سطح استاندارد‌هایش کمک کرده است. هتل تارا نیز به همین منظور متهم را به کار گرفته و وی در این هتل مستقر شده است.

یکی از شاهدان عینی ماجرا در تماسی تلفنی به خبرنگار ایلنا می‌گوید که فریناز نیز مدتی کارگر هتل کویستان بوده است.

مدیر هتل کویستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به شدت حضور متهم و فرد کشته شده در این ماجرا را در هتل خود تکذیب می‌کند و می‌گوید این فرد از طرف سازمان استانداردسازی هتل‌ها به هتل تارا رفته بوده است.

وی می‌گوید لیست همه کارمندان و مهمانان ما در دفا‌تر ثبت شده و نهادهای نظارتی مثل اداره اماکن و… بر روی آن نظارت دارند و نه فرد متوفی و نه فردی که از سوی سازمان استانداردسازی هتل‌ها به هتل تارا رفته بود هیچ کدام سابقه اقامت یا کار در این هتل را ندارند.

وی با انتقاد از بروز شایعاتی علیه این هتل در روزهای گذشته گفت که خوشبخانه در طول سه دهه فعالیت هتل کوهستان هیچ موردی در این هتل اتفاق نیفتاده است.

ابهام چهارم: ‌چه کسی پشت در بود؟

افرادی که معتقدند فریناز به خاطر ترس از بی‌آبرویی سعی کرده از پنجره بگریزد نیز روایات متفاوتی از ماجرا مطرح می‌کنند.

روایت اول را خبرگزاری ایرنا اینگونه نوشته که مدیر هتل بعد از در جریان گذاشتن خانواده دختر٬ پشت در اتاق شروع حادثه می‌رود اقدام به در زدن می‌کند که فریناز از ترس از بالکن خارج می‌شود.

روایت دوم را رئیس دادگستری استان آذربایجان غربی می‌دهد که می‌گوید وقتی مدیر هتل متوجه غیبت فریناز می‌شود٬ شروع به کنترل دوربین‌های مدار بسته می‌کند و فریناز که از طریق دوستانش از این ماجرا با خبر می‌شود، سعی می‌کند وارد اتاق دیگری شود.

روایت سوم نیز بر این اساس است که خانواده فریناز مقابل هتل می‌رسند و فریناز که متوجه حضور آنان می‌شود سعی در فرار از مخمصه داشته است.

ابهام پنجم: امنیت هتل و انگیزه آقای مدیر

هر سه این روایات با هم متناقض نیز اشکالات فراوانی دارند. اینکه امنیت اتاق‌های یک هتل به قدری پایین باشد که از بالکن یک اتاق بتوان به بالکن اتاق دیگر رفت یکی از این ابهامات است.

از طرفی فریناز بهتر از هر کسی می‌دانسته در صورت وجود دوربین مدار بسته، حتی در صورت خروج از در اتاق دیگر، در ‌‌نهایت ورود او به اتاق ثبت و ضبط شده است.

در عین حال در صورت صحت این سناریو مشخص نیست انگیزه مدیر هتل از پیگیری محل فریناز چه بوده است٬ چرا که در صورت صحت این ماجرا هم انگ بی‌آبرویی به هتل او می‌خورده و هم مانع امتیازدهی به هتل می‌شده است.

ابهام ششم: رابطه فریناز و «س-م-ه»

در ابتدا گفته شد فریناز با آن پسر دوست بوده و ظاهرا این چندمین قرار آن‌ها بوده است.

سایت ایرنا نیز نوشته این دختر به دفعات به اتاق این فرد که به عنوان متهم نیز دستگیر شده، رفت و آمد است.

رئیس دادگستری استان آذربایجان غربی می‌گوید متهم، متوفی را به اتاقش دعوت کرده است.

روزنامه قانون می‌نویسد چیزی که اتفاق افتاده این است که بین مرحومه و این فرد ارتباطی ایجاد شده در حد صحبت کردن و آشنا شدن و احتمالا این‌ها قصد ازدواج با یکدیگر را داشتند و بالاخره معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی می‌گوید «آنچه روشن است اینکه یک آشنایی قبلی بین این دو وجود داشت و احتمالا آ‌نها قصد ازدواج داشته‌اند به طوریکه متهم، زن قبلی خود را طلاق داده بود، اما بر اساس معاینات پزشکی قانونی بر روی جسد متوفی، هیچ رابطه غیر اخلاقی بین این دو نفر شکل نگرفته است» با این حال مشخص نیست اگر رابطه‌ای در حد صحبت بوده است و قرار بوده به ازدواج ختم شود، چه نگرانی برای فریناز وجود داشته که از اتاق بگریزد و چرا «س-م-ه» مانع خروج او نشده است؟

ابهام هفتم: ترس فریناز از چه بود؟

آنچه که راویان و شاهدان در آن متفق‌القول‌اند این است که فریناز برای حفظ آبروی خود از بالکن اتاق هتل خارج شده است. برخی معتقدند وی برای فرار از تعرض از اتاق خارج شده و برخی معتقدند برای فرار از افشای رابطه او با «س-م-ه».

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اعلام اینکه متهم پرونده مهاباد هیچ جایگاه امنیتی ندارد و یکی از اهالی‌‌ همان منطقه است گفت: متهم دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده است.

همه این ابهامات سبب شده تا ماجرای فریناز به یک نگرانی بزرگ در میان مردم مهاباد تبدیل شود. آن‌ها از روایت‌های متناقض خسته شده‌اند.

فرماندار مهاباد به خبرنگار ایلنا می‌گویند همه چیز آرام است. بزرگان مهاباد پیشنهاد داده‌اند کمیته حقیقت‌یابی با حضور مقامات قضایی و محلی تشکیل شود.

کتانی فرماندار مهاباد همچنین در مورد روایت‌های مختلف در مورد پرونده هتل تارا به خبرنگار ایلنا می‌گوید: همه روایت‌هایی که تاکنون وجود دارد را تکذیب می‌کنم.

وی همچنین این خبر را می‌دهد که نتایج اولیه پرونده فردا توسط قاضی ارائه می شود.

سید رئوف سیدی٬ رییس شورای اسلامی شهر مهاباد نیز درباره وضعیت امنیتی شهر به خبرنگار ایلنا گفت: امروز شهر آرام است و روز پنجشنبه روز آرامی را پشت سر گذاشت٬ تنها روز جمعه بود که به خاطر شایعاتی که در شهر منتشر شده بود٬ برخی به خیابان آمدند.

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد تاکید کرد: خواسته اصلی جوانان شهر دو مورد بود. یکی اینکه ابعاد این پرونده هر چه سریع‌تر افشا شود و دوم اینکه با عوامل مقصر این حادثه در هر مقامی که باشند٬ برخورد شود.

برخی مقامات استان وعده دادند تا ساعتی دیگر اخبار جدیدتری از جزئیات این ماجرا ارائه دهند. پیگیری‌های خبرنگاران ایلنا نیز ادامه دارد.