ندای گیلان:اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری که منجر به فوت دو کارگر زن شد،یکی از خانواده های این زنان اظهار کرد که در طی این مدت از سوی مسولین به کلی فراموش شده‌اند و کسی از آنها سراغی نگرفته است.از سوی دیگر سخنگوی آتش نشانی که […]

ندای گیلان:اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری که منجر به فوت دو کارگر زن شد،یکی از خانواده های این زنان اظهار کرد که در طی این مدت از سوی مسولین به کلی فراموش شده‌اند و کسی از آنها سراغی نگرفته است.از سوی دیگر سخنگوی آتش نشانی که یکی از طرفین پرونده این حادثه است با بیان اینکه هنوز حکمی در این باره صادر نشده است ،گفت:اگر آتش نشانی درصدی مقصر شناخته شود حتما به حکم دادگاه تمکین می کنیم .

حدود 1 سال و 5 ماه پیش یعنی درست در تاریخ 29 دی ماه 1392 حادثه آتش سوزی مهیبی در یکی از تولیدی‌های پوشاک در خیابان جمهوری تهران رخ داد ،در این آتش سوزی «نسرین فروتنی» و «آذر حق‌نظری» که حتی در روز تعطیل هم در کارگاه مشغول به کار بودند، برای نجات خود از آتش، از پنجره طبقه پنجم ساختمان بیرون آمدند و با گرفتن نرده‌های پنجره خود را  نگه داشتند اما پس از چند دقیقه  در برابر چشمان آتش‌نشانان و خیلی از مردم که در حال تماشا و گرفتن فیلم از این حادثه بودند سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

پس از وقوع این حادثه و پخش شدن عکس ها و فیلم های آن در نشریات و شبکه های اجتماعی و جریحه دار شدن احساسات عمومی در خصوص این حادثه اما و اگر های بسیاری در ارتباط با آن مطرح شد، که چرا نردبان ‌های آتش نشانی در آن لحظه به خوبی کار نکرده اند ،چرا تشک نجاتی برای این دو زن کارگر مهیا نشده و اصلا چرا کارگاهی با شرایط غیر استاندار حتی در روز تعطیل نیز مشغول به فعالیت بوده است .

اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از این حادثه دردناک ،هنوز نتیجه پرونده این ماجرا از سوی قوه قضاییه اعلام نشده است هرچند یکی از اعضای شورای شهر هفته گذشته اعلام کرد که کارشناسان رسمی دادگستری، تا این لحظه از فرآیند تحقیق، مقصر کشته شدن دو کارگر زن در حادثه آتش‌سوزی کارگاه تولید پوشاک در خیابان جمهوری را آتش‌نشانی تهران اعلام کرده اند.

در ادامه این گزارش به سراغ خانواده مرحوم فروتنی رفتیم تا از آنها بپرسیم که در این مدت چه وضعیتی داشته اند و چه اقداماتی برای آنها انجام شده است،به ویژه انکه نسرین فروتنی یک دختر معلول داشت که وی تنها سرپرست این دختر محسوب می شد.

دختر خواهرم در بهزیستی زندگی می کند

برادر، نسرین فروتنی در این باره به ایلنا گفت:پس از آنکه هیاهوی این ماجرا خوابید،  انگار که ما هم به کلی فراموش شدیم.

وی ادامه داد : هرگز پس از ماجرا کسی از مسولین سراغی از ما نگرفتند. هرچند که ما هم توقعی برای دلجویی نداشتیم. توقع ما این بود که مساله را به صورت شفاف بیان می کردند یا حداقل اقداماتی صورت می گرفت که این اطمینان را برای مردم ایجاد می کرد که دیگر چنین حادثه ای رخ نخواهد داد، اما در هر صورت در این مدت اتفاقی رخ نداد که رضایت خانواده ها و افکار عمومی را جلب کند.

فروتنی اظهار کرد: متاسفانه همیشه مسولین ما از آنچه باید باشند چند  قدم عقب ترند و دیر به فکر می افتند ،حتما باید جان مردم به خطر بیفتد تا به فکر حل مشکلاتشان بیفتند.

وی در ارتباط با وضعیت خواهر زاده‌اش گفت:متاسفانه حتی از دختر خواهرم نیز کسی سراغی نگرفت و وی اکنون در بهزیستی زندگی می کند.

رسانه ‌ای شدن این حادثه سبب آگاهی مردم شد

فروتنی اظهار کرد: اکنون یک سال و نیم است که از این حادثه می گذرد، قرار نبود که اعلام نتیجه این پرونده آنقدر طول بکشد و به ما گفته بودند  3 الی 4 ماهه مشخص می شود. الان هم  که یکسال و نیم از آن حادثه گذشته است هنوز هیچ خبری به صورت رسمی ما نداده اند و ما هم گاهی در روزنامه ها و تلویزیون خبرهای مربوط به آن را خوانده ایم .

وی افزود :چند ماه گذشته ما با خانواده حق نظری که ایشان هم مانند ما، خواهرشان را در این حادثه از دست‌داده‌اند ،به شورای شهر مراجعه کردیم تا پیگیر وضعیت پرونده‌مان شویم آنجا هم به ما گفتند رای نهایی در حال صادر شدن است  و هنوز اعلام نشده است .

برادر مرحوم نسرین فروتنی گفت: با رسانه‌ای شدن این مساله ،پرونده از دست ما خارج شده است ،رسانه‌ای شدن این پرونده باعث آگاه شدن مردم شد که اتفاق خوبی بود و اما روند پیگیری آن را برای ما دشوار کرد .

آتش ‌نشانی نتیجه این پرونده را به جد دنبال می کند

جلال ملکی  سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز با بیان اینکه نتیجه نهایی  این پرونده هنوز اعلام نشده است، اظهار کرد: آتش نشانی محکم ایستاده است که اگر درصدی مقصر شناخته شد به رای دادگاه تمکین کند .

وی در ارتباط با اینکه چرا آتش نشانی و شهرداری در طی این مدت بر حسب وظیفه اخلاقی خود ، سراغی از خانواده های داغدیده نگرفتهاند ،گفت: در زمان حادثه ما در مراسم‌های مختلف برای بیان تسلیت حضور پیدا کردیم اما پس از آن شاید رفتن مجدد ما فقط داغ آنها را تازه می کرد،البته من اطلاع دقیقی ندارم و شاید واحد رفاهی ما اقداماتی انجام داده باشد.

ملکی اظهار کرد:هیچ کس نمی خواست که چنین اتفاقی بیفتد .البته این حادثه، مساله ساده‌ای نیست که به راحتی مقصر آن مشخص شود ،در این حادثه کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته بود و فقط مقصر آتش نشانی نبوده است ، همچنین نمی توانیم بگوییم خود افراد هم مقصر بوده اند  زیرا هرکس در آن شرایط باشد احتمال دارد که چنین تصمیمی بگیرد ،حتی من آتش نشان نیز اگر در آن شرایط باشم ممکن است چنین کاری انجام دهم ،کارگاه هم کارگاه معتبری نبوده ، مجوزهای لازم را نداشته  و روز تعطیل نیز مشغول فعالیت بوده است ؛در واقع این حادثه حاصل مجموعه ای از بی‌احتیاطی ها و تخلفات بوده است .

وی با بیان اینکه واحد حقوق آتش نشانی روند پیشرفت این پرونده را پیگیری می کند؛ افزود: فرآیند پیگیری این پرونده در دستگاه قضایی در مرحله تحقیقات قرار دارد و هنوز هیچ حکم رسمی در این باره صادر نشده است .