نماینده رشت با بیان اینکه در چهار دهه گذشته، بیشترین کسری بودجه بدون در نظر گرفتن کرونا مربوط به سال ۹۹ می‌شود و تقریباً تکیه‌گاه اصلی درآمد دولت، مالیات است، گفت:فرار مالیاتی کشور چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ندای گیلان،غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت در گفتگویی در مورد مالیات به‌عنوان جایگزین درآمد نفتی دولت گفت: مبلغ لایحه‌ای که دولت برای بودجه سال ۹۹ ارائه داده، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است. در این بودجه درآمد مالیاتی دولت مبلغی تقریباً ۲۰۰ هزار میلیارد برآورد شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در چهار دهه گذشته، بیشترین کسری بودجه بدون در نظر گرفتن کرونا مربوط به سال ۹۹ می‌شود و تقریباً تکیه‌گاه اصلی درآمد دولت، مالیات است.

وی با تاکید بر اهمیت مالیات در بودجه دولت افزود: ما باید در مالیات، انقلابی راه بیاندازیم و کار‌هایی که در چهار دهه گذشته انجام نداده‌ایم را انجام دهیم. باید در معافیت‌های مالیاتی مشاغل، بازنگری داشته باشیم، یعنی باید کشور را نجات دهیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه فرار مالیاتی کشور چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: پس باید در حوزه مالیات تحولی انجام دهیم. کشور ما مانند تمام کشور‌های دیگر باید به‌سمت گرفتن مالیات برای تامین بودجه حرکت کند، اما این روند باید بتواند با شفاف‌سازی همراه باشد تا مردم با رغبت مالیات بپردازند. در تمام دنیا، مالیات برای برقراری و ایجاد عدالت اجتماعی از مردم گرفته می‌شود نه پول زور.

وی یادآور شد: مفهوم مالیات، درآمدی است که دولت به کمک آن می‌تواند فاصله طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد. به‌عنوان مثال اگر به‌طور شفاف به پزشکان بگوییم که مالیاتی که از درآمد شما گرفته می‌شود برای سلامت بیماران کشور اختصاص داده می‌شود، حتماً جامعه پزشکان برای این حرکت با کمال میل مالیات خواهند داد و یا اگر به وکلا و حقوق‌دانان توضیح داده شود که مالیاتی که می‌پردازند در جهت آزادی زندانیان قابل بخشش هزینه می‌شود، قطعاً برای دادن مالیات، مقاومت نخواهند کرد.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس در پایان گفت: درخواست من این است، گروه‌ها و نهاد‌هایی که مالیات نمی‌دهند به‌طور داوطلبانه امسال برای بهبود وضع کشور وارد عمل شده و مالیات بپردازند.

اقتصاد۲۴