میهمان پنجاه و دومین هفته ندای گیلان با بانوان موفق می گوید:مشغله فراوان باعث نشده نقش همسری و مادری برایم کمرنگ شود،ضرورت و اهمیت این موضوع وقتی به طور محسوس احساس می شود که به این واقعیت پی ببریم که تقریباً هر زن در عرصه های فوق الذکر می تواند نقش آفرین باشد.

 

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق ورزشی و شغلی خود بگویید.

فاطمه خوبانی هستم،متولد ۱۳۶۳/۱۲/۲۶ رشت،پدر و مادر ساکن شهرستان خمام،دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول را در خمام و دوره متوسطه دوم را در رشت گذراندم.در دوره دبیرستان به دلیل علاقه به رشته ورزشی والیبال در مسابقات آموزشگاهی ناحیه ۲رشت شرکت کردم و به دلیل شرایط خوب فیزیکی و مهارتی توسط مربی تیم منتخب گیلان انتخاب شدم و از سال اول دبیرستان در تیم منتخب تمرین می‌کردم.شرکت در مسابقات استانی،کشوری مدارس و لیگ دسته دو ویک کشور از سوابق بازی من در آن دوران می‌باشد.
سال ۱۳۸۳ دررشته ریاضی فیزیک از دبیرستان مدرک دیپلم را گرفته و سال بعد در کنکور علوم انسانی در رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد قبول شدم وموفق شدم مدرک لیسانس را دریافت کنم.در سال ۱۳۸۵ به اردوی تیم ملی والیبال بانوان دعوت شدم.ومدارک مربیگری و داوری را کسب کردم. پس از پایان دوره لیسانس در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و پس از امتحان تئوری و عملی از بین ۴۸۰ شرکت کننده نفر ۳۱ آزمون شدم.به عنوان تنها بومی شهرستان خمام در آموزش پرورش خمام پذیرفته شدم.تا به حال ۱۱ سال در سمت معلم ورزش و یکسال اخیر به عنوان کارشناس تربیت بدنی و سلامت اداره مشغول به فعالیت می‌باشم.
در سال ۱۳۹۱ در کنکور ارشد تربیت بدنی قبول شدم و در گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه آزاد بروجرد گرفتم.
در دوران دانشجویی مدارکی چون ماساژ بین المللی را از هیات پزشکی ورزشی،مدرک مربیگری آمادگی جسمانی،مدرک مربیگری دوومیدانی،مدرک داوری بازیهای بومی محلی را دریافت نمودم.

درمسیر زندگی و تحصیل آیا با چالش یا موانعی روبرو بودید؟

بله هرکسی برای رسیدن به اهداف خود دچار مشکلاتی میشو دو باید سختی هاراپشت سربگذارد،من هم باتوکل به خدای بزرگ وبا حمایت خانواده ام توانستم باتلاش و جدیت ازپس مشکلات بربیایم.چرا که اگر پشتکار و کوشش نداشتم هرگز دراین جایگاه قرار نداشتم.

عنوان آخرین کتابی که مطالعه کردید چه بود؟

راهنمای مربیگری والیبال ناهید خوشرفتار یزدی، محسن علی دارچینی، رضا عظیمی چون درحال حاضر در کلاس ارتقای مربیگری یک به دو شرکت کردم و باید این کتاب را مطالعه می‌کردم.

یک معلم ورزشکار وقتی حالش خوب نیست ،چه میکند؟

من هم چین شرایطی را تجربه کردم اما ازروی خستگی چون هم درس می‌خواندم وهم مسئولیت مقدس مادری را به عهده داشتم وهم کار های خانه را انجام می‌دادم وهم دو شیفت در مدرسه کار می‌کردم تنها جای امن و آرامش من بعداز توکل به خدا ،دیدن پدر و مادر بود،چرا که لبخند آنها به من انرژی مضاعف غیرقابل وصفی می‌داد.

استفاده بیش ازحد فضای مجازی چه پیامدهایی برای دختران و پسران نوجوان خواهد داشت؟

مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده اند که سلامت جسمی, اجتماعی و روانی ما به دلیل مواجهه بیش از حد با تکنولوژی دچار آسیب می شود. تفکر نسل جوان را در معرض خطر قرار می دهد. مطالعات مختلفی ادعا می کنند که هرچه دانش آموزان بیشتری از تکنولوژی های سرگرمی مانند بازی و یا رسانه های اجتماعی استفاده کنند, کم تر آموزش می بینند. به جای خواندن و انجام تکالیف, در سرگرمی ها شرکت می کنند.ورود به اینترنت، امکان سر زدن رفتارهایی را به دختران می دهد که ضرورتاً در دنیای واقعی آنها جایی ندارد. بعضی از این رفتارها، واقعاً منفی هستند، مانند چت هایی که ماهیتی جنسی دارند. اینترنت جایی است که دختران می توانند هر چه می خواهند باشند و شخصیتی را به نمایش بگذراند که نیستند.
خانواده باید با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به موقع و صحبت پیرامون آثار مثبت و منفی این ابزار رسانه ای، سعی کند فرهنگ و اعتقادات مذهبی را آموزش دهند. از سوی دیگر خانواده باید با افزایش سطح دینداری در بین فرزندان و اعضای خانواده و نیز افزایش سطح درک و فهم فرزندان، آثار منفی و مخرب این ابزارها را کاهش دهد. با ترویج کتاب خوانی، قصه گویی، نقاشی، تهیه کاردستی میان اعضای خانواده باعث می شود کودکان کمتر سراغ این ابزارها رفته و همچنین آسیب های روحی و روانی در میان کودکان و نوجوانان کاهش پیدا می کند و بهتر است رسانه های خودی هنجارها، ارزش ها و میراث فرهنگی جامعه تحت عنوان فیلم، داستان، مقاله و گزارش های مستند را به نسل جوان معرفی کنند.

با وجود مشغله و کار زیاد چگونه میتوان مادر و همسری موفق بود؟

خدا را شاکرم تا به حال توانستم در مسئولیت هایم موفق باشم،چرا که مشغله فراوان باعث نشده نقش همسری ومادری برایم کمرنگ شود،ضرورت و اهمیت این موضوع وقتی به طور محسوس احساس می شود که به این واقعیت پی ببریم که تقریباً هر زن در عرصه های فوق الذکر می تواند نقش آفرین باشد؛ و اگر زنی قادر باشد با موفقیت از عهدۀ امور فوق برآید، خواهد توانست به عنوان منبع آرامش فکر و دل فرزند و شوهرش عمل کند.

توصیه ای شما به دختران جوان که در مسیر زندگی به دنبال موفقیت و پیشرفت هستند، چیست؟

همیشه عادت براین داشتم که دانش آموزانم را نصیحت کنم،و اکثرا از آنها می‌خواستم پس از پایان دوره دیپلم خود حتما حرفه ایی را بیاموزند تا در زندگی خود بتوانند استقلال را یاد بگیرند و امورات خود را بگذرانند،تحصیلات داشته باشند وبا پشتکار اهداف بلند مدت و بزرگ را دنبال کنند. دنبال علایق خود خواسته هایشان را دنبال کنند و به کمالات خود ایمان داشته باشند، و در نهایت به خانواده عشق بورزند.

حرف آخر:

با خدای خود حرف بزنید،هرچه را می‌خواهید از او بخواهید.قدردان زحمات پدر و مادر باشید،حق را به ناحق ،خیر را به شر و روشنی را به تاریکی مقدم بدانید.