عوارض قرص آسنترا آسنترا قرصی است که برای درمان برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب و وسواس و پانیک و مورد استفاده قرار می گیرد آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد در این مقاله به […]







عوارض قرص آسنترا آسنترا قرصی است که برای درمان برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب و وسواس و پانیک و مورد استفاده قرار می گیرد آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد در این مقاله به شرح اطلاعات دارویی این قرص پرداخته شده است و عوارض آن ذکر شده است


آسنترا میتواند خلق و خوی، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و ممکن است به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند. میتواند ترس، اضطراب، افکار ناخواسته، و تعداد حملات هراس را کاهش دهد.




موارد مصرف آسنترا


از آسنترا برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس جبری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی)، و شکل شدید سندرم پیش از قاعدگی (اختلال بی قراری پیش از قاعدگی) استفاده می شود. همچنین میتواند نیاز به انجام کارهای مکرر (وسواس عملی مانند شستن دست، حساب و کتاب، و چک کردن) که در زندگی روزمره تداخل ایجاد میکند، را کاهش دهد. آسنترا به عنوان یک مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته شده است. آسنترا با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاصی (سروتونین) در مغز کار می کند.




نحوه استفاده از آسنترا


قبل از استفاده از آسنترا و هر بار شروع دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار و اطلاعات دارویی که توسط داروساز ارائه میشوند، را مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.


آسنترا از طریق دهان طبق دستور پزشک یا صبح و یا شب ، معمولا یک بار در روز مصرف میشود. شکل قرص این دارو ممکن است یا همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. شکل کپسول آن معمولا همراه با غذا پس از صرف صبحانه و یا پس از شام مصرف میشود.


اگر آسنترا را برای مشکلات پیش از قاعدگی مصرف میکنید، پزشک شما ممکن است دستور دهد این دارو را هر روز از ماه یا فقط ۲ هفته قبل از قاعدگی تا شروع دوره قاعدگی خود مصرف کنید.


دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است این دارو با دوز پایین شروع کند و به تدریج دوز شما را افزایش دهد. دستورالعمل پزشک خود را به دقت دنبال کنید. برای دریافت بیشترین فایده این دارو، آن را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک برای یادآوری، دارو را هر روز در همان زمان مصرف کنید.


ادامه مصرف این دارو طبق تجویز حائز اهمیت است حتی اگر احساس کنید حالتان خوب شده است. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. هنگامی که مصرف این دارو به صورت ناگهانی متوقف شود برخی از شرایط بدتر خواهند شد. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، مشکلات خواب، و احساسات مختصری مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. ممکن است برای کاهش عوارض جانبی، نیاز باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن وضعیت خود را فورا گزارش دهید.


در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.




عوارض جانبی آسنترا


به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.


با مصرف این دارو تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، افزایش تعریق، اسهال، ناراحتی معده، یا مشکلات خواب ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض باقی ماندند یا بدتر شدند، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.


به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که او فایده آن را بیش از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.


در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا پزشک خود را مطلع سازید: کبودی / خونریزی آسان، کاهش رابطه جنسی، کاهش توانایی جنسی (تاخیر انزال)، گرفتگی عضلات / ضعف، تکان دادن (لرزش)، کاهش وزن غیر معمول.


در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: مدفوع خونی/سیاه، استفراغی که مانند دانه های قهوه باشد، درد / تورم / قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب، تاری دید).


این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث بیماری بسیار جدی تحت عنوان سندرم/سمیت سروتونین شود. این خطر در صورتی که شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را همزمان مصرف کنید، افزایش می یابد، بنابراین پزشک یا داروساز را از تمام داروهایی که مصرف میکنید مطلع سازید (بخش تداخلات دارویی را ببینید). در صورت بروز برخی از علائم زیر فورا کمک پزشکی دریافت کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع / استفراغ / اسهال شدید، کشش عضلات، تب با علت ناشناخته، تحریک / بی قراری غیر معمول.


به ندرت، مردان ممکن است دچار نعوظ دردناک یا طولانی مدت به مدت ۴ ساعت یا بیشتر شوند. در این صورت، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا کمک پزشکی دریافت کنید، و گرنه ممکن است مشکلات دائمی رخ دهند.


واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه هر گونه نشانه واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.


در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.




هشدار


داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع بیماری ها، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی / خلق و خوی استفاده می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از افکار /تلاش به خودکشی و ارائه دیگر فواید، کمک کنند. با این حال، تعداد کمی از افراد (به خصوص افراد جوان تر از ۲۵ سال) که از داروهای ضد افسردگی برای هر نوع بیماری استفاده میکنند ممکن است بدتر شدن افسردگی، سایر علائم روانی / خلق و خوی، و یا افکار خودکشی / تلاش را تجربه کنند. بنابراین، صحبت با پزشک در مورد خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی (به خصوص برای افراد جوان تر از ۲۵) اهمیت بسزایی دارد، حتی اگر درمان برای یک بیماری روانی / خلق و خوی باشد. اگر متوجه بدتر شدن افسردگی / شرایط دیگر روانی، تغییرات رفتاری غیر معمول (از جمله افکار /تلاش برای خودکشی)، و یا دیگر تغییرات ذهنی / خلق و خوی (از جمله بدتر شدن اضطراب یا اضطراب جدید، حملات هراس، مشکلات خواب، تحریک پذیری، خصمانه / احساسات خشم، اقدامات ضربه، بی قراری شدید، صحبت کردن بسیار سریع) شدید، فورا به پزشک اطلاع دهید. به خصوص زمانی که مصرف داروی ضد افسردگی جدید را آغاز میکنید و یا زمانی که دوز آن را تغییر میدهید، مراقب بروز این علائم باشید.




قبل از مصرف آسنترا، اگر به این دارو حساسیت دارید، و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.


قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به ویژه سوابقی همچون: مشکلات خونریزی، بیماری کبد، اختلال تشنج، بیماری تیروئید، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته).


این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند را با خیال راحت انجام دهید، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید.


قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) مطلع سازید.


افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی یا از دست دادن هماهنگی حساس تر باشند. افراد مسن ممکن است محتمل ابتلا به یک نوع عدم تعادل نمک (هیپوناترمی) باشند، به خصوص اگر آنها در حال مصرف “قرص های آب” (دیورتیک ها) باشند. از دست دادن هماهنگی می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.


کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه از دست دادن اشتها و کاهش وزن حساس تر باشند. نظارت بر وزن و قد در کودکانی که از این دارو مصرف میکنند ضروری است.


در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. این دارو میتواند به جنین آسیب برساند. همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را طی ۳ ماه آخر بارداری استفاده کرده اند ممکن است به ندرت علائم ترک مانند مشکلاتی در تغذیه / تنفس، تشنج، سفتی عضلات، یا گریه مداوم را نشان دهند. اگر متوجه هر یک از این نشانه ها در نوزاد خود شدید، فورا پزشک را مطلع سازید.


از آنجا که مشکلات روحی و روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواسی جبری، اختلال استرس پس از سانحه) می توانند به یک بیماری جدی تبدیل شوند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک چنین دستوری داده باشد.


اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله در مورد مزایا و خطرات ناشی از استفاده از این دارو در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.


این دارو به شیر مادر نفوذ می کند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و مسئول داروخانه به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک، میزان مصرف هیچ دارویی را شروع، متوقف، و یا تغییر ندهید.


برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند عبارتنداز: پیموزاید، داروهای دیگری که می توانند موجب خونریزی / کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل، التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین).


مصرف مهار کننده های MAO با این دارو ممکن است تداخل دارویی جدی ایجاد کند (احتمالا منجر به مرگ میشود). از مصرف مهار کننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن آبی، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید. همچنین اکثر مهار کننده های MAO باید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف نشوند. از پزشک خود بپرسید چه موقع مصرف دارو را شروع و یا قطع کنید.


در صورتی که داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را مصرف میکنید، خطر سندرم / سمیت سروتونین افزایش می یابد. نمونه چنین داروهایی عبارتند از: داروهای خیابانی مانند MDMA / “اکستازی،” مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله داروهای SSRI دیگر مانند فلوکستین / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین / ونلافاکسین)، تریپتوفان. احتمال خطر ابتلا به سندرم سروتونین / سمیت زمانی که شما این داروها را شروع یا دوز آنها را افزایش میدهید میتواند بیشتر شود.


در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی میشوند از جمله آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهایی برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و داروهای ضد درد مخدر (مانند به عنوان کدئین)، پزشک یا داروساز را مطلع سازید.


برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، چرا که آنها ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی میشوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.


آسپرین زمانی که با این دارو مصرف شود، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک شما مصرف آسپرین با دوز پایین را (معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته تجویز کرده است، شما باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این دستور داشته باشد.


این دارو ممکن است با آزمایش های پزشکی/ آزمایشگاهی خاص (از جمله اسکن مغز برای درمان بیماری پارکینسون) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه خواهد شد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده میکنید.




مصرف دوز بالا یا اوردوز


در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.




نکته های مهم


آسنترا را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.




منبع: راستینه

[ad_2]

Source link