اکرمی گفت: من نمی توانم بگویم عمدی وجود دارد یا خیر اما نتیجه این اقدامات حال می خواهد عمدا باشد یا سهوا منجر به آن می شود که دولت نتواند به تمام وعده هایش لباس عمل بپوشاند.

به گزارش ندای گیلان،سید کاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش دولت دوران جنگ درباره اظهارات حسن روحانی و تقسیم وزرا به وزرای امیدوار و ناامید و احتمال ترمیم کابینه به ندای گیلان گفت: نکته ای که در این رابطه باید به آن پرداخت این است که اولا گویا قرار است ادغامی در وزارتخانه ها رخ دهد تا از این طریق دولت کوچک تر شود لذا فارغ از صحبت هایی که مطرح می شود اعم از تقسیم بندی که حسن روحانی از وزرایش کرده به نظرم این تشویق رئیس جمهور برای امیدوار بودن مسئله مهمی است چرا که اگر وزرا امیدوار نباشند نمی توانند امور را به پیش ببرند. او ادامه داد: البته رئیس جمهور هم باید برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کند تا این امیدواری بیشتر شود.

لذا آقای روحانی باید مسائلی را که موجب ناامیدی می شود را از بین ببرد مضاف بر آنکه انتظار مردم از آقای روحانی با توجه به سوابق اداری و اجرایی خیلی بالاست.

اکرمی افزود: یک زمانی احمدی نژاد روی کار آمد که سابقه اجرایی آنچنانی نداشت و تمام سوابقش به تدریس در دانشگاه و شهرداری خلاصه می شد اما حسن روحانی که از سالهای اول انقلاب در جریان امور قرار داشت و حتی در دوران جنگ مسئولیت به گردنش بود و همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود قطعا سطح انتظارات از او با دولت قبل متفاوت است.

از سوی دیگر خبر دارم که در برخی وزارتخانه ها کارها به خوبی پیش نمی رود و این موضوعی است که باید رئیس جمهور آن را بررسی کند و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی تاکید کرد: منظور از تصمیم لازم این نیست که حتما وزیری از کابینه تغییر کند بلکه لازم است به او مشورت بدهند و موانع بر سر راهش را مرتفع کنند تا اصلاح امور با سرعت بیشتری به پیش برود و در نهایت اگر قرار است این ناامیدی وزرا در حدی باشد که مساوی با دست روی دست گذاشتن باشد بهتر است جایشان را به کسانی بدهند که با نگاه امیدوارانه‌تری بتوانند به رتق و فتق امور بپردازند.

او همچنین گفت: فراموش نکنیم مردم با امید زیاد در زمان انتخابات به پای صندوق آمدند و به آقای روحانی رای دادند و همچنین اصلاح طلبان نیز که تمام قد از رئیس جمهور حمایت کردند توقع زیادی از ایشان دارند اما در این مسیر برخی دلخوری ها وجود دارد که لازم است این مسائل برطرف شود.

اکرمی با اشاره به صحبت های آیت الله جوادی آملی گفت: اینکه آیت الله جوادی آملی گفتند اگر مشکلات مرتفع نشود و مردم قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت این هشدار بزرگی است که باید همه دستگاه ها و ارگان ها به آن توجه کنند.

در همین راستا مهمترین کار رئیس جمهور این است که نظارت دقیق بر امور داشته باشد تا به واسطه نظارت‌ها نکات منفی از میان برداشته شود و به جای آن اقدامات مثبت جایگزین شود.

او در پاسخ به این سوال که موافقان و مخالفان دولت قائل به این هستند که جریانی دارد در کشور ناامیدی پمپاژ می کند به نظر شما کدام جریان این روند را در پیش گرفته است گفت: من نمی دانم چه جریانی است که این روند را در پیش گرفته اما به هر صورت چه در مجلس و چه در دولت و دیگر نهادها کسانی هستند که موضع گیری ها و صحبت هایشان مردم را خشنود نمی کند.

او تاکید کرد: بهتر است همه مسئولین کشور این نکته را به خاطر داشته باشند که چهل سال پیش مردم به آرزویی خون دادند تا انقلاب پیروز شود لذا امروز باید اختلافات را کنار بگذارند و در کنار یکدیگر تلاش کنند تا مشکلات را پشت سر بگذاریم.

هرچند اختلاف نظر طبیعی است اما وقتی این اختلافات از حد می گذرد احساس نارضایتی ایجاد می کند البته این موضوع تنها در چارچوب دولت نمی گنجد و دیگر ارگان های لشکری و کشوری نیز باید به کمک بیایند. اکرمی درپاسخ به این سوال که دولت چقدر در زمینه تحقق وعده های انتخاباتی اش قدرت عمل دارد آیا اینکه گفته می شود برخی مانع او می شوند صحیح است گفت: نمی توان کمیتی مشخص کرد اما به هر حال در زمینه اقتصاد و وارد کردن بخش خصوصی دولت دست بازی ندارد.

او به نقش عوامل خارج از دولت در شیوع ناامیدی اشاره کرد و گفت: در این میان برخی اتفاقات مانند برخورد نیروی انتظامی با یک خانم نیز پیش می آید که این موضوعات بیش از پیش بر ناامید شدن مردم تاثیر می گذارد بنابراین بسیاری از عوامل که منجر به ناامید شدن مردم می شود خارج از دست دولت است که البته رئیس جمهور می تواند این موضوعات را با مردم در میان بگذارد؛ به هر صورت مردم باید بدانند که همه چیز در دست دولت نیست.

اکرمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در ناموفق نشان دادن دولت و ناامید کردن مردم عمدی وجود دارد گفت: من نمی توانم بگویم عمدی وجود دارد یا خیر اما نتیجه این اقدامات حال می خواهد عمدا باشد یا سهوا منجر به آن می شود که دولت نتواند به تمام وعده هایش لباس عمل بپوشاند.

برای مثال وقتی دولت جلسه ای می گذارد برای حل معضل دریاچه ارومیه اما در این جلسه تنها تعدادی از نمایندگان شرکت می کنند این مسئله به دولت ارتباط پیدا نمی کند بلکه این قوه مقننه و نمایندگان مجلس مرتبط می شود بنابراین همه ایرادات متوجه دولت نیست.