عربستان سعودی با هدف مقابله با خطر ایران هسته‌ای، تلاش می‌کند برنامه هسته‌ای خود را راه‌اندازی کند که می‌تواند این امر در نهایت به ساخت سلاح هسته‌ای منتهی شود.

ندای گیلان:عربستان سعودی با هدف مقابله با خطر ایران هسته‌ای، تلاش می‌کند برنامه هسته‌ای خود را راه‌اندازی کند که می‌تواند این امر در نهایت به ساخت سلاح هسته‌ای منتهی شود.

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی، نگرانی‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درخصوص از دست دادن همپیمان اصلی خود یعنی آمریکا و همراهی آن در سرکوب کردن بلندپروازی‌های ایران، بیشتر شده است. این کشورها معتقدند که دیگر نمی‌توان به آمریکا به عنوان همپیمانی وفادار اعتماد کرد و به همین علت، در پی افزایش ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی، افزایش شمار همپیمانان خود و نیز رسیدن به هر نوع قدرتی هستند که بتواند آنان را در برابر ایران در منطقه وحشت و جنگ، یاری دهد.

خبرگزاری فرانسه، شامگاه جمعه، گزارش داد که مقامات عربستان سعودی از آمریکا شکایت دارند که نگرانی‌های ریاض را چندان جدی نمی‌گیرد و در مذاکرات هسته‌ای با ایران به آن توجه نمی‌کند.

عربستان سعودی در هفته‌ای که گذشت با مقامات فرانسه بر سر طرح کلی رآکتور هسته‌ای به توافق اولیه دست یافت. ریاض خواستار ۲ رآکتور «آی‌پی‌آر» است که در اروپا به عنوان پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین رآکتور اتمی شناخته می‌شود.

به موجب این طرح، فرانسه قرار است این رآکتورها را در اختیار عربستان قرار داده و متخصصانی از عربستان را برای نظارت و هدایت رآکتورها آموزش دهد.  ارزش مادی این معامله بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

عربستان سعودی تلاش می‌کند که همچون امارات متحده‌ عربی بخش اصلی انرژی مورد نیاز خود را به تدریج از رآکتورهای اتمی تامین کند و به دنبال نصب دست‌کم ۱۶ رآکتور اتمی است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «العرب» نیز با اشاره به دست و پا زدن‌های عربستان سعودی برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ای، نوشت این اقدامات عربستان سعودی و قبل از آن امارات، نشان می‌دهد که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، به شدت از آینده منطقه نگرانند به‌ویژه آن که آمریکا به تدریج به سوی توافق نهایی با ایران پیش می‌رود.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار مطرح سعودی گفته است، «هدف عربستان از قرارداد هسته‌ای با فرانسه، استفاده از انرژی هسته‌ای است، ولی به تدریج به دانش هسته‌ای نیز دست می‌یابد و می‌تواند در راهی قرار گیرد که درصورت نیاز، سلاح اتمی نیز بسازد، همان‌گونه که ایران هم اکنون از چنین قدرتی برخوردار است.»ایلنا