رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در تماس اخیرش با پادشاه عربستان به وی گفته که ایالات متحده مسئولین نقض حقوق بشر در عربستان را مجازات خواهد کرد.

به گزارش ندای گیلان،جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه اسپانیایی زبان “یونی ویژن ” گفت که وی به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفتگوی تلفنی اخیرشان اطلاع داده که مسئولین نقض حقوق بشر در عربستان را بازخواست و مجازات خواهد کرد.

بایدن همچنین گفت، ایالات متحده تغییرات عمده ای در روابط دو جانبه با ریاض را طی جمعه و دوشنبه اعلام خواهد کرد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که روز جمعه منتشر شد ، تاکید دارد محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.

بایدن در پاسخ به سوالی در مورد گزارش سیا و اینکه واشنگتن تا چه حد خود را برای تحت فشار قرار دادن محمد بن سلمان جهت رعایت حقوق بشر آماده می کند گفت: “من دیروز با پادشاه صحبت کردم ، نه شاهزاده . من برای او روشن کردم که قوانین در حال تغییر هستند و ایالات متحده تغییر می کند. تغییرات بزرگ طی روزهای جمعه و دوشنبه اعلام می شود. ما آنها(مسئولان عربستان) را در مورد نقض حقوق بشر مسئول خواهیم دانست و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها می خواهند برای برخورد با نقض حقوق بشر اقدام کنند.”

وی ادامه داد ، “ما در حال تلاش برای انجام این کار در سراسر جهان به ویژه در اینجا(عربستان) هستیم. این گزارش آنجا رخ داده و دولت سابق آن را منتشر نکرد. به محض ورود من به کاخ سفید، ما گزارش را خواندیم، آن را به دست آوردیم و منتشر کردیم.”

دولت بایدن جمعه نسخه محرمانه ای از گزارش سیا در مورد کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ را صادر کرد.

بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی گفته بود که خاشقجی به دستور ولیعهد عربستان کشته شده و باید با این کشور مانند خودشان رفتار شود.