وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه بغداد مخالف سیاست‌های خصمانه علیه تهران است، گفت: عراق هرگز از سیاست‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و برخی کشورهای عربی علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.

به گزارش ندای گیلان ،ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در جریان حضورش در کنفرانسی بین‌المللی در شهر مادرید درباره قربانیان خشونت نژادی و مذهبی در خاورمیانه مصاحبه‌ای با روزنامه ای.بی.سی چاپ اسپانیا داشت.

جعفری در این مصاحبه گفت: عراق هرگز در جبهه خصم و دشمنی با ایران نخواهد بود زیرا مخالف سیاست محورها در منطقه است.

وزیر خارجه عراق اظهار داشت: ایران و عراق مشترکات بسیاری دارند از جمله جغرافیای مشترک، این دو کشور حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و علاوه بر اینها مناسبات تاریخی و اجتماعی مشترک بسیاری دارند.

وی افزود: تاکنون ایران نه به عراق حمله‌ای کرده و نه حتی یک وجب از خاک ما را به اشغال خود درآورده است اما نیروی نظامی همسایه شمالی ما (ترکیه) تا ۱۱۰ کیلومتر در عمق خاک ما نفوذ کرده و با وجود مخالفت بغداد با این دخالت‌ها، یک پایگاه نظامی ایجاد کرد.

جعفری در بخش دیگری از این مصاحبه به نیاز کشورش به حمایت اسپانیا به ویژه در حوزه آموزش نیروها و آماده‌سازی نیروهای ارتش و پلیس عراق برای مرحله پس از نابودی داعش در موصل اشاره کرد و گفت: مشارکت اسپانیا در عملیات ضد داعش در موصل و دیگر مناطق عراق همچنان به خوبی ادامه داشته و امکان گسترش این همکاری‌ها در دیگر حوزه‌ها وجود دارد.

در حال حاضر نزدیک به ۵۰ سرباز اسپانیایی بنا به درخواست بغداد مشغول آموزش نیروهای عراقی هستند که در موصل می‌جنگند.hdskh