زمانی که قیمت چای سنواتی به بالای هر کیلوگرم یک هزار و پانصد تومان افزایش یافت؛ قیمت چای کارحانجات نیز به بالای دو هزار تومان رسید؛ این قیمت از سقف هزینه های تولید هر کیلو چای بیشتر بود.

ندای گیلان:زمانی که قیمت چای سنواتی به بالای هر کیلوگرم یک هزار و پانصد تومان افزایش یافت؛ قیمت چای کارحانجات نیز به بالای دو هزار تومان رسید؛ این قیمت از سقف هزینه های تولید هر کیلو چای بیشتر بود.

رئیس سابق سندیکای کارخانجات چای شمال اظهار نمود، مدارک کافی در خصوص واسطه شدن برخی برای فروش چای سنواتی در طول بهره برداری سال گذشته چای وجود دارد.
نعمت یاورزاده در خصوص اظهارات اخیر استاندار گیلان درباره ی چای سنواتی افزود: از سال ۱۳۷۰ با مشکلات چای سنواتی مواجه بودیم، حجم این چای در سال ۱۳۸۸ به حدود ۳۲۰ هزار تن رسید و بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، از آن سال تاکنون بالغ بر ۲۴۰ هزار تن چای سنواتی بدون نظارات از انبارها خارج شده است؛ و متاسفانه استاندار و اداره بهداشت و تولیدکنندگان و سایر نهادهای ذی ربط هیچ گونه اعتراضی در این زمینه ننموده اند.
وی افزود: زمانی که این مقدار چای به فروش رسید قیمت این محصول به کیلویی هفتاد تومان رسیده بود؟! در همان زمان مقرر به فروش ۵۲ هزار تن از چای سنواتی که در اختیار سازمان تعاون روستایی بود مواجه شدیم که بر اساس گزارش این سازمان ۱۲ مرحله مزایده با قیمت پایه دویست تومان برگزار گردید که هیچ خریداری برای این مقدار چای پیدا نشد.
یاورزاده تاکید کرد: ما متقاضی خرید این ۵۲ هزار تن چای به قیمت سیصد و هشتاد و پنج تومان شدیم که بر اساس قوانین و مقررات سازمان تعاون روستایی این خرید و معامله به صورت قطعی انجام شد.
وی افزود: پس از خرید این مقدار چای شروع به فرآوری و صادرات چای شدیم که این امر موجب افزایش قیمت چای به بالای هر کیلو یک هزار و پانصد تومان گردید و این کار به عنوان کارنامه مثبت خود به استانداری و کارگروه چای ارائه شد؛ با این عنوان که یکی از مشکلات مهم و بزرگ کارخانجات چای که پایین بودن قیمت چای سنواتی بوده است حل شده است.
یاورزاده گفت: تا پیش از این کارخانجات چای سازی حتی اگر برگ سبز مجانی به آنان تحویل داده می شد توان تولید چای را نداشتند؟! هنگامی که چای سنواتی به قیمت بالای یک هزار و پانصدتوامان افزایش یافت؛ قیمت چای کارخانجات نیز به بالای دوهزار تومان رسید ؛ که این قیمت از سقف هزینه های تولید یک کیلو چای بیشتر بود. بنابراین برای کارخانجات چای سازی از نظر اقتصادی به صرفه شد که چای را از کشاورزان خریداری کنند ، و از زمان این اقدام حتی یک کیلوگرم چای کشاورز و کارخانجات چای سازی انبار نشد و برگ سبز هم متقاضی خرید پیدا کرد، که رشد چشمگیر خرید برگ سبز چای توسط کارخانجات چای سازی دلیلی بر این ادعا می باشد.
وی افزود: پس از انجام این کار با مقابله استانداری مواجه شدیم، که در تقابل با قرارداد ما بود، سرانجام قرارداد در ۱۷ اردیبهشت سال گذشته یعنی درست در شروع فصل بهره برداری چای فسخ شده؛ و اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان به واسطه برخی از مقامات استان حدود دوازده هزار تن از همان چای را خریداری کردند و از اردیبهشت تا آخر دی ماه سال گذشته این میزان چای را هر طور که نظرشان بود بدون هیچ گونه نظارتی به فروش رساندند.
یاورزاده در ادامه افزود: چون ما خریداران چای از سازمان تعاون روستایی بودیم و قرارداد مکتوب در دست داشتیم بنابر میل باطنی خود برای احقاق حق به قوه قضائیه مراجعه نموده و دادخواست الزام به تحویل باقی مانده از چای را از سازمان تعاون روستایی تنظیم نمودیم؛ و احکام مربوط به اجرای آن را در دست داریم ؛ حالیه با اظهار نظر این چنینی مقامات استان گیلان مواجه شده ایم، که برای چای فروخته شده دوباره تقاضای مزایده مجدد می کنند؟!
از برخی مدیران استان باید پرسید وقتی دویست هزار تن چای بدون عیب و ایراد بوده است و دوازده هزار تن چای سال گذشته نیز هیچ مشکلی نداشته است چرا هم اکنون عیب و ایراد پیدا کرده است؟آیا بعد از بهره برداری احتمالا ایراد آن رفع گردیده است؟ مشکل آنان با چای سنواتی این است که خواهان فروش چای سنواتی به صورت انحصاری هستند تا سود حاصل از بازرگانی چای نصیب خودشان شود.آیا فقط برای مقابله با ما این چای در مقطع زمانی خاص مبری از عیب و ایراد است؟ از نظر این افراد مشکل چای به خریدار بستگی دارد نه به ماهیت چای؟!
رئیس سابق سندیکای کارخانجات چای شمال تاکید کرد: اعلام مشکل دار بودن چای سنواتی که توسط عده ای مطرح می گردد به یک مسئله نخ نما تبدیل شده است.
گفتنی است که استاندار گیلان طی اظهاراتی اعلام کرد که ” سازمان چای باید حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چای سنواتی با اقتدار ظاهر شود”

گیل خبر