حالا و پس از برگزاری با شکوه انتخابات هفته گذشته،عده ای از کاندیداهای شورای شهر رشت که اکثر آنها با آخرین نفر وارد شده به شورا اختلاف رایی چند هزاری دارند،با جمع شدن مقابل فرمانداری رشت مدعی تخلف گسترده در فرآیند برگزاری انتخابات شده اند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا بیست و نهم اردیبهشت با مشارکت بالا برگزارشد.

شهر رشت از پرطرفدارترین کرسی های پارلمان در بین سایر شهرهای گیلان برخوردار است و همین امر سبب شد افراد زیادی از هر قشر و گروه بدون سابقه اجرایی یا داشتن تخصص مرتبط،صرفا جهت کسب شهرت و بخت آزمایی وارد کارزار انتخابات شورای شهر رشت شوند.

نتیجه این شوق و خود بزرگ بینی موجب شد تا پس از بررسی صلاحیت ها حدود 300 کاندیدا(292) از لیست اسامی داوطلبین انتخابات شورای شهر رشت سر دربیاورند.

لیست بلند بالایی که ضمن پراکنده کردن آرافکار را برای شمارش و اعلام نتایج بسیار سخت می کرد.

29 اردیبهشت امسال انتخابات راس ساعت 8 صبح در سراسر ایران آغاز شد و پیش از این کسی فکر نمی کرد،مردم به صورتی مشارکت کنند که پس از چند مرحله تمدید زمان رای گیری و پایان فرایند اخذ رای،تعداد زیادی از مردم هنوز در صف های طولانی پشت درب های بسته حوزه های آخذ رای باقی بمانند.

علی رغم این مشارکت بالا و،همزمانی دو انتخابات و تعداد زیاد کاندیداهای شورای شهر رشت،فرآیند انتخابات در این دوره بسیار با نظم و بدون حاشیه دنبال شد.

فرماندار رشت با تدبیر خردمندانه و از پیش اندیشده شده،برای هر شعبه اخذ رای دو نماینده فرماندار در نظر گرفته بود تا روند انجام کارها با دقت بیشتر انجام شود و طبق بررسی خبرنگاران ما فرماندار رشت با استفاده از قانون انتخابات ریاست جمهوری 2 عضو شعبه معتمد بیشتر جهت کمک به تسریع و دقت در انتخابات سر صندوق ها قرار داد.

همچنین در روز برگزاری انتخابات به دلیل تراکم بالای جمعیت در صف های اخذ رای این شهرستان،حدود 200 نیروی کمکی به سراسر شعب این شهر ارسال شدند تا فرایند برگزاری با سرعت بیشتری انجام شود.

علاوه بر این برخلاف دوره قبل انتخابات شورا که با حواشی زیادی از جمله تاخیر در اعلام نتایج،گم شدن ارای یک صندوق،عدم مطابقت لیست هیئت اجرای و نظارت و به درازا کشیدن تایید نتیجه انتخابات تا مرداد ماه روبره رو بود،شمارش اکثر صندوق های این شهر تا عصر روز بعد از رای گیری به اتمام رسید.جالب اینکه میزان مشارکت مردم رشت نسبت به انتخابات سال 92 بسیار گسترده تر بود.

حالا و پس از برگزاری با شکوه انتخابات هفته گذشته،عده ای از کاندیداهای شورای شهر رشت که اکثر آنها با آخرین نفر وارد شده به شورا اختلاف رایی چند هزاری دارند،با مراجعه به فرمانداری رشت مدعی تخلف گسترده در فرآیند برگزاری انتخابات شده اند.

رسیدگی به شکایات داوطلبین قطعا وظیفه قانونی مجریان انتخابات است،مضاف اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری  آرای مردم حق الناس است و باید به نحو احسن از آن صیانت شود.و شاید کسانی که با فاصله کمی از آخرین نفر قرار دارند در صورت ارائه مستندات برای بازشماری صندوق ها، انتظار تغییری در تعداد آرای خود داشته باشند. اما هیاهوی نفرات آخر لیست نتایج انتخابات نشان از وقوع اتفاقی تلخ در جامعه ما دارد.

ورود ناآگاهانه و ماجراجویانه به یک عرصه و سپس ایجاد اعتماد بنفس کاذب از سوی اطرافیان سبب شده است افرادی که با پرداخت هزینه سنگین برای تبلیغات و جلوه گری در ایام انتخابات به جیب خود و والدین و اقوام،خسارات سنگینی وارد کرده اند ،حالا به دلیل عدم پذیرش شکست سودای گرفتن یکی از کرسی های کلانشهر رشت را در سر بپرورانند.

و چه بهتر اگر در این راه با گرفتن ژست حق به جانب و مصاحبه با مطبوعات و خبرگزاری ها کمی از تلخی شکست خود بکاهند و از این طریق هم شهرتی به دست بیاورند.

یقینا به شکایات تمام نامزدهای انتخابات شورای شهر رشت رسیدگی خواهد شد،اما زیبنده نیست شیرینی مشارکت بالای مردم در یک انتخابات بزرگ به دلیل عدم توانایی پذیرش شکست از جانب تعدادی از نفرات انتهایی لیست اعلام نتایج انتخابات تلخ شود.

یقینا بررسی و یا هرگونه بازشماری زمانی می تواند مورد تایید هیئت اجرایی و نظارت قرار گیرد که به علت نزدیکی آرا به نفرات منتخب با علی البدل امکان جابجایی وجود داشته باشد که این اعتراضات موثر تلقی شده و قابل رسیدگی است و قطعا این موضوع منطقی و عقلانی محسوب می گردد.