وزیر بهداشت درباره منشاء این بیماری در کشورمان گفت: طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است.

به گزارش ندای گیلان،دکتر سعید نمکی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا، درباره کمبودهای ماسک در کشور و تدابیر اتخاذ شده در این زمینه، گفت: متاسفانه ماسک و برخی مواد شوینده و ضدعفونی کننده با کمبود روبرو بودند و این موضوع نیز به دلیل هجمه بیش از حد مردم برای خرید این‌ مواد و البته بی‌انصافی دلال‌ها است که همواره دلال شرایط سخت مردم هستند و نان‌شان در همین گرفتاری‌هاست.

توزیع رایگان ماسک و موادضدعفونی کننده در قم

وی تاکید کرد: ما از مدت‌ها قبل ذخیره ماسک داشتیم و روز گذشته نیز به طور جدی با کمک مقامات امنیتی و قضایی به این موضوع ورود کردیم. امروز نیز این پیام را به مردم شهر قم می‌دهم که برای همه خانواده‌های قم حداکثر تا آخر امشب پکیجی را آماده می‌کنیم که شامل تعدادی ماسک و مایع ضدعفونی ‌کننده و بروشور و پمفلت آموزشی است. این برنامه سپس برای سایر خانواده‌ها نیز اجرا خواهد. بنابراین از امروز ماسک رایگان در این شهر توزیع خواهد شد.

وزیر بهداشت درباره ژنوتایپ کروناویروس در ایران گفت: بررسی‌هایمان در این زمینه ما را به این سمت سوق داد که این ویروس همان کرونای جدیدی است که در ووهان چین مشاهده شده است.

منشاء کرونا در ایران

وی همچنین درباره منشاء این بیماری در کشورمان گفت: طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما یک ستاد مستمری را با عنوان ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت به صورت مستمر تشکیل دادیم که تمام مدیران ارشد حوزه بهداشت، درمان، آموزش و همچنین برخی از همکاران از سازمان نظام پزشکی و برخی دستگاه‌های مرتبط اجرایی در آن حضور دارند، افزود: ما در این ستاد مسایل کل کشور را ارزیابی کرده، خبرها را دریافت می‌کنیم و نظارت‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی را که باید اعمال کنیم، تنظیم، مطرح و ابلاغ می‌کنیم. همچنین برای تسهیل و ساده‌سازی امور مردم و همکاران‌مان در سیستم ارایه خدمات، دستورالعمل‌هایی را که باید ابلاغ کنیم، در این ستاد تدوین و ابلاغ می‌کنیم. همچنین مشکلات مردم و همکاران‌مان در این ستاد ارزیابی و بررسی می‌شود.

وی افزود: در کنار این ستاد، ستادی با عنوان ستاد اجرایی مقابله با کرونا نیز وجود دارد که با دستور رییس جمهور تشکیل شده و مسوولیت آن با بنده است و معاون بنده دبیری آن را بر عهده دارد. در عین حال روز گذشته گزارشی را در شورای عالی امنیت ملی ارایه دادیم و در آنجا بنا بر درخواست ما مبنی بر ایجاد برخی محدودیت‌ها در دسترسی به فضاهای پرجمعیت قرار شد به ما تفویض اختیاری کنند که تصمیماتی که ستاد اجرایی کشوری کرونا اتخاذ می‌کند به اطلاع وزرا، نماینده رییس قوه قضاییه و نماینده رییس کل ستاد نیروهای مسلح برسد و این تصمیمات برای همه دستگاه های اجرایی تصمیماتی لازم‌الاجرا تلقی شود.

نمکی با بیان اینکه از امروز درصددیم که ماسک را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم، افزود: با شهردار محترم و تیم شهرداری جلساتی داشتیم و قرار شد روزی دو مرتبه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو انجام شود. ضمن اینکه در ورودی متروها از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و ماسک رایگان به مردم ارایه دهیم.