محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز دریافتند که عامل اصلی وقوع متاستاز یا گسترش تومورهای سرطانی در بافت سینه، پیوند این سلول‌ها به رگ‌های خون‌رسان و درنتیجه مهاجرت سلول های سرطانی به نقاط دیگر است.

به گزارش ندای گیلانبه نقل از ساینس، تا قبل از این یافته علمی تقریبا تمام محققان بر این باور بودند که تومورهای سرطانی بافت سینه به صورت خوشه‌ای تکثیر شده و مهاجرت می‌کنند، اما طبق آخرین مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکینز مشخص شد که عامل اصلی انتقال‌های سرطانی پیوند آنها با رگهای خون‌رسان است.

محققان به منظور کشف و ارزیابی عملکرد سلولهای سرطانی در پیوند با رگ‌های خونی و انتقال سلول‌های سرطانی از طریق جریان خون برای اولین‌بار  یک آزمایش جالب توجه را شبیه‌سازی کردند.

در این آزمایش، محققان رگ مصنوعی شفافی را درون محلول ژل مانند مملو از سلول‌های سرطانی بافت سینه قرار دادند، سپس آنها با استفاده از دوربین میکروسکوپی متوجه شدند که تومورها پس از یافتن رگ مصنوعی به سمت آن حمله ور می‌شوند.

محققان در جریان آزمایش مشاهده کردند که در برخی مواقع بافت تومور دیواره رگ را سوراخ کرده اما در بیشتر موارد سلول‌های سرطانی با اتصال به سلول‌های دیواره رگ‌های خونی به جریان خون دسترسی پیدا می‌کنند.

در این یافته علمی قابل تقدیر مشخص شد که سلول‌های سرطانی با هوشمندی تمام پس از اتصال به رگ‌های خونی به جریان خون راه پیدا می‌کنند.

محققان اظهار کردند: این مطالعه پیرامون نحوه متاستاز یا مهاجرت سلول‌های سرطانی در بافت سینه است و شواهد لازم برای اثبات این نظریه در مورد سایر سرطان‌ها موجود نیست.