پیروی مذاکرات حضوری در مجلس شورای اسلامی مبنی برآمادگی اینجانب جهت همکاری و ارائه اطلاعات لازم در خصوص پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه به شرح ذیل به اطلاع می رسانم.

ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس نهم که  طی ارسال نامه ای پیشنهادات و توصیه هایش را پیرامون مشکلات و معضلات دو شهرستان فومن و شفت برای حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری ارسال کرد.

متن کامل این نامه که در ۴ فصل تنظیم شده است به شرح ذیل است:

منتخب مردم شریف شهرستانهای فومن و شفت
حجت الاسلام جناب حاج مهدی افتخاری
باسلام و احترام با درود برارواح تابناک شهیدان وروح امام راحل و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی
جادارد مجددا از حضور مردم عزیز شهرستانهای فومن و شفت در دهمین دوره ی انتخابات تقدیرو تشکر نموده وانتخابات جنابعالی را تبریک عرض نماییم. پیروی مذاکرات حضوری در مجلس شورای اسلامی مبنی برآمادگی اینجانب جهت همکاری و ارائه اطلاعات لازم در خصوص پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه به شرح ذیل به اطلاع می رسانم.
فصل اول: مراکز دانشگاهی
۱:الحمدا… با پیگیری های انجام شده فومن و شفت هم اکنون به یکی از قطبهای دانشگاهی استان گیلان تبدیل شده و نیاز به حمایت و پیگیری های جدی دارد.
پروژه دانشگاه آزاد فومن وشفت ساختمان مرکزی آن در ۴ طبقه در ورودی شهر احداث گردیده ونیاز به تامین اعتبار وتسهیلات داردتا ان شاء ا.. درآخر سال جاری به بهره برداری برسد.هم اکنون دارای ۱۶۰۰نفر دانشجومی باشد.

۲:احداث پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی وهتل در زمین دانشگاه آزاد شفت است که طراحی شده وتصویب گردیده ومقرر شده است،این پروژه برای استانهای گیلان،مازندران وگلستان با بودجه اولیه ۲۰میلیارد تومان احداث گردد،نیاز به پیگیری دارد،لازم به توضیح است زمین ۳هکتاری و دیوارگذاری گردیده وسند آن به نام دانشگاه ثبت شده است.

۳:پروژه جدید دانشگاه پیام نور فومن که شروع شده و با پیشرفت ۵۰درصد در ۴ طبقه احداث گردیده نیاز به پیگیری دارد. قرار است ان شاءا… تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.هم اکنون دارای تقریبا ۷۰۰نفر دانشجومی باشد.
ضمنا قرار است از جاده فومن رشت گل افزان از مسیر برق فشار قوی تا ورودی دانشگاه پیام نور بلواربه طول ۴۰۰متر احداث گردد هم اکنون از راه فرعی خطیب گوراب استفاده می گردد.

۴:درخصوص احداث دانشگاه پیام نور شفت متاسفانه شوراء و شهرداری که براساس صورتجلسه قرار بود زمین برای دانشگاه در اختیار بگذارند موفق نشدند تا اینکه درسال ۹۴ با پیگیری های انجام شده توسط خیرین محترم خانواده راد زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر درداخل شهر شفت جهت احداث دانشگاه پیام نور اهداء گردیده است،نیاز به پیگیری و شروع پروژه دانشگاه تعداد ۸۰۰نفر دانشجو در حال تحصیل می باشند.

۵:دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران است که هزینه جاری در سال ۹۵ به مبلغ یک میلیارد  تومان اعتبار داردونیاز است از محل تملک دارایی ها نیز مبلغ یک میلیارد تومان تامین گردد،هم اکنون در سه رشته کارشناسی و ارشد تعداد ۵۰۴ نفر دانشجو دارد.

۶:زمین به مساحت ۶٫۵ هکتاری درروستای شیر زیل جهت احداث استادیوم ورزشی ۱۲۰۰۰ نفره بنام دانشکده فنی وچهار سالن ورزشی چند منظوره تملک گردیده و درسال ۹۴ دیوار گذاری آن شده است،نیاز است جهت احداث توسط آقای مهندس موسوی رهپیما و خیرین محترم خارج از کشورحمایت مورد اکرام واحترام قرار گیرند.

برآورد هزینه اولیه برای این پروژه توسط خیرین محترم مبلغ ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری و هزینه پیش بینی شده است،نقشه برداری طراحی و دیوار گذاری انجام شده است.

۷: ضرورت احداث موسسه تحقیقاتی کشاورزی شهرستان شفت زیرمجموعه دانشگاه گیلان که مصوبه هیئت امناء را نیز دارد،نیاز به پیگیری دارد.با توجه به این که زمین ۷ هکتاری توسط خیر محترم آقای مهندس ییلاقی برای این امر اهداء گردیده است نیاز به پیگیری و هماهنگی لازم دارد.با توجه به اینکه گیلان قطب کشاورزی می باشد،نیاز به ترویج،پژوهش،تحقیق و آموزش واصلاح نژاد در زمینه کشاورزی از ضرویات استان می باشد.

۸:دانشکده گردشگری با پیگیری های چند ساله و گرفتن مجوزآن از هیئت امناء و وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشدو دکتری اخذ گردیده است و نیاز به پیگیری جدی برای شروع کلاس ها دارد.

ضمنا در جنب کارخانه غفاری مدرسه پیش دانشگاهی از آموزش و پرورش به مدت ۵سال جهت شروع کاردانشکده اجاره گردیده است و زمین ۷هکتاری در روستای پیش حصار مسیر اصلی جاده فومن -ماسوله تملک درسال ۹۴ دیوار گذاری گردیده احداث دانشکده درسال ۹۵شروع گردد،این دانشکده دولتی است و زیر مجموعه دانشگاه گیلان می باشد،سند زمین نیز بنام  دانشگاه گیلان شده است.از محل ماده ۱۸۰  ۳۰۰میلیون تومان اعتبار نیز پیش بینی شده است.

۹:پروژه مجموعه اداری و آموزشی ساختمان فنی و حرفه ای شهرستان شفت با پیشرفت فیزیکی ۷۰٫/. می باشد که تاکنون حدود۱/۵ میلیارد تومان هزینه گردیده است،نیاز به اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی دارد،انشاا… قرار است تا آخ سال جاری ۹۵ بهره برداری شود.

۱۰: موسسه آموزشی فنی وحرفه ای شهرستان فومن وابسته به وزارت کار،رفاه و تعاون می باشد،که هم اکنون در چند رشته دانشجو دارد و نیاز به کمک مالی جهت تکمیل فضای آموزشی در مرکز آن می باشد،تقویت افزایش رشته ها از ضرورتهای این مرکز می باشد.هم اکنون در فنی حرفه ای گشت کلاسها دایر می باشد.

۱۱:دانشکده علمی- کاربردی خانه کارگر شهرستان شفت واقع در لیشاوندان نیاز به حمایت های اداری و سیاسی دارد،هم اکنون فعال است و حدود ۱۰۰۰ نفر دانشجو داردساختمان اداری و آموزشی احداث گردیده است.

۱۲: دانشکده دامون که توسط اساتید محترم دانشگاهی (موسسین) راه اندازی شده است،بیش از ۱۰۰۰نفردانشجو دارد،نیاز به حمایت و اخذ تسهیلات دارد،البته زمین آن توسط مسکن وشهرستان استان تامین گردیده است.برای احداث نیاز به کمک و تسهیلات دارد.

۱۳:مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی که در سال گذشته حکم تخلیه ساختمان آن صادر و موقتا در مدرسه سند مستقر هستند،ضمنا زمین به این مراکز واگذار شده است.برای احدث ساختمان باید اقدام شود.

فصل دوم: عمرانی
۱:با پیگیری های انجام گرفته علی رغم تحریم و نبود منابع مالی در سالهای ۹۳ و ۹۴ در حوزه آسفالت راههای روستایی تعداد ۱۰۳ روستا عملیات آسفالت در دو شهرستان صورت گرفته و بیش از ۱۶۰ کیلومتر آسفالت راههای روستایی و روکش انجام گرفته است .براساس قرار داد سه جانبه مقدار ۴۰ کیلومتر آسفالت برای ۳۴ روستا سال جاری ۹۵ از طرف اداره کل راه و شهرسازی و حدود ۳۰ کیلومتر توسط بنیاد مسکن که قرار داد آن بسته و قیر مورد نیاز نیز تامین گردیده است برای ۲۲ روستا اقدام گردد.لازم به توضیح است از ماده ۱۸۰ بودجه سال ۹۴ مبلغ حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبارپیش بینی شده است که تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.این اعتبار بیشتر مربوط به راههای روستایی دوشهرستان می باشد.

۲: هم اکنون شهرستان های فومن و شفت با ۸۲٫/. مقام اول در گیلان را دارا می باشد.همانطور که اطلاع دارید،پل ورودی شهر پس از ۱۲ سال تعطیل بودن با پیگیری های اینجانب شروع گردیده و در دوفاز زیر گذرو روگذر در حال اجراءاست و فاز دوم آن آزادسازی ملک های اطراف حدود بیش از ۱۲ هکتار زمین است که اعتبار زیادی را نیاز داردو درخصوص چگونگی اجراء در سال دوم نمایندگی بنده مکاتبه نمودم،چرا که دغدغه مردم بود، لکن وزارت راه و شرکت مشاورین و سازمان توسعه راههای کشور همین نقشه  وطرح را تایید کردند،لذا با پیگیری اینجانب پروژه زنده شد و امسال ۵۳ میلیارد تومان این طرح اعتبار دارد.
از جمله ۴ بانده نمودن فومن –  سراوان می باشد، لازم به توضیح است که اکنون بیش از ۳۰۰۰ پروژه ملی در کشور تعطیل شده،به دلیل نداشتن اعتبار مالی هرگونه اقدام و پیگیری احساسی منجر به تعطیلی پروژه می گردد. برای اینکه متولیان از خدا می خواهند،این پروژه تعطیل و اعتبار آن را در جای دیگر هزینه نمایند.

۳:با پیگیری ها صورت گرفته در سالها ی ۹۲ و ۹۳ چهل روستا ازنعمت گاز برخوردار شدند.با توجه به دستور وزیر محترم،دستور گاز رسانی دیگر روستاها در سال ۹۴ براساس بند ق لایحه بودجه به مناقصه گذاشته شد و توسط شرکت گاز گیلان تعداد ۱۰۷ روستاهای فومن و شفت در ۷ خوشه به هفت پیمانکار واگذار گردید که در دهه ی فجر تعداد ۵۷ روستا با حضور استاندار محترم و مدیر عامل شرکت گاز کشورافتتاح گردیدو۴۰ روستای دیگر نیز تاکنون ۳۰روستا بهره برداری و۱۰ روستای باقی مانده تا دومای آینده به بهره برداری خواهد رسد،بنابراین کل روستاهای فومن از نعمت گاز برخوردار می باشند،بجز شهرک تاریخی ماسوله.

۴:کلیه روستاهای شهرستان شفت از نعمت گاز برخوردار اند،بجز روستاهای چنارودخان-لاسک بالا وپایین – ویسرود-کلوان-درودخان-طالقان-امام زاده ابراهیم که انشاا.. با پیگیری جنابعالی در سالهای آینده از این نعمت برخوردار خواهند شد.

۵: در حوزه آبرسانی روستاها باید به اطلاع برسانم که اولویت کاری سال ۹۵ دربرنامه مجلس شوارای اسلامی بوده که برای این هدف از صندوق خیره ارزی مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برداشت نموده است وقرار است حداقل حدود ۴۲ روستاهای فومن وشفت در برنامه آبرسانی طرح شرق و غرب در سال جاری اجرائی وشروع گردد؛نیاز به پیگیری و همکاری و اولویت کاری باید باشد،تامین آب شرب سالم از دیگرپروژه هی مهم به نظر می رسد.

۶:پروژه ملی طرح آبرسانی به شهرهای فومن،صومعه سرا وشفت تاکنون بیش از ۲۶ میلیارد تومان هزینه گردیده وآب شهر فومن در دهه فجر امسال با حضور استاندار محترم مورد بهره برداری قرار گرفت، لیکن خط انتقال به شهر شفت و احداث مخزن ذخیره آن باید در سال جاری عملیاتی گردد وانشا ا… برای سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

فصل سوم: مراکز بهداشتی ودرمانی
درسال ۹۳ و ۹۴ برای کلیه خانه های بهداشتی تجهیزات اولیه واداری مناسب خریداری گردیدند،تعداد حدود ۲۲خانه بهداشت در دوشهرستان تامین اعتبار گردیدواحداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است،تعداد ۶ مرکز درمانی تعمیرات اساسی صورت گرفت که عمدتا در مراکز پر جمعیت و دهستانها واقع شده اند؛ مرکز اورژانس ماکلوان افتتاح گردیدوسه دستگاه آمبولانس تحویل اورژانس وبیمارستان گردیده است؛ جهت تامین سلامت و امنیت مسافران در شفت پایگاه اورژانس راه اندازی وپایگاه دوم اورژانس در چوبر احداث گردیده است.در مسیر پرتردد جاده ماسوله مرکز امداد جاده ای هلال احمر در شهر ماکلوان احداث ومجهز به آمبولانس ومورد افتتاح قرار گرفت.مقرر گردید جهت تامین امنیت مسافران مسیر قلعه رودخان پایگاه اورژانس احداث گردد، نیاز به پیگیری جنابعالی دارد.

۲:بیمارستان امام رضا شفت،احداث،تجهیزو راه اندازی وباحضور وزیر محترم مورد افتتاح قرارگرفته است،تمامی بخش های آن راه اندازی وفعال می باشد،جمعا مبلغ ۱۶میلیارد تومان هزینه گردیده است.

۳:بیمارستان نیاز به رئیس دارد، تنها راه اندازی اتاق عمل در اولویت کاری شما باشد،ضمنا جهت شبکه بهداشت شفت در مکان قبلی ۴ طبقه ساختمان طراحی نقشه آن آماده است باید پیگیری نمایید تا اجرائی شود.

۴: بیمارستان امام حسن مجتبی در سال ۹۴ بخش مردان و زنان تعمیرات آن انجام گرفت و تجهیزات پزشکی،اتاق عمل،تجهیزات اداری-تخت و سایر ملزومات تامین گردیده است.

باتوجه به بازدید وزیر اقای دکتر هاشمی مقرر گردیده است ۱”دستگاههای سی تی اسکن برای سرویس دهی به بیمارستان های غرب گیلان خریداری و نصب گردد و نیاز به پیگیری دارد ۲”دستور  وزیر مبنی بر تعمیر اساسی در خصوص بخش اورژانس داده شده است،نیاز به پیگیری دارد. علیرغم فضاسازی غیرمنصفانه به صورت میانگین ماهانه دربیمارستان فومن حدود۱۵۰ عمل جراحی صورت می گیرد.

۵:سال ۹۴ با پیگیری های انجام شده جهت اجراء چند پروژه عمرانی مرکز درمانی اعتبار مصوب گردیده وپیمانکاران آن انتخاب شده اند.
۶:مرکز تخصصی درمانی شهر فومن با اعتبار یک میلیارد سیصد میلیون تومان در محوطه بیمارستان سابق هم اکنون در حال اجرا می باشد.

۷:احداث مرکز درمانی لولمان زمین آن توسط خیر محترم اهداء گردیده است و اعتباری حدود ۸۰۰ میلیون تومان دارد.

۸: احداث مرکز درمانی دهستان گشت اعتباری به مبلغ ۸۰۰میلیون تومان که زمینی حدود ۳۰۰ متر توسط خیر محترم جناب آقای عباس مجیدیان اهداء که به زمین قبلی اضافه گردیده هم اکنون پروژه شروع شده است نیاز به پیگیری دارد.

۹:احداث مرکز درمانی رودپیش که مبلغ ۸۰۰میلیون تومان اعتبار داردو در مرحله انتخاب پیمانکار است باید پیگیری گردد تا همه ی این مراکز در دهه فجر امسال افتتاح شود

فصل چهارم: آموزشی و ورزشی

۱:باتوجه با پیگیری ها ی انجام شده مدارس جدیدی در سال ۱۳۹۴ مورد بهره برداری قرار گرفت از جمله مدرسه امیر کبیرسابق مدرسه فاطمیه (جامعه یاوری) مدرسه کرد محله و مدرسه خیر ساز شبانه روزی امام رضا (ع) پروژه جدیدی بنام حضرت آیت ا.. بهجت فومنی را بعنوان بزرگترین مجتمع آموزشی گیلان شروع کردیم که حدود یازده هزار متر مربع زیر بنا دارد این پروژه دارای سالنها و امکانات بسیار زیادی می باشداکنون در حال احداث در محوطه مدرسه هنرستان فنی فومن می باشدنیاز به اعتبار مجددو حمایت و پیگیری دارد.

۲:در شهرستان شفت نیز ازجمله مدرسه شهید بهشتی که سالها رها شده بود تکمیل و بیش از یک ونیم میلیارد هزینه شده مورد افتتاح قرار گرفت مدرسه جیرده پسیخان و مدرسه مرکز دهستان چوبر پروژه مدرسه مرکز دهستان جیرده و مدرسه چکوسر در دست اجراءمی باشد به ویژه پروژه استخر شنای فرهنگیان شهرستان شفت با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد نیازبه پیگیری و تامین اعتبار دارد

۳:سالن ورزشی شهر شفت در سال ۹۴ بازسازی شد وهمچنین زمین فوتبال فنس کشی و سالن ورزشی جدیدحجاب نیز افتتاح گردید

۴:در خصوص سالنها و مراکز ورزشی باید به اطلاع برسانم دهستان های گشت-شهر ماکلوان-گوراب پس-نصیرمحله-چوبرو شهر احمدسرگوراب دارای سالن ورزشی می باشددهستان جیرده و ملاسرا در شفت نیاز به احداث سالن ورزشی دارندبا همکاری شورا و دهیاران باید زمین تامین گرددو در اولویت کاری قرار بگیردو در فومن نیز دهستان آلیان و لولمان جهت احداث سالن اقدام گردد،لولمان دارای زمین می باشدلکن آلیان فاقد زمین بوده باید از مردم و با منابع طبیعی زمین گرفته شود،برای سالن ورزشی رودپیش تاکنون مبلغ چهار میلیون اعتبار گذاشته شده است،برای تکمیل سالن رودپیش وماکلوان با پیشرفت فعلی نیاز به تامبن اعتبار می باشد

۵:در خصوص استادیوم ۵۰۰۰نفره فومن که به دلیل نبود اعتبار تعطیل گردید مقرر شده است که توسط خیرین وزارت ورزش و جوانان تکمیل گردد،بیش از ۳۰۰ پروژه رها شده ورزشی وجود داردکه مقرر شده حدود ۶۰ پروژه به خیرین جهت تکمیل واگذار شودکه یکی از آنان استادیوم فومن می باشد نیز به پیگیری جدی نیاز دارد موارد فوق اهم از پروژه هایی است که نیاز بود اطلاعات آنان را دراختیار شما بگذارم تا پیگیری لازم صورت گیردب رخلاف اظهار برخی از افراد مغرض و بد خواه که در مصاحبه ها وسخنرانی های خود که بنده را متهم می نمودند که عاشوری نمی گذارد و معاونین و جناب آقای دکتر نوبخت و سرکار خانم ابتکار گذاشته شده است مقرر گردیده است در اسرع وقت نظر موافق محیط زیست ابلاغ و عملیات سد لاسک شروع گردد نیاز به پیگیری دارد.

۶: شهرستانهای فومن و شفت دارای پتانسیل های بالای در حوزه گردشگری می باشند.شهرستان شفت دارای امام زاده ابراهیم وتنها شهرک چوبی کشور جای کار بسیار دارد. در سالهای ماضی در خصوص جاده-برق-آب-تلفن وبهسازی توسط بنیاد مسکن اقداماتی انجام گرفته لکن هنوز نیازمند کارهای فراوانی است که بایددر اولویت کاری قرار گیرد. همچنین بقعه متبرکه امام زاده اسحاق و خیرالنساء که در سالهای گذشته برای آسفالت جاده -برق رسانی-آب رسانی بهسازی توسط بنیاد مسکن اقدامات مهمی انجام گرفته و کمک و مساعدت به بازسازی دو حرم شریف بسیار ضروری به نظر می رسد با توجه به جاذبه گردشگری با محوریت زیارتی برای شهرستان به لحاظ فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم می باشد.

۷:شهرستان فومن نیز با دارا بودن شهرک تاریخی ماسوله و دژ تاریخی قلعه رودخان مزیت منطقه را افزون نموده تا جایی که سالانه میلیونها مسافر به این شهرستان سفر می نمایند. برای زیر ساخت های این دو مکان کارهای مفیدی انجام گرفته ولی کافی نیست لازم است مسائل عمرانی و بهداشتی خصوصا برخوردو نحوه پذیرایی ومهمان نوازی به هتل داران و مسافر کاشانه ها وکسبه و فروشندگان آموزش داده شود.
اتاق اصناف این دو شهرستان در این زمینه کارهایی را شروع نموده ولی کافی نیست. حقوق مسافر و گردشگر باید رعایت شود تا جذب شود و دیگران را به منطقه دعوت نماید

۸:جهت اشتغال جوانان ایجاد واحدهای جدید صنعتی و راه اندازی شرکت فولاد که به دلبل اختلاف شرکا در این چندساله پیشرفت نداشته ،باتوجه با تعیین تکلیف و آمدن سرمایه گذار جدید نیاز است پیگیری گردد وبا توجه با فضای کشور و رفع تحریم ها لازم است سرمایه گذارانی جهت رونق شرکت های صنعتی فومن و شفت دعوت گردد

درپایان بهروزی و سلامتی مردم عزیزشهرستانهای فومن و شفت و توفیق و خدمت وسلامت جنابعالی را از خداوند بزرگ مسئلت می نمایم.کاسپین