وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به بان کی مون، توجه دبیرکل سازمان ملل را به نمادهای فراگیر و بسیار آزار دهنده اسلام هراسی که پس از اقدامات تروریستی اخیر تشدید شده‌اند، جلب و نگرانی ایران نسبت به رشد تروریسم در جوامع غربی را اعلام کرد.

 

به گزارش ندای گیلان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد،  توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به نمادهای فراگیر و بسیار آزاردهنده اسلام هراسی که پس از اقدامات تروریستی اخیر تشدید شده‌اند، جلب کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه اعلام کرده است که آدم کشی‌های غیر قابل توجیه توسط اعضاء یک گروه تروریستی خشن و بدنام – که دلیل وجودی و علل ظهور آنها به مثابه یک کنشگر در منطقه ما بر همگان آشکار است – توسط مسلمانان در سراسر جهان، به شمول دولت‌ها، نهادها و مقامات مذهبی، جامعه مدنی و شخصیت‌های برجسته، به گونه‌ای صریح و بی ابهام  محکوم شده است، و این واقعیت که اینگونه دست یازی به خشونت جایی در اسلام و تعلیمات متعالی آن ندارد و برای مسلمانان نیز قابل قبول نیست، محل شک و تردید نیست، هر چند که عاملین و حامیان اسلام هراسی آن را بگونه‌ای دیگر بنمایانند.
ظریف در ادامه افزوده است: نگرانی ما، در جمهوری اسلامی و در دنیای اسلام، شیوع دوگانگی معیار در قبال دفاع از اصل «آزادی بیان» است که از احترام جهانشمول برخوردار است.
وزیر امور خارجه کشورمان با ارائه نمونه‌ای در تبیین نقطه نظرات خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: شاید برای شما جالب باشد که در سال 2008 سردبیر همان مجله به کارتونیست مجله دستور داد تا به خاطر مطلبی که «ضد یهودی» قلمداد شده بود نامه معذرت خواهی بنویسد، و آنگاه که او از انجام این دستور سر باز زد بلافاصله از مجله اخراج شد. چنین رویکرد و عزمی در مورد کاریکاتورهای موهن مکرّر متضمن بدنام کردن مسلمانان و اهانت به ارزش‌های اسلامی که در آن مجله و دیگر نشریات مشابه در اروپا منتشر شده‌اند و موجب تشدید تنش با جامعه مسلمانان در فرانسه و در جهان اسلام شده هرگز مشاهده نشده است. هم چنانکه همه ما در دوران اخیر شاهد بوده‌ایم، تهاجم آشکار علیه ارزش‌های مذهبی مسلمانان، چه در مورد شخص پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم و یا تعلیمات و ارزش‌های اسلامی، در جوامع مختلف غربی، چه از جانب محافل و شخصیت‌های سیاسی، رسانه ها و دنیای مجازی، با کمال تاسف به گونه‌ای موضوعی عادی شده است.

 

 

 

 

 

ظریف در بخش دیگری از این نامه اضافه کرده است:این پدیده ذاتا خطرناک تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی، تهدیدی علیه فضا و محیط انسانی و روابط مسالمت آمیز بین دولت‌ها و ملت‌ها که به شدت مورد نیاز است و نیز تهدیدی علیه ضرورت توسل همه به گفت‌وگو، تفاهم و مدارا بین مجموعه متکثر قومیت‌ها، ادیان و نژادها در دنیای کنونی ما به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نامه خود به دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند: اکنون غرب و به ویژه اروپا، فراتر از اقدام لازم و فوری در تقبیح و محکوم کردن اقدامات خشونت زبانی و عملی، می‌باید در درون خود به جستجوی علل بنیادینی برخیزد که چرا تعداد قابل توجهی از افراد و گروه‌های طرفدار ایدئولوژی‌های افراطی و دخیل در انجام اقدامات سبعانه و خشونت زشت، در اروپا و در مقیاسی بزرگتر در عراق و سوریه، اتفاقا نسل دوم اروپایی هستند. این پدیده عجیب و ظاهرا غیر قابل تبیین نمی‌تواند صرفا اتفاقی باشد و نیز نمی‌تواند به آسانی بی اهمیت قلمداد شده و یا سرپوش نهاده شود. این پدیده بخشی لاینفک از واقعیت سیاسی در اروپا به شمار می‌رود، و نمایانگر نشانه‌هایی از یک بیماری اجتماعی و سیاسی عمیق‌تر در این جوامع و به ویژه سیاست‌های جاری در قبال اقلیت‌های مسلمان و ارزش‌ها و مقدسات آنها است.

ظریف در ابراز نگرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رشد تروریسم در نسل دوم متولدین و پرورش یافتگان در جوامع غربی افزود: ادامه  تحلیل‌های اخیر، که عمدتا به خاطر آهنگ بالای استخدام تروریست در اروپا و آمریکای شمالی صورت گرفته است، حاکی از ناتوانی نظام‌مند این جوامع است که به حاشیه سازی، از خود بیگانگی و محرومیت این جوامع اقلیتی و اعضاء آنها و به طور مشخص نسل دوم که در جوامع غربی متولد و بزرگ شده و به مدرسه رفته‌اند، انجامیده است. این واقعیت که تروریست‌های داعش که غیر نظامیان بیگناه را سر می‌برند و با احساس رضایت و شعف بیمارگونه سر بریده گروگان‌های خود را به نمایش می‌گذارند به زبان‌های اروپایی با لهجه بومی سخن می‌گویند گیج کننده و در عین حال ترسناک است. نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی دیگران، چه کشورهای اسلامی، چه برخی حکومت‌ها که سیاست‌شان نامقبول است و یا بدتر از آن، اسلام به مثابه یک دین، حتی اگر از منظر سیاست داخلی این کشورها مصلحت آمیز به نظر برسد و یا واجد منافع کوتاه مدت باشد، اصلا قانع کننده نیست و نمی‌تواند به مشکلات جدی در سطح جامعه ذیربط و اکنون در سطح جهانی بپردازد.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح هدف خود از نگارش این نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: هدف من از نگاشتن این نامه صرفا اعتراض به تجلیات آشکار دوگانگی معیارها و یا ایراد گیری به سیاست‌های عمیقا مورد حمایت این یا آن دولت و جامعه نیست، بلکه طرح این نگرانی‌ها با جنابعالی هدف جدی‌تری را تعقیب می‌کند.
ظریف در ادامه این نامه افزوده است: با عنایت به توانایی‌های نهادی سازمان ملل متحد و نیز این واقعیت که به عنوان دیپلمات چند جانبه‌ای که هنوز به ظرفیت‌های قابل توجه این سازمان باور دارد، همچنان امیدوارم که ملل متحد و ظرفیت‌ها و سازوکار‌های آن را بتوان برای تاثیرگذاردن بر موضوعی با اهمیت و آثار و عواقب بین‌المللی به کار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دو پیشنهاد ایران که بعنوان 2 قطعنامه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسده است، تاکید کرد: دو پیشنهاد ایران، یعنی «گفت‌وگوی بین تمدن‌ها»  (قطعنامه شماره 6 مجمع عمومی پنجاه و ششم) و «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» (قطعنامه شماره 127 مجمع عمومی شصت و هشتم)– که هر دو توسط مجمع عمومی ملل متحد به تصویب رسیده اند – می‌توانند چارچوب نهادی لازم برای این تلاش را فراهم کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان در غرب اضافه کرد: اخیرا در پیامی که افتخار دارم متن آن را ضمیمه این نامه کنم، آیت‌اللّه خامنه ای در شروع گفت‌وگو با جوانان در غرب پیرامون این موضوع بسیار مهم پیشگام شدند.
ظریف افزود: عمیقا باور دارم که ما می باید بگونه ای عاجل به خرد جمعی مان، در سطح بین المللی و بمنظور یافتن راه های عملی در این زمینه توسل جوئیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ضمن اظهار علاقه برای اطلاع یافتن از ابتکار قاطعانه‌ای که دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه مبذول خواهد داشت، آمادگی خود برای تبادل نظر بیشتر در مورد این موضوع خطیر را اعلام کرده است.