بنیانگذار بازیافت پسماند ایران گفت: اطمینان دارم که اگر از شهردار رشت حمایت صورت گیرد، با طرحی که در کرمانشاه و سایر استانها عملیاتی گردیده است، معضل پسماند استان گیلان و شهر رشت برای همیشه مرتفع خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، هایده شیرزادی، متولد ۱۳۳۸ در گیلانغرب کرمانشاه و کارآفرین و فعال محیط زیست ایرانی است.
وی در کرمانشاه زندگی می کند و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی بین‌المللی از دانشگاه کاسل آلمان و دکترای اکولوژی (شاخص مدیریت پسماند) از دانشگاه کاسل آلمان بوده و همچنین مؤسس و مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه است.
او را مادر زمین نام نهاده اند.
همسر او مسرادموند اهل آلمان بوده و جوایزی همچون لمپگزجایزه‌هاجایزهٔ ملی محیط زیست (۱۳۸۲)،


جایزهٔ شاخص مدیریت پسماند کشور به پاس نوآوری در اجرای طرح‌های مدیریت پسماند (۱۳۸۳ و ۱۳۸۴)،
کارآفرین برتر ملی به‌دلیل فراهم کردن زمینهٔ ۷۰۰ شغل (۱۳۸۵)،
انتخاب به‌عنوان بانوی نخبهٔ کشور، به پاس مطالعات علمی-کاربردی مدیریت پسماند ۷۰ شهر و ۲۰۰ روستا (۱۳۸۶)
کارآفرین نمونه و دریافت لوح تقدیر در همایش کارآفرینی و کسب و کار زنان در حوزهٔ محیط زیست انجمن زنان کارآفرین را کسب کرده است.
طرح‌های بازیافت زبالهٔ شرکتش در کرمانشاه دفن زباله‌های شهری را به‌طور نسبی قطع کرده است.


او در دربارهٔ تحصیلاتش می گوید: «در سال ۱۳۶۴ عازم آلمان شدم. ابتدا زبان آلمانی را یادگرفتم و چون مدارک تحصیلم در ایران برای ادامه تحصیل در آلمان مورد قبول قرار نگرفت، در یک دبیرستان آلمانی ثبت نام کرده و دوباره دیپلم گرفتم و در رشته مهندسی کشاورزی بین‌المللی تحصیل کردم. با این هدف که وقتی به ایران برگشتم بتوانم تجربه‌هایم را در بخش کشاورزی نوین به کار ببرم… تصمیم گرفتم در رشته اکولوژی حفاظت محیط زیست (شاخص مدیریت پسماند) ادامه تحصیل بدهم تا بتوانم موضوع را بهتر توجیه کنم.»
به گفتهٔ شیرزادی، روش‌های بازیافت پسماند در کشورهای صنعتی قابل استفاده برای مدیریت پسماند کشورهای در حال توسعه مثل ایران نیست؛ بنابراین او موضوع دکترایش را در دانشگاه کاسل آلمان به حل این مسئله اختصاص داد. سال ۱۳۷۵ در بازگشت به ایران مجوز ساخت واحد بیوکمپوست را از وزارت صنایع برای استان کرمانشاه گرفت اما تا سال ۱۳۷۷ نتوانست موافقت شهرداری کرمانشاه را جلب کند: «با پیگیری‌های فراوان در سال ۱۳۷۷ مسئولان وقت شهرداری کرمانشاه تصمیم به مشارکت در اجرای طرح گرفتند و شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه را راه‌اندازی کردیم که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید.»


مهناز افضلی فیلم مستند مادر زمین را دربارهٔ زندگی و کار هایده شیرزادی برای مجموعهٔ کارستان ساخته است.
با سرچ ساده اینترنتی نام هایده شیرزادی به عظمت کار وی و خدمت او به کشور پی خواهید برد.
شیرزادی که به دعوت دکتر ناصر حاج محمدی، شهردار کلانشهر رشت با دکتر نوبخت دیدار کرده و با تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، جهت بهره گیری از ظرفیت ایشان برای حل معضل پسماند در گیلان به جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور استاندار گیلان و سایر مدیران کل دستگاه های عضو برگرار شد، دعوت شده و به توجیه طرح خود و ارائه طریق برای رفع مشکل پسماند رشت و گیلان ظرف مدت شش سخن گفت.


وی در حاشیه این نشست که در محل استانداری گیلان برگزار گردید، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ندای گیلان گفت: با توجه به شناختی که از سال ۸۰ در وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداریها با دکتر ناصر حاج محمدی دارد و تنها حامی وی در جهت حمایت این طرح در سطح شهرهای کشور برای حل مشکل زباله و پسماند در آن دوران بوده است، گفت: اطمینان دارم که اگر از شهردار رشت حمایت صورت گیرد، با طرحی که در کرمانشاه و سایر استانها عملیاتی گردیده است، معضل پسماند استان گیلان و شهر رشت برای همیشه مرتفع خواهد شد.
شیرزادی با بیان اینکه بسیاری از رفع مشکل پسماند شهرهای کشور مدیون حمایت های دکتر حاج محمدی از طرح ما در گذشته بوده است افزود: به دلایل نامعلومی چند سال پیش، سازمان پسماند و مجموعه شهرداری رشت از اجرایی شدن طرح موفق ملی ما در رشت جلوگیری کردند!
وی افزود: ما تضمین می دهیم بعد از شش ماه دفن زباله در گیلان را قطع کنیم و این مستلزم حمایت دستگاه های تصمیم گیر و حمایت از شهردار رشت در این حوزه است.
وی با ابراز تاسف عمیق طی بازدیدش از سایت زباله سراوان گفت؛ فاجعه زیست محیطی طی سالیان متمادی در گیلان به وقوع پیوسته و کاملا شرایط بحرانی و بیماری دارد.
شیرزادی تصریح کرد: امروزه دفن زباله در دنیا منسوخ گردیده، چرا که دفن همانند نگهداری یک بیمار همیشگی با هزینه های بسیار گذاف است
مادر زمین با بیان اینکه حداقل چهار سال زمان ساخت زباله سوز با سرمایه گذاری بسیار بالا است بیان داشت؛ زباله های ایران که از میزان رطوبت و تری بالای هفتاد درصد برخوردار است قابل سوزاندن نیست.
وی افزود: اجرای زباله سوز ۲۷ برابر بیشتر از طرح موفق وی هزینه بردار بوده که هزینه های مدیریت و نگهداری آن نیز ۲۰ برابر بیشتر است.
شیرزادی با تاکید بر اینکه زباله سوز موجب کاهش زباله شده و ۲۵ درصد خاکستر تولید میکند، بیان داشت: برای خاکستر بجای مانده نیاز به محل دفن جدا است که در این بین، ۵درصد خاکستر بجای مانده دوده های حاصل از سوزاندن و داخل کوره هاست که بسیار خطرناک بوده و باید نگهداری ویژه شوند.
این بانوی موفق کرمانشاهی با اشاره به اینکه مهمترین بخش دستگاه زباله سوز صرف دوهزار لیتر آب تصفیه شده برای سوزاندن هر تن زباله است، افزود؛ این حجم از منابع آبی و مصارف برق و گاز اصلا توجیه اقتصادی و منطقی ندارد.
بنیانگذار پسماند ایران با بیان اینکه طرحش پردازش پسماندهای مخلوط بوده و در میان مدت طرح بیولوژیک مکانیک است، بیان داشت: پس از درمان وضع موجود باید در مرحله نهایی و تفکیک از مبداء فرهنگ سازی و کار اساسی صورت گیرد.
امیدواریم مسئولان استان با همیت جدی نسبت به حمایت از طرح موفق این بانوی پر افتخار تلاش کرده تا گیلان را از این وضعیت اسفبار رهایی بخشند.

https://m.youtube.com/watch?v=qjykC7LCecY