محمدرضا پارسی در همایش تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر گیلان با محوریت پیشگیری از اعتیاد با اشاره به توسعه عرضه مواد مخدر در عرصه جهانی اظهار کرد: فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد نتوانسته اثربخشی دل‌خواه و کافی را داشته باشد.

ندای گیلان:محمدرضا پارسی در همایش تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر گیلان با محوریت پیشگیری از اعتیاد با اشاره به توسعه عرضه مواد مخدر در عرصه جهانی اظهار کرد: فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد نتوانسته اثربخشی دل‌خواه و کافی را داشته باشد.

وی به عضویت 18 دستگاه در کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد گیلان اشاره کرد و افزود: اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی چندوجهی هستند و علت‌های مختلفی در ایجاد پدیده‌های اجتماعی دخالت دارند.

پارسی پدیده اجتماعی اعتیاد را دارای علت فردی، خانواده و جامعه خواند و بیان کرد: اگر رشد فرزندان در خانواده همراه با عزت نفس باشد در بزرگسالی می‌توانند مهارت حل مسئله و «نه» گفتن را داشته باشند.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد گیلان با بیان اینکه فقر دانش و اطلاعات کافی از موضوع‌های مهم در گسترش اعتیاد است، تصریح کرد: اگر والدین در خانواده سلطه‌گری داشته باشند و طلاق به طور رسمی و غیر رسمی در خانواده باشد فرد را مستعد بزه، آسیب و اعتیاد می‌کند.

وی وجود الگوی اعتیاد در خانواده را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: وجود فقر، بیکاری و تبعیض می‌تواند افراد را در حوزه اجتماعی مستعد بزه و اعتیاد کند.

پارسی با اشاره به اینکه اگر هنجاری با هنجار دیگر در جامعه تعارض داشته باشد فرد نمی‌تواند هویت خود را به‌دست آورد، خاطرنشان کرد: تعارض بین ارزش‌های حاکم بر خانواده با ارزش‌های حاکم بر جامعه فرد را دچار سردرگمی و اعتیاد می‌کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان به تعارض اینکه اعتیاد جرم است یا بیماری، اشاره کرد و یادآور شد: اینکه اعتیاد بیماری است و می‌توانیم فرد معتاد را درمان کنیم با معرفی کردن اعتیاد به عنوان جرم در جامعه تعارض دارد.

وی ادامه داد: هر قدر خطاهای انسانی برچسب جرم داشته باشد رابطه فرد با جامعه سلب می‌شود و افرادی که از آنها جرمی سر می‌زند از جامعه دور می‌شوند.

پارسی اعتیاد را پدیده‌ای زنده و پویا خواند و اظهار کرد: افرادی که در عرصه مواد مخدر فعالیت می‌کنند با تفکر به‌دنبال ارائه راه‌های جدید برای گسترش آن در جامعه هستند.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد گیلان با بیان اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر فکر می‌کنند مواد مصرفی آنها اعتیاد ندارد، تصریح کرد: راهکارهای مقابله با اعتیاد باید در برگیرنده تمام معضلات در این عرصه باشد.

وی به پیشگیری اولیه در مورد افراد در معرض آسیب اعتیاد اشاره کرد و افزود: امروزه اعتقاد بر این است پیشگیری بدوی باید انجام شود و فرد قبل از آسیب اقدام کند.

پارسی پیشگیری بدوی را از دوران کودکی دانست و بیان کرد: تلاش می‌شود فرزندان از دوران کودکی در مقابل معضل اعتیاد مقتدر بار آیند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید براینکه فعالیت‌ها در عرصه پیشگیری باید تمام سطوح خانواده و جامعه را در بر گیرد، خاطرنشان کرد: پیشگیری شامل کودکان، والدین، مربیان و معلمان می‌شود.

وی از اختصاص 200 میلیون تومان اعتبار به کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد گیلان در سال 93 خبر داد و گفت: 110 میلیون تومان از اعتبارات به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است زیرا این دستگاه باید مرکز تحولات باشد.

پارسی آموزش به گروه‌های مختلف را راهکار پیشگیری از اعتیاد خواند و اظهار کرد: خدمات مشاوره‌ای و مقابله با بحران در جامعه باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان بر ارتقای روحیه نشاط اجتماعی و عقاید مذهبی در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: راهکارهای مذکور در کنار همدیگر می‌تواند عملکرد قابل قبولی در مبارزه با اعتیاد ارائه کند.

وی از برگزاری 692 کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد توسط سازمان بهزیستی گیلان در سال 93 خبر داد و بیان کرد: برگزاری کارگاه مذکور 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن افزایش داشته است.

پارسی با اشاره به اینکه خانواده، محیط‌های آموزشی و دانشگاهی از مراکز مهم پیشگیری از اعتیاد است، تصریح کرد: پرداختن به موضوع اعتیاد در مراکز دانشگاهی و آموزشگاهی حائز اهمیت است.

فارس