سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اجرای برنامه" هر خانه یک پایگاه سلامت" در گیلان همزمان با سراسر کشور خبر داد و هدف اصلی از اجرای این برنامه را جامعه محور کردن نظام سلامت عنوان کرد.

دکتر محمد آسایی اردکانی- مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی در مراسم افتتاحیه این کارگاه گفت: این اولین اقدامی است که برای تربیت مدرسان شهرستان برای برنامه” هر خانه یک پایگاه سلامت” در کل کشور انجام می شود و با بکارگیری اساتید مجرب استانی، انشاا… این طرح بصورت نظام مند و ساختار مند اجرا شود.

 وی با بیان اینکه استان گیلان سابقه نظام شبکه بهداشت بسیار قوی دارد، خاطر نشان کرد: در این طرح، رابطین سلامت، ۲۰ تا ۵۰ سفیر سلامت خانوار را تحت آموزش قرار خواهند داد.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی افزود: برای اجتماعی شدن سلامت از هر خانواده یک نفر به‌عنوان رابط سلامت، علاوه بر بحث پیشگیری از بیماری‌ ها، درمان‌های اولیه را هم آموزش می‌بیند.

دکتر آسایی با اشاره به اینکه در برنامه ملی هر خانه، یک پایگاه سلامت، آموزش های لازم در سه حوزه خدمات پیشگیری، خدمات درمان های اولیه و خدمات توانبخشی در اختیار افراد باسواد و موثر خانواده ها قرار می گیرد، یادآور شد: .این آموزشها بصورت مجازی (از راه دور) و یا حضوری در مرکز جامع خدمات سلامت نزدیک محل سکونت انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این برنامه بر اساس محله محوری است افزود: برای اجرای هر چه بهتر این برنامه، باید از بسیج محله، مسجد محله، خیرین، جوانان، زنان، گروه های غیر دولتی یاری جست.

وی در ادامه از رابطان سلامت خواست ارتباط خود با سازمان های مردم نهاد و خیرین را برای کمک به تامین منابع مالی طرح در آینده محکم کنند و از آنها خواست با مستندسازی پایلوتِ برنامه به گسترش کشوری طرح یاری رسانند.

در ادامه این نشست دکتر تبریزی -رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” مطابق با هدف سوم اهداف توسعه پایدار یعنی سلامتی برای همه توسط همه است، افزود: دستیابی به پوشش همگانی سلامت شامل پوشش جمعیتی، پوشش هزینه‌ای، پوشش خدماتی و ارتقای کیفیت سلامت از اهداف این برنامه است.

دکتر تبریزی تاکید کرد: حرکت از نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی به سمت پوشش همگانی سلامت، اقدامی بزرگ است که نیازمند مدیریت و بازتعریف نظام ارائه خدمت، مشارکت بخش خصوصی و دولتی و تجمیع منابع سلامت است که در این زمینه معاونت‌های توسعه، درمان و سازمان بیمه سلامت نیز نقش دارند.

 رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه سفیران سلامت در خانوار نیز مسئولت حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌شان را دارند، اضافه کرد: این طرح در سه دانشگاه علوم‌پزشکی در شهرهای سمنان، کاشان و قزوین به شکل پایلوت آغاز شد و در حال حاضر در سراسر کشور در مراحل اولیه اجراست.

وی با تاکید بر اینکه طرح هرخانه یک پایگاه سلامت بر آموزش خانواده‌ها تکیه دارد، اظهار کرد: خانواده ها با آموزش درست، قدرت انتخاب و تحلیل درست، یاد می گیرند با خودمراقبتی، نیازی به مراجعه به پزشک و دریافت دارو نداشته باشند.

دکتر سعید تاملی- مشاور وزیر بهداشت در حوزه پزشکان عمومی نیز بر سه اصل مهم پیشگیری از بیماری ناشی از کووید ۱۹ در عبارت شفا( شستشوی مرتب دستها، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک) تاکید کرد.

 در این جلسه دکتر آبتین حیدرزاده – سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،هدف اصلی از اجرای این برنامه را جامعه محور کردن نظام سلامت عنوان کرد و افزود: محتواهای آموزشی در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها، پیشگیری از حوادث و سوانح، درمان و توانبخشی به سفیران یا داوطلبان سلامت و … ارایه می شود تا این آموزش ها در درون خانواده ها، نهادینه شود.

گفتنی است: در اولین دوره کارگاه آموزشی تربیت مدرسان جهت اجرائی سازی طرح ملی “هر خانه یک پایگاه سلامت” دکتر فرخی معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، معاونین فنی و اجرایی و جمعی از مدیران معاونت بهداشتی دانشگاه و شبکه های بهداشت شهرستانهای تابعه نیز حضور داشتند. این کارگاه که بطور حضوری و آنلاین با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، تا روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه سالجاری ادامه دارد