قاسمی گفت:دو موضوع اساسی در اجلاس هفتم مطرح است یکی مین زدایی و مین یابی و دیگری مبادله زندانیان است.

به گزارش ندای گیلان،بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه نشست آستانه هفت در قزاقستان در حال برگزاری است آیا طرفین در این دور در زمینه مرزهای حوزه آتش بس به نتیجه خواهند رسید یا خیر ؟ افزود: ما روز گذشته اجلاس کارشناسی را آغاز کردیم و طی روزهای آینده اجلاس اصلی آستانه را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: دو موضوع اساسی در اجلاس هفتم مطرح است یکی مین زدایی و مین یابی و دیگری مبادله زندانیان است.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در اجلاس ششم آنچه پیش بینی شده بود به نتیجه رسید و امیدوارم در این مرحله نیز سه کشور بتوانند به تفاهم لازم دست پیدا کنند و بتوانیم روند آستانه را کماکان ادامه دهیم و گام ثمر بخشی در کمک به مردم سوریه و ثبات و امنیت منطقه برداریم.

 حل مشکل دانشجویان ایرانی کماکان در دستور کار وزارت امور خارجه
قاسمی در پاسخ به این سوال که دولت چین بار دیگر حساب دانشجویان ایرانی را مسدود کرده است روند مذاکرات با طرف چینی در چه مرحله ای است؟ افزود: موضوع خاص ایران نیست ، مشکل در گذشته تا حدی برطرف شد ولی مجددا اخبار و اطلاعاتی از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پکن برخی دانشجویان داشتیم که این مشکل مجدد بروز کرده که پیگیری هایی توسط سفارت چین در تهران و سفارت ایران در پکت و از طریق رسانه ها و ارگان های اقتصادی دنبال کردیم و موضوع همچنان در دستور کار است.
وی ادامه داد: علتی که چینی ها مطرح می کنند مسایل داخلی و جابجایی قوانین و مقررات در حوزه بانکی است . امیدوارم چنین باشد و بتوان در کوتاه مدت مشکل دانشجویان ایرانی را با پیگیری ها حل کرد.

 از صبح تا شب گپ می زنیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که رییس جمهور چندی پیش بیان کرده که اگر اروپایی ها می خواهند در خصوص موضوعاتی گپ بزنند بیایند و ما گپ میزنیم، آقای عراقچی هم گفته است با اروپایی ها درباره مسایل موشکی درحال گپ زدن هستیم این گپ زدن چه معنایی می تواند داشته باشد؟ گفت: ما با خیلی ها گپ میزنیم و صبح تا شب با دوستان، خانواده و دیگر مقامات براساس حوزه کاری خود می توانیم گپ بزنیم و صحبت کنیم.
قاسمی افزود: این یک موضوع عمومی است و چیز خاصی نیست وقتی سفارت خانه ها در کشورها حضور دارند قطعا گپ و گفت جزو کارهای اولی است.
وی ادامه داد: اما اگر منظور شما مذاکرات با کشورهای اروپایی در حوزه مسایل خاص است یک بحث دیگری است که باید براساس نوع موضوع و مسایل که می تواند مطرح باشد قابل تفسیر و مطالعه است.
وی ادامه داد: اگر منظور مذاکرات سیاسی و در موضوعات خاص است سوال شما برای من مفهوم نیست و ما از گپ به کجا می خواهیم برسیم؛ در حوزه بیان شما گپ زدن یکی از ابزارهای دیپلماسی و راه های ارتباط و روابط است.