رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طرح تحول سلامت طرحی بسیار به جا و مثمر ثمر بوده که تاکنون در گیلان به صورت مطلوب اجرا نشده است، تصریح کرد: طرح تحول سلامت و نظام ارجاع مستلزم فراهم شدن فضای فیزیکی و استقرار تجهیزاتی است که گیلان نتوانسته از این نعمت حوزه سلامت، در حد مطلوب برخوردار شود.

به گزارش ندای گیلان،ارسلان سالاری به همراه جمعی از معاونین و مدیران ستادی دانشگاه در راستای بهبود زیرساخت‌های حوزه سلامت و جبران بخشی از عقب ماندگی‌های این حوزه با معاونین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار و رایزنی کردند.

سالاری با اشاره به عقب ماندگی‌های حوزه سلامت گیلان در مقایسه با سایر استان‌های کشور، اظهار کرد: رفع مشکلات و نواقص حوزه بهداشت و درمان گیلان، نیازمند عزمی جدی و اراده قوی دارد که باید با تلاش‌های منسجم و مستمر مسئولان به سرانجام برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بدهی‌های بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی این دانشگاه، افزود: گیلان به لحاظ توسعه و بهبود زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان علاوه بر پیگیری مجدانه مسئولان دانشگاه، همچنان نیازمند بذل توجه مسئولان کشوری از جمله مقامات عالی وزارت بهداشت و درمان و سازمان برنامه و بودجه است.

وی با اشاره به نشست با معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی گیلان از جمله در بخش خوابگاهی مطلوب نیست، به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه‌های مستهلک و استیجاری ساکن هستند در حالی که این شرایط برازنده گیلان و دانشجویان فرهیخته این استان نیست.

سالاری تصریح کرد: سرانه ورزشی و فضاهای فرهنگی متناسب با تعداد و نیاز دانشجویان و کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان منقضی شده و مربوط به حداقل ۲۰ سال گذشته است و مسئولان برای بهسازی و ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی متناسب با جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به دیدار خود با معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان اشاره و اظهار کرد: استان گیلان تنها استانی است که طرح تحول نظام شهری در آن به اجرا در نیامده و در رتبه آخر کشوری قرار دارد، در حالی که اکثر استان‌ها با استفاده از ظرفیت طرح تحول نظام سلامت بسیاری از زیر ساخت‌های حوزه بهداشت و درمان خود را تقویت و نیروی انسانی مورد نیاز حوزه‌های سلامت خود را جذب کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر از فرصت باقیمانده اجرای طرح تحول نتوانیم به آنچه که حق گیلان است دست پیدا کنیم، قطعاً با توجه به جمعیت استان و جمعیت شناوری که در طول سال در استان جریان دارد، با چالش‌های اساسی در حوزه سلامت مواجه خواهیم شد، همچنان که در بحران کرونا ویروس این چالش‌ها بسیار مشهود بود.

سالاری با بیان اینکه طرح تحول سلامت طرحی بسیار به جا و مثمر ثمر بوده که تاکنون در گیلان به صورت مطلوب اجرا نشده است، تصریح کرد: طرح تحول سلامت و نظام ارجاع مستلزم فراهم شدن فضای فیزیکی و استقرار تجهیزاتی است که گیلان نتوانسته از این نعمت حوزه سلامت، در حد مطلوب برخوردار شود.

وی همچنین پیگیری مطالبات به حق پزشکان خانواده را از دیگر مباحث مطروحه در نشست با معاون بهداشتی وزیر عنوان و ابراز امیدواری کرد با کمک‌های حوزه بهداشت وزارت متبوع گامی مثبت برای پرداخت این مطالبات برداشته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیگیری بکارگیری پرستاران جهادگر در دوران کرونا در نشست با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت و درمان، ادامه داد: این پرستاران با هماهنگی وزارت بهداشت در ایام شیوع و بحران کرونا در بیمارستان‌های سانتر عفونی به کارگیری شدند و اکنون در انتظار موافقت مسئولین برای تعیین تکلیف و نحوه جذب هستند.

وی با اشاره به اینکه در دیدار با معاون درمان وزیر بهداشت و درمان نیز در خصوص اختصاص سهمیه بیشتر پزشکان طرحی اعم از متخصص و عمومی رایزنی‌هایی انجام شد، گفت: بسیاری از مراکز درمانی گیلان از کمترین امکانات تشخیصی برخوردار نیستند و چه بسا یک بیمار برای تشخیص بیماری، باید به چند مرکز ارجاع داده شود که این برازنده استان نیست.

سالاری افزود: پیگیری‌های شد تا حداقل با مساعدت‌های این معاونت بتوانیم تعدادی از نیازمندی‌های تجهیزاتی بیمارستان‌های استان اعم از سی تی اسکن، ام آر آی و غیره را مرتفع کنیم.