حجت شعبان‌پور در نشست پسماند استان با بیان اینکه سال گذشته استارت اقدام‌های خوبی در زمینه ساماندهی پسماندهای گیلان زده شد، اظهار کرد: در سال جاری دستاورد این اقدام‌ها پیگیری می‌شود.

ندای گیلان:حجت شعبان‌پور در نشست پسماند استان با بیان اینکه سال گذشته استارت اقدام‌های خوبی در زمینه ساماندهی پسماندهای گیلان زده شد، اظهار کرد: در سال جاری دستاورد این اقدام‌ها پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش آموزش ساماندهی پسماند و مراکز دفن زباله‌ها فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است، تصریح کرد: ساماندهی مراکز دفن زباله از اولویت‌های امسال در گیلان است.

معاون امور عمران استاندار گیلان به وضعیت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 93 شاخص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ 15 درصد بود و امروز به 40 درصد رسیده است.

وی وضعیت برخی از شهرهای گیلان در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را خوب توصیف کرد و یادآور شد: آستانه‌اشرفیه، بندر کیاشهر، لنگرود، لاهیجان و… دارای 55 درصد شاخص اجرای طرح تفکیک از مبدأ هستند.

شعبان‌پور دیلمان را با 80 درصد اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در بین شهرهای گیلان دارای بیشترین شاخص دانست و با قدردانی از شهردار دیلمان گفت: شهردار دیلمان با مشارکت مردم طرح تفکیک را اجرایی کرده است.

این مقام مسئول برخی شهرها مانند تالش  در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را با آمار صفر عنوان کرد و افزود: باید شهرداران گیلان برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ تلاش زیادی داشته باشند، در غیر این صورت اقدام قاطع صورت می‌گیرد.

معاون امور عمران استاندار گیلان اضافه کرد: در برخی از شهرها مانند لوشان، منجیل، عمارلو، جیرنده و… هنوز طرح تفکیک زباله از مبدأ اجرا نشده است در حالی که اجرای این طرح نیاز به اعتبار ندارد و مانند دیلمان می‌توان با مشارکت مردم طرح را اجرایی کرد.

وی تنها راه برون‌رفت شهرها از معضل زباله را اجرای طرح تفکیک از مبدأ دانست و تصریح کرد: کارخانه‌های کمپوست استان نیز فعال شده‌اند و زباله‌ها را برای تبدیل کود تحویل می‌گیرند.

شعبان‌پور از شهرداران گیلان خواست تا پایان سال جاری شاخص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را به 100 درصد برسانند در غیر این صورت طبق دستورالعمل اداری استاندار گیلان از کار برکنار می‌شوند.